Jarlsgård skrev:
[bild]

Såhär ser ena halvan ut av ritningen, där vi försökt ljusa upp den för att se linjerna tydligare.
Fast vad är egentligen poängen med att renrita dem? Om ni ska söka bygglov kommer ju arkitekten då att göra en ny ritning, och den gamla ritningen räcker som underlag.
 
T
f91jsw skrev:
Fast vad är egentligen poängen med att renrita dem? Om ni ska söka bygglov kommer ju arkitekten då att göra en ny ritning, och den gamla ritningen räcker som underlag.
Men en bygglovsritning är ju inte mer komplicerad än att man kan rita den själv förutsatt att man inte ska göra om "allt" och det brukar ju inte vara aktuellt när man har radhus.

Jag ritade upp vår fasad med nytt fönster + fönsterdörr istället för ett större fönster i köket när vi gjorde om radhuset. Jag la även till ett nytt tak över ingångsdörren(sadeltak med stolpar och räcke istf platt litet skärmtak) utan större problem.

Jag hade en ritbräda från skoltiden vilket underlättade för att få räta vinklar men det hade inte varit omöjligt att göra utan ritbrädan.
 
T
Jarlsgård skrev:
Såhär ser ena halvan ut av ritningen, där vi försökt ljusa upp den för att se linjerna tydligare.
Ja, med en hemmaskanner eller en skanner på jobbet så kan det vara svårt att lösa det men t ex Arkitektkopia har lite mer avancerade kopiatorer/skannrar så de kan få mycket bättre resultat.
Du kommer fortfarande inte ha en digital ritning men det kan ju vara tillräckligt

Som oceanis skrev så är det väl ett standardjobb för dem att ta hand om blåkopior eller gamla gulnade ritningar och göra dem läsbara. De bör också kunna spegelvända den.

Å andra sidan kan du, om du hittar någon som ritar om den åt er, ge er en skiss på hur den skillnad i planlösning du nämnde ser ut så får du det rätt från början med det också.
 
Redigerat:
andersmc skrev:
På vilket sätt? Vilket är ändamålet?
Som jag tolkar det vill TS bara trixa fram en planritning. Sketchup har en del hyss för sig, t ex. att generera ytor överallt, vilket kan vara lite irriterande innan man fått kläm på det. Även en del huvudbry kring vad som händer med kopplade ytor/linjer om man får för sig att forma om ytor med musen. Draftsight å andra sidan är stendumt och gör bara vad man instruerar det att göra. Sen kanske det går på ett ut i slutändan, gissar att Sketchup går lite snabbare att komma igång med för en komplett nybörjare. Hur som helst ville jag presentera alternativet.
 
engs
Jarlsgård skrev:
[bild]

Såhär ser ena halvan ut av ritningen, där vi försökt ljusa upp den för att se linjerna tydligare.
Bosch har en app till iPad som heter floor plan där man kan lägga in en bild som bakgrund och sedan rita över den. Som ett digitalt ljusbord. (Har inte testat den funktionen i appen själv så vet inte hur bra det fungerar, tänkte närmast på själva idén).
Det är kanske inte jättepraktiskt att jobba på en surfplatta i detta fall men borde finnas motsvarande funktion i några program till PC / Mac?
 
Redigerat:
BirgitS
engs skrev:
Bosch har en app till iPad som heter floor plan där man kan lägga in en bild som bakgrund och sedan rita över den. Som ett digitalt ljusbord. (Har inte testat den funktionen i appen själv så vet inte hur bra det fungerar, tänkte närmast på själva idén).
Det är kanske inte jättepraktiskt att jobba på en surfplatta i detta fall men borde finnas motsvarande funktion i några program till PC / Mac?
Har använt det i Sweet Home 3D i en PC.
 
Rita av själv för hand med linjal på "smörpapper" och sen kopiera detta???
 
Ja ni!

Har mailat ett par arkitektfirmor, men jag köpa mig block och linjaler och försöka rita av allt själv ändå. Ska bara hitta tiden till det med! :)

Så om vi riktar om denna tråden mot det som kanske är än mer viktigt, vad/hur bör en bygglovsritning se ut?
 
Jarlsgård skrev:
...
Så om vi riktar om denna tråden mot det som kanske är än mer viktigt, vad/hur bör en bygglovsritning se ut?
Så här såg vår ut när vi sökte bygglov 2009.
Inget annat, inga el, va, ventilation eller andra ritningar.
Och inga konstruktionsritningar!

Nybyggnadskarta tillkom naturligtvis, som visade husens läge på tomten,
liksom ritningar på garage och stall, i samma stil som för bostadshuset.

Bygglovsritningar från 2009 visar planvy och sektion av ett bostadshus samt garage/stallritning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Testarn skrev:
Men en bygglovsritning är ju inte mer komplicerad än att man kan rita den själv förutsatt att man inte ska göra om "allt" och det brukar ju inte vara aktuellt när man har radhus.
Det känns ganska omvänt att gå till en arkitekt för att renrita originalritningen, för att sedan rita bygglovsritningen själv? Då kan man lika gärna renrita originalritningen också.
 
KnockOnWood skrev:
Så här såg vår ut när vi sökte bygglov 2009.
Inget annat, inga el, va, ventilation eller andra ritningar.
Och inga konstruktionsritningar!
För ordningens skull ska kanske nämnas att konstruktionsritningar kommer man behöva lämna in i nästa skede, efter att bygglovet är beviljat och innan man får startbeskedet.
 
T
Det bör finnas information på din kommuns hemsida vad de kräver för information i en bygglovsansökan, det är inte bara en bygglovsritning, men även finnas exempel på de dokument som de vill ha in. Om de inte har det på hemsidan så kan bygglovsenheten lämna den informationen.

Jag bor i Sollentuna i norra Storstockholm och de har en ganska bra sida med text om vad som krävs samt exempel på olika dokument, bl a bygglovsritning. (länk)
Där kan du få lite tips om vad som krävs här och kan ladda ner exempelritningar.

Det är ju lite olika krav på nybyggnad, tillbyggnad etc så det spelar ju roll vad ni ska göra för att svara på frågan vad en ritning ska innehålla.
När jag byggde om mitt radhus så ritade jag fasaden i skala 1:100 med några mått på de huvudsakliga förändringarna och sen en vy från vardera sida(det var ju ett nytt entrétak och en altan). I nedre högra hörnet gjorde jag ett "ritningshuvud" där det stod fastighetsbeteckning, del av huset/vy, datum, ritningstyp, skala, vem som ritat etc.
Sen skrev jag vad jag ville göra i ett följebrev.

Altanen var inte bygglovspliktig då den inte var över 60 cm över markhöjd men jag ville iaf få med den för att man skulle se helheten.

När vi för ett par år sedan ansökte om bygglov för en tillbyggnad av mitt nuvarande hus så anlitades en arkitekt för att rita och då hade vi en situationsplan som visade en utbyggnads läge(helikoptervy på huset) i skala 1:400 och sen alla fasader samt golvplan för ny våning och ändrad golvplan för befintlig våning.
Dessutom så ritade arkitekten ett par perspektivritningar för att illustrera hur huset skulle se ut med den nya entrén och den balkong som byggdes på överplanet men det var "grädde på moset" och inget krav från kommunen.

För att rita så behöver du inte så mycket, en linjal 30 cm i transparent plast, en vinkellinjal 30x60x90 eller 45x45x90 med lite storlek, (en gradskiva), gärna stiftpenna i 0,5 och 0,7 mm, radergummi och helst en raderplåt(för att kunna radera detaljer utan att radera allt runt omkring, väldigt bra att ha).
En skalstock är ett bra hjälpmedel och naturligtvis underlättar en ritbräda(i A3 format) enormt och spar tid men är inte nödvändig.
Vanligt A3 kopieringspapper går bra att rita på och är även tunt nog för att "kalkera" om man vill snabbt rita upp skisser. Du behöver inte särskilt ritningspapper eller skisspapper.
 
T
f91jsw skrev:
Det känns ganska omvänt att gå till en arkitekt för att renrita originalritningen, för att sedan rita bygglovsritningen själv? Då kan man lika gärna renrita originalritningen också.
Självklart!
Men det var inledningsvis i tråden inte aktuellt att "bara" rita av originalritningen utan mer en fråga om att få till en digital ritning och det är inte så lätt om man inte har programvara för det och den kostar ju "en slant" och är inget man har som glad amatör/privatperson. (och, ja nu generaliserar jag)

Efterhand har diskussionen ändrats en aning och då har alternativet att rita själv seglat upp som en möjlighet. Hade frågan från början "bara" handlat om att få till en egen papperskopia på originalritningen för eget bruk så hade jag nog rekommenderat att rita av den själv med.
 
Tack alla! Även om ni får fylla på med fler bygglovsritningar, helst tillbyggnad :)

Det som vi kommer söka om är dels för en stödmur på baksidan och på sikt för ett takfönster i tvättstugan och eventuellt ett sidoljus/fönster.
 
f91jsw skrev:
För ordningens skull ska kanske nämnas att konstruktionsritningar kommer man behöva lämna in i nästa skede, efter att bygglovet är beviljat och innan man får startbeskedet.
Kan så vara, men några konstruktionsritningar har ännu inte, efter sju år, framställts.
De finns helt enkelt inte och har aldrig funnits!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.