Vi ska göra om golven på övervåningen i vårt hus (20-tal). Vi har tagit bort plastmattorna som fanns och under ligger ett furugolv, som tyvärr är lappat med helt andra bräder på ett ställe där det säkert stått en kakelugn förr. Finns även andra skavanker i andra rum.
Det ser riktigt fult ut och vi var först inne på att bara lägga ett lamellgolv ovanpå och glömma trägolvet. Men nu funderar jag på om det inte blir onödigt dyrt att lägga ett lamellgolv som ändå inte håller lika länge som det massiva..
Kanske skulle man tagit bort hela golvet och lagt nytt på reglarna, eller bara laga det gamla?
Skulle det se konstigt ut med ett vanligt klickgolv (parkett) i ett gammalt hus där vi tänkt bevara stilen rätt mycket?
Min sambo hatar fiskbensparkett så det går bort :/

Hjälp!:)
 
Bilder!!
 
Liknande furugolv skulle jag lagt in. Vad har ni på första våningen ?
 
Ska fixa bilder. Vi har inte kommit till undervåningen än så där är plastmattor just nu, men tanken är att det blir samma som uppe.
 
Gamla trägolv i renoveringsprocess med synliga dammsugarslang och sopkvast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Forska lite på golv man använde då huset byggdes och något som passar dess karaktär. Halvbilliga laminatgolv borde förbjudas i gamla fina hus ;)
 
Jo jag har gjort det, och det verkar vara fiskben och linoleum som var grejen.. Linoleum är inget alternativ (fult). Laminat är absolut inget alternativ, det jag funderat på är isåfall oljad/mattlackad parkett, men det kanske inte ser bra ut..
 
Övertala sambon eller köp fint brett furu/grangolv
 
Tidstypiskt är smala furu eller grantiljor, ca 10 cm breda. Fördelen är att krympningen blir mindre per bräda än med breda tiljor, dvs springorna blir inte lika stora. Breda golvtiljor hör hemma i betydligt äldre byggnader och då ofta kilade.
 
Ja det golvet som ligger har 11 cm breda plankor. Men vi är nog inne på att byta hela golvet om vi ska ha massivt för det blir så mycket att laga ändå.
Men jag är fortfarande lite inne på parkett, för då kan man ju bevara det gamla golvet under och ta fram det igen i framtiden :) vi har dessutom småbarn och djur som kommer slita på golvet, så undrar om inte furugolv blir för mjukt..?
 
Det går bra att vaxa/olja furugolv så de tål lite mer. Men är inte tanken att ett gammalt hus inte ska se splitternytt och oanvänt ut? Lite repor och smågropar i golvet passar ju in då, gör huset mer levande och hemtrevligt om du frågar mig.Ganska onödigt att då lägga in ett "provisoriskt" golv som man sen kanske byter, både ekonomiskt och miljömässigt ohållbart.
 
Jo, visst kan det få se lite nött ut, dock kanske inte stora repor överallt (jätte-hund). Men ja angående provisoriskt golv, det har du nog rätt i, får hoppas vi kommer fram till något snart i den här frågan. Känns som huvudet svämmar över av beslut :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.