nikasp
Var det inte i saftigaste laget med 3373 kr för att byta ut ett fönsterglas på 60x100 cm (älvsbyhus från 1997, karmen är helt OK skick och behöver inte åtgärdas). Hade tänkt åka in med det men fyra timmar för att ta ur ett glas, fatta in och kitta känns riktigt länge för en glasmästare. Släng av ROT-sjukan att ta rejält betalt för arbetskostnad?

F4 FLOAT 4 MM, 600 x 1 000 mm 1,00 244,20 244,20
ARB Arbetskostnad 4,00 525,00 2 100,00
AAVG ÅTERVINNINGSAVGIFT PLANGLAS 6,00 kg 10,50 63,00
EAVG ENERGIAVGIFT 6,00 KG 2,75 16,50
BIL Bilkostnad 1,00 275,00 275,00
 
Låter som ett OK pris.
 
Gör det själv ist, pengarna räcker nästan till ett nytt fönster :(
 
nikasp
Jag är sugen men väldigt ont om tid pga jobb och två småbarn hemma.
 
  • Gilla
P.Liljeblad
  • Laddar…
Jag lämnade in en fönsterbåge i liknande storlek häromåret. Kommer inte ihåg exakt vad jag betalade, men tror det var under 500kr.

4 h arbete är ju fullkomligt vansinnigt. men där ingår nog resttid också i din offert. Så om du beställer glasmästare från Linköping till Stockholm kan det nog bli så dyrt:)
 
Jag har sett glasmästare i aktion, att byta en ruta verkar gå på 15 - 20 minuter.
 
Fast priset är väl byte inkl, ny ruta?
 
Låter dyrt tycker jag som nyss betalat byte av en ruta 1220 x 497 samt en isolerruta (glaskassett) 1219x450 pga av skadegörelse, till en total kostnad av 2250, men då hakade jag av rutan och lämnade in den. Material 750 + moms, arbete 1050 + moms
 
Normalt pris. Bara tuta och köra.
Restid t/r är säkert inräknad så. Lämna in bågen annars så blir det billigare.

Med vänlig hälsning, fremax
 
nikasp
Det känns koko-dyrt med den arbetstiden, körning mellan ca 5-7 minuter. Då det inte är trasigt så kanske jag köper glas och fixar själv när jag har tid. Har ett sånt här glas med struktur men vill kunna titta ut mot skogen när jag borstar tänderna.

Strukturerat glasfönster som inte ger klar sikt, i ett badrum med öppet fönster och flaskor på fönsterbrädan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Drygt 1200:- betalade jag för att byta inre glaset i ett kopplat 2-glasfönster ca 50x100cm. Då hade glasmästarinnan även kittat om utsidan (innerglaset satt med spikade tunna lister). Det måste vara en stor del resekostnad i den offerten.
 
Kan bara instämma, är det inte reskostnader inberäknade är det orimligt. Betalade sist runt 500 kr för byte av en enkelruta på ca 40x100cm.
 
nikasp
Tack för input! Körde av kitt på en ruta i torpet tidigare och det tog knappt 10 minuter. Osäker om de tänkt sig att de ev måste måla eller liknande men det borde inte behövas.
 
Jag fick betala drygt 2000 kr i arbete för att byta en större kasett. Glasmästeriet ligger drygt 5 minuter bort med bil och det tog dem ganska exakt 15 minuter från det att de kom tills det att de åkte. Jag hade inte frågat om pris innan så jag betalade och såg "glad" ut.
 
Jag reagerar även på återvinnigsavgiften för planglas. Såvitt jag vet så brukar företag få betala en avgift på storleksordningen 700 - 1000 kr per ton icke brännbart avfall, alltså under en krona per kg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.