Hej.
Jag håller på med ett platsbyggd linneskåp/städskåp. Utsidan kommer kläs med stående pärlspont och jag vill att pärlsponten övergår i dörrarna så att mönstret ovan/under fortsätter i dörrarna. Dörrarna liksom kamoufleras, om ni förstår vad jag menar. Hur bygger jag en stomme till dörrarna?

1. Z-ram av planhyvlad furu. Fyra lister runt kanterna + en diagonal. Då behöver man antagligen fräsa fogar i hörnorna och limma/plugga hörnen. Sen fäster jag sponten på ramen. Att ramen syns på insidan gör mig inget. För att slippa fogade hörn kan man kanske tänka sig att limma ihop åtta, tunna planhyvlade delar.

2. MDF-/Plywood-skiva. Känns enkelt, bara att fästa sponten på skivan, men beroende på skivans tjocklek känns denna konstruktion tung och kräver kraftigare gångjärn. Dessutom känns det "fulare" på nåt sätt; speciellt skarven mellan materialen måste döljas på ett snyggt sätt. Vi bor i ett äldre trähus i snickarglädjestil så MDF är inte helt kosher, även om jag inte är extremt petig på det sättet.

Jag behöver göra tre dörrar á c:a 50x180cm, en enkeldörr och en pardörr. Spontant gillar jag ram-varianten, men jag är osäker på hur jag gör hörnen. Jag har ingen överhandfräs idag, men det är på gång. I bägge fallen kommer jag behöva hyvla/såga bort not och fjäder på spont-brädorna i ytterkant på dörrarna, så det exakta bredd-måttet bestäms mer av x antal spontbrädor än exakt i cm, plus att det måste mönsterpassa ovan/under dörrarna. Skåpen och dörrarna ska målas med linoljefärg eller eventuellt äggoljetempera. Eventuellt i olika kulörer, men det är inte bestämt i dagsläget.
 
E
Varför skulle du behöva fräsa fogar i hörnen på ramen? Pärlsponten är väl inte tjockare än 12-15mm, så på 50cm dörrar blir det knappast så tungt att en vanlig nar behöver förstärkas i hörnen
 
Well, jag hade tänkt mig bladfogar, men jag kan ju förstås såga hörnen i 45° och sätta ihop dem så, ev. förstärkta med 90° hörnbitar på insidorna av hörnen. Sen bidrar ju även pärlsponten till att stärka upp hela konstruktionen.
Inser att jag svarat på min egen fråga. Jag testar ram-varianten. :)
Tack.
 
T
Du kan ju alltid göra en överlappsfog/halv-i-halv (eng. lap joint) på din ram och sen fälla in hörnet på den sneda biten i de stående bitarna.
Det bör ju gå att göra fogen utan fräs med enkla handverktyg och limma den och sen skruva fast pärlsponten igenom fogen så att det låser bitarna.
Den infällda hörnan på den sneda biten ger ju god stöttning för lasten av dörren.

Kul att du vill göra ett nytt skåp på gammaldags vis med gammaldags utseende. Plus för linoljefärgen! :)
 
Överlappsfog (lap joint) - det va det jag menade med bladfog. En bildgoogling tycks visa att vi menar samma sak. :)
Såga och stämma ut fogen går ju också, visst, men lite mer pilligt. Men jag testar hur som helst ramkonstruktionen så får vi se hur det blir. Tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.