Först och främst bör man se hur kraftledningen är uppbyggd. Hänger kablarna som en trekant och liksom går i spiralform mellan varje stolpe, då är det en modern twinnad kraftledning med relativt låg magnetfält (de olika fasernas magnetfält tar då ur varandra). Men många kraftledningar är bara tre parallella ledningar och de kan ge ett hyfsat stort magnetfält. För att enkelt mäta om magnetfältet är så stort att det kan ge elektriska strömmar så kan man testa med ett långt lysrör och se om den glimrar eller lyser fast den inte är inkopplad. Så länge inte röret lyser så är inte fältet så farligt stort.

Om man uppmäter en spänning på ca 100 volt i avloppet så är det ett tecken på att man har en flytande jord som skapas av ett magnetfält i en transformator. Det är ungefär samma effekt som gör att höljet på en dator kan kännas strömförande om man ansluter den till ett icke jordad uttag och nätaggregatet kopplas in på på fas och nolla. Nätaggregatets jordpunkt hamnar då runt 100 volt över nollan. Även moderna tv-apparater kan ge samma effekt.

Om skyddsjorden i huset inte är korrekt inkopplad i elcentralen så kan man då mäta upp en spänningsskillnad på 100 volt mellan avloppet och skyddsjorden. Detta beroende på att avloppet jordas i marken medan skyddsjorden i huset inte når någon jord.

Så vad man får göra först är att kolla att skyddsjorden verkligen fungerar. Avlopp skall normalt inte vara jordade men äldre hus har ofta avloppsrör i metall. Dock kan det vara så att vissa delar av avloppsrören är utbytta i plast och att någon apparat är kopplad till ett rör som skyddsjord men jordfunktionen inte riktigt fungerar eftersom avloppet i själva verket inte är jordat. Då kan man få vagabondströmmar som ger 100V i duschen.

Så här får man antagligen undersöka närmare på fler ställen för att se vad som är orsaken. Men läser man artikeln så verkar det som huset ligger mellan två kraftledningar så det är kanske två magnetfält som orsakar detta. Det skulle troligen gå att lösa genom att hänga om kablarna i kraftledningarna. Hjälper det inte så måste man installera plåtfasad, avskärmade fönster och plåttak (glöm det där med att använda mobil inomhus).
 
Redigerat:
  • Gilla
torbeno och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker att hela historien luktar okunskap när det gäller mätteknik.

En sån där beröringsfri spänningsindikator använder man ju för att kunna hitta spänningsförande ledningar genom att lägga den på utsidan av ledarens hölje. De är alltså väldigt känsliga och snappar i princip upp brum.

Det går ju att få ett lysrör att lysa om man står under en kraftledning så det är inte konstigt att pennan reagerar när de bor så nära. Men kraftledningen fanns där när de köpte huset, det kan aldrig ses som ett dolt fel.

Det står att de mätte 100 V, men med vilken mätimpedans då? Vanlig statisk elektricitet kan vara på tiotals kV, ska man mäta så ska det vara med typ 1 kohms ingångsimpedans (mät spänningen över 1 kohm motstånd). Moderna multimetrar har hög ingångsimpedans så man får lätt höga spänningar på grund av kapacitiva kopplingar. Finns säkert ett halvdussin trådar här i forumet om folk som mätt spänning trots att strömbrytaren var av (eller om LED-lampor som blinkat trots att strömmen är bruten).
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Var skall säljaren ta resurserna ifrån? Inte omöjligt att en säljare står + - 0 när lån är betalda. Jag förstår inte varför en privat säljare skall bli ersättnings skyldig. Gör att det skall mycket till för att jag skall byta boende.

I detta fall kan kostnaden för åtgärden kosta mer än vad säljaren fick.
 
Janus82 skrev:
Stora strömmar ger upphov till stora magnetfält och dessa kan inducera ström i närliggande föremål. Tänk tex på eltandborstar som laddas utan kontakt eller vissa nyare laddare till mobiltelefoner som laddar trådlöst man bara lägger telefonen på en platta.

Här är ett litet klipp på vad som händer med lysrör under en kraftledning. magnetfälten är starka nog för att få dem att glöda. Om de däremot skulle vara starka nog för att skapa spänningar på upp mot 100 volt som för familjen artikeln vet jag inte.

Jag väldigt tveksam till klippets äkthet. Helt enkelt p g a två lysrör mindre än en meter ifrån varande och samtidigt 25m från källan av det magnetiskafältet och det elektriskafältet, lyser så olika. Filmen förklarar inte heller om den menar att det är det elektriskafältet som orsakar spänningen som driver strömmen genom lysrören eller om variationen i det magnetiska fältet inducerar en spänning som driver strömmen genom lysrören.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Först och främst behöver man veta vilken sorts kraftledning det handlar om. Spänningsnivå? Jordningssystem? Ledarkonfiguration?
Sedan ska man undersöka noga husets elsystem och avloppssystem samt jordning.
Allt annat är bara lös spekulation.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Först och främst behöver man veta vilken sorts kraftledning det handlar om. Spänningsnivå? Jordningssystem? Ledarkonfiguration?
Sedan ska man undersöka noga husets elsystem och avloppssystem samt jordning.
Allt annat är bara lös spekulation.
Syns i avsnittet att det är 400 kV linje som då tydligen går väldigt nära husets ena gavel uppgift på storleksordningen 10-tals meter. Dessutom ser huset ut att ligga upphöjt i en sluttning, bergknalle så avstånd i sidled är säkert inte stort.

Som du säkert känner till är jordningssystem i stamnätet på denna nivå direktjordat.

Ledarna är normalt minst i triplex vid denna typ av linje, inte för att det så mycket påverkar i fallet med byggnaden.

Plåttaket är en klassiker i detta är det inte tagit om hand och ligger så till skulle jag själv inte vilja ta i det kan bli mer än obehagligt i särfall farligt. Ser det inte som konstigt med fältstyrkor i bygget kring 10 kV/m och mer alltså väl inne i området där man för det mesta känner av det som tex beskrevs med effekter ute i trädgårdsmöblerna, upplevda darrningar i blad osv.

Med åtgärder tex hopkoppling och jordning av tak, rörsystem andra ledande strukturer osv kan man säkert få en vettig miljö inne vad gäller E-fälten men inte så kul utanför åtminstone inte under vissa omständigheter. Däremot kommer man inte undan magnetfältet som också är högt så nära ledningen säkert väl över de rekommenderade gränsvärdena kanske upp mot som mest 10 uT åtminstone enstaka uT. Indikationerna på ev hälsoeffekter för magnetfält av denna typen är väl inte fullt så omstridda så en försiktighetsprincip är inte helt fel där.

Ser det som ett lite potentare fall av det som ofta brukar vara uppe på forumet dvs spökspänning, spänning ur luften mm dvs influens och kapacitiv spänningssättning. I vart fall inget bra ställe att bo på oavsett.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
GK100 skrev:
Som du säkert känner till är jordningssystem i stamnätet på denna nivå direktjordat.
Men visst är transformatorerna på bägge ändarna av linjen D-kopplade?
Vilket borde göra att det inte går någon jordström att tala om ...?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Men visst är transformatorerna på bägge ändarna av linjen D-kopplade?
Vilket borde göra att det inte går någon jordström att tala om ...?
Inte i fallen med stamnätet och högre spänning på regionnivå dvs 130-400 kV där är Y-punkten direktjordad dvs mycket kraftig jordslutningsström. Det du tänker på är det vanliga i lokalnäten och mot slutkunder där distributionstrafon är i princip alltid D/Y och matande trafo/nät är jordad via motstånd och/eller spole för kompensering av kapacitiv jordfelsström. Då är det inte så spektakulärt vid enpoliga fel dvs inte som klipp från tex USA där motsvarande nivå är direktjordad och därav allt fyrverkeri.

Nu löste ju Petersen detta på denna sidan pölen för hundra år sen men underligt nog har det inte förrän på senare år börjat användas mer utbrett i staterna. Sker en del export av den mogna teknologin kring detta bland annat från SE.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
G
Plåtslagaren när vi fixade taket klagade på att han fick en stöt av plåten på skorstenen.
Mätte lite och kunde uppmäta 80-100 V mellan det fuktiga tegeltaket och byggnadsställningen.
Visade sig vara en kortsluten antennförstärkare på vinden som vi inte ens visste fanns innan jag letade efter tänkbara orsaker.
 
GK100 skrev:
Däremot kommer man inte undan magnetfältet som också är högt så nära ledningen säkert väl över de rekommenderade gränsvärdena kanske upp mot som mest 10 uT åtminstone enstaka uT. Indikationerna på ev hälsoeffekter för magnetfält av denna typen är väl inte fullt så omstridda så en försiktighetsprincip är inte helt fel där.
Njae, det är faktiskt inte solklara de heller. Jag vill minnas att när man gjort ny analys av data från Hallonbergen och SJs lokförare så har man fått delvis annorlunda resultat. Hallonbergen försvann helt om jag inte missminner mig. Men jag har inte grottat ner mig i vad som skrivits, utan baserar detta enbart på mitt (osäkra) minne.

Men, därmed inte sagt att man kan, bör, eller skall strunta i gränsvärdena. Det skadar nästan aldrig med en försiktighetsprincips, särskilt inte om det inte kostar för mycket. Om man håller sig inom gränsvärdena så har man antagligen god marginal.

Och har man så höga fält att håret reser sig på knoppen när man är ute i trädgården, så blir det kanske aldrig trevligt att bo i ett sådant hus, så då är det ju bara att flytta antingen från huset, eller på ledningen som kvarstår.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
GK100 skrev:
Inte i fallen med stamnätet och högre spänning på regionnivå dvs 130-400 kV där är Y-punkten direktjordad dvs mycket kraftig jordslutningsström.
Varför har man gjort så i det fallet då? Är det för att man behöver dessa höga strömmar för att skydd skall lösa ut/man skall upptäcka fel, det är billigt och rationellt att lösa det på det sättet, eller vad?
 
  • Gilla
Pen
  • Laddar…
Jag har länge också undrat på svaret på den frågan. Min spekulation har varit att tillförlitligheten i stamnätet går före person- och egendoms-säkerhet i övrigt. Det är annars svårt att förstå varför man gjort på olika sätt.
 
G
När vi flyttade till vårt hus fanns inget badrum så vi duschade på källargolvet (betong)
Då fick vi stötar av blandaren.
Det visade sig att eftersom golvet har direktkontakt med marken så var det jordat där medan blandaren var jordad via elnätet, jord kopplad till varmvattenberedaren.
Vi trodde först att vi hade ett elfel, men efter att vi stängt av huvudsäkringarna fanns fortfarande 48 V spänning mellan golv och blandare.
Elnätägaren åtgärdade något men problemet kvarstod. Så vi har en egen jordning av vattenledningarna till marken vilket minskade spänningen något. Därefter byggde vi in en duschkabin och nu känner vi inte av elen längre.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Varför har man gjort så i det fallet då? Är det för att man behöver dessa höga strömmar för att skydd skall lösa ut/man skall upptäcka fel, det är billigt och rationellt att lösa det på det sättet, eller vad?
Det är som du säger för att kunna hantera fel med skydd på ett vettigt sätt, att det skulle vara speciellt billigt vet jag inte om det är, kräver mycket omsorgsfull hantering av jordning, jordlinenät osv på många ställen och i detaljer. Ett annat skäl är att kunna hålla ner isolationsnivån. Dvs vid lägre spänningar och där man väljer att aktivt begränsa jordfelsströmmen och kunna leva kortvarigt med enpoligt fel måste isolationen uthärda och vara dimensionerad för huvudspänningen även mot jord. Då får man både kostnader och tekniska utmaningar i onödan vid de redan höga spänningsnivåerna så det är vettigt att göra så i de här fallen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
Hade snarlikt fel i gamla huset.

Upptäcktes ca 6 månader efter att jag köpte huset.

Huset hade då elradiatorer, värmeslingor i platta ( el ), VVB 3fas.

Kittlade lite i fingrar när man stod vid diskbänk och dusch, hade sammanlagt 3 elfirmor på plats + lokala energibolaget då man trodde att felet var i från inkommande el.

La ungefär 100 000 på elsanering och felsökning utan att felet åtgärdades.

Till slut upptäckta jag felet själv, visade sig att VVB som var ansluten via ingjutna koppar rör till badrum och kök hade en trasig patron, det var metall hela vägen till diskbänk och dusch. Felet var inte konsekvent utan kom och gick periodvis.

I samband med detta konverterade jag till vattenburet, bröt upp alla gjutna golv :surprised:( la vattenburet och PEX till alla V + K vatten, VVB försvann och därmed felen. Dyrt men löste problemet.

Det som elektriker från lokala energi bolaget gjorde var det näst mest effektiva då han borrade hål i plattan i tvättstugan och drev ner ett jordspett ca 70 cm som jordade kopparrör, men löste det inte 100%.

Det var mycket fokus på elslingorna och ena elfirma sa att det var brott på dessa och att det var där felet var men så var inte fallet. Nu var dom 30 år så i och var nog i slutet på livslängden ändå. Kreativ felsökning , sök på de otippade källorna också ....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.