Väl medveten om att det finns många trådar angående val av cirkelsåg, men jag tycker inte riktigt att jag hittar de svaren jag letar efter.

Jag är ut efter en såg för att främst kunna klyva skivmaterial. MDF, spånskivor och liknande. Ser helt att det går att köra sågen på skena för att underlätta detta.

Här på forumet så verkat många prata väldigt gott om Hitachi C6BU2. Finns att få tag på för 1400kr, eller 1700 kr (med 3 extra klingor), nackdelen är dock att man får köpra till en adapter för skena för 500kr, plus kostnaden för skena, ca 1000kr.
Summa ca 3000kr.

Hitachi C6MEY verkar också vara en trevlig såg, och är som jag förstår det en uppdatering av C6BU2. har dock svårt att hitta info om adapter behövs för att köra sågen med skena. Saknar dessutom klyvkniv.

Även tittat på Bosch GKS 55+ G samt CKS GCE som säljs med 1,6m skena och L-Boxx, pris 2800-3200. Saknar dock också klyvkniv.

Som ni säkert märker är jag lite vilsen i cirkelsågsträsket. Mottar gärna tips på en bra och vettig maskin.
 
Varför cirkelsåg och inte sänksåg? Om det i huvudsak är skivor och inte byggsågande så ser jag ingen större anledning till att inte välja sänksåg.
 
Shakula skrev:
Varför cirkelsåg och inte sänksåg? Om det i huvudsak är skivor och inte byggsågande så ser jag ingen större anledning till att inte välja sänksåg.
Ja, i fallet med Hitachi där att det måste till både skena och adapter så blir nog Sänksågen mer motiverad.

Sänksågar har ju ofta ett högre pris, men kommer ofta i kit med en skena.

Hade det inte varit behov av just skena och så, så är cirkelsågen avsevärt billigare.

Snabb koll på Toolab.

Hitachi med adapter och skena; 2900:-
Bosch GKT 55 med väska och skena; 4495:-
Festool med skena 4900:-
 
Redigerat:
Behov och behov. Jag har aldrig kört cirkelsåg eller sänksåg med skena. Men jag ser det som ett trevligt sätt att kunna såga långa raka snitt med. Sågade med en lånad cirkelsåg (500kr klassen) och använde en rätskiva som anhåll. Lite bökigt och tar lite tid, men det går ju.

Har en kap/ger samt sticksåg sedan tidigare. Tanken är att kunna kapa skivmaterial med bra resultat, kanske är en sänksåg att föredra då. Festool ts55 verkar vara en mycket uppskattat sänksåg, kostar dock lite mer än vad jag hade tänkt lägga
 
Skall du ha sågen för att huvudsakligen kapa skivmaterial så skulle jag definitivt gått på sänksåg.
 
Kapar tråden lite med en fråga. Jag har funderat på om man skall köpa en cirkelsåg eller sänksåg. Kommer såga mest skivmaterial. Men även bygga en altan, då tänker jag att en cirkelsåg kan vara på sin plats. Inte för att kapa längder, då har jag en kap/ger.

Nu till frågan, kan man låsa sänksågen i nedfällt läge. Så det blir som en cirkelsåg?
Om det går, är det en god idé?
 
Nej, men kan inte låsa sågen i nedfällt läge. Det skulle bli som en vanlig handklinga utan klingskydd. Inte så säkert. Det finns sågar som fungerar som handklinga, skensåg och sänksåg allt i ett. De jag har sett har alla varit relativt kostsamma.
 
  • Gilla
varmkorv
  • Laddar…
nikasp
Jag är i alla fall nöjd med min C6BU2. Skulle inte tveka på att köpa kit med flera klingor då enstaka är dyra.
 
mattiasp skrev:
Nej, men kan inte låsa sågen i nedfällt läge. Det skulle bli som en vanlig handklinga utan klingskydd. Inte så säkert. Det finns sågar som fungerar som handklinga, skensåg och sänksåg allt i ett. De jag har sett har alla varit relativt kostsamma.
KSP55F verkar knappt gå att få tag på längre. Jag köpte den för många år sedan tack vare ( eller kanske trots? ;) ) din review av den mattiasp. Använder den med och utan FSN WAN och 1600-skena och är fortfarande sjukt nöjd.
Tycker att det borde kommit någon efterföljare/konkurrent till den som också siktar på samma smidiga kombo av skensågning/handcirkel/sänkfunktion men känner inte till någon?
 
Jo, jag är nöjd med min (Mafell KSP55F) också, men först efter att jag fick tillfälle att använda den. Just nu har jag den ute på landet, eftersom den klarar allt jag vill utan att man behöver ha en hel arsenal där. Faktum är att jag var så nöjd att jag skaffade en Mafell KSS300 att ha hemma. En riktig favorit!
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Beställde en Hitachi C6BU2 med 3 extra klingor igår. Kommer antagligen av avvakta med att köpa skenor till denna och istället använda med rätskiva + tvingar.
Kan dessvärre inte motivera ett köp på 4900kr+ just nu. Kanske blir en Festool ett annat år.
Tack för hjälpen alla!
 
  • Gilla
hushem
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.