Vi bor i ett hus från 1975 och håller nu på och planerar köksombyggnaden. Vi kommer att ta bort väggen mellan kök och vardagsrum och får ett rum på 44 m2 med en luftvolym på ca 110 m3.
Häll och fläkt kommer att vara placerade i en köksö mitt i rummet. Jag funderar på vilket alternativ som blir bäst, köksfläkt med extern motor eller intern.

Schematisk illustration av två köksfläktalternativ, ett med inbyggd motor och ett med extern motor på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I alternativ 1 har vi en köksfläkt med inbyggd motor och drar upp rör rakt upp genom taket.
I alternativ 2 har vi en köksfläkt med fläktmotorn på taket.

Alternativ 2 har 2 st 90 böjar vilka tappar ca 10% av effekten per böj.

Är det värt att sats på en extern takfläkt idag eller har de moderna fläktarnas ljudnivå minskat så det inte spelar någon roll? Jag pratade med en säljare hos en av fläkttillverkarna som nästan avrådde från att köra med extern fläkt i mitt fall.
 
Vi växlade till extern fläkt för några år sedan, och det känns mycket lyckat. Betydligt lägre ljudnivå och effektivare utsug.
Dessutom sköter den grundventilationen för huset (går då på lågfart).

Hur ser husets övriga ventilation ut?
 
Från början var det självdrag, huset är rätt dåligt isolerat, har satt in friskluftsventiler i sovrummen.
Sedan under 80-90 talet har förra ägarna satt in badrumsfläktar och när vi gjorde om badrummen satt vi in fläktar med ett grundflöde.

Hur mycket låter externfläkten utomhus? Sitter den på taket eller på vinden?
Störs grannarna? Samt vad hade ni för fläkt innan att jämföra med? Hur gammal var den?
 
Redigerat:
Ungefär samma situation som hos oss då, men badrumsfläktarna hade för dålig kapacitet när vi bytte fönster och tilläggsisolerade.

Fläkten sitter uppe på taket, och ingen störs utav den. Visst kan jag höra den när den går på max. och jag fokuserar på det. Vi har en vanlig 1-plans med sadeltak.
 
  • Gilla
Golden Expat och 1 till
  • Laddar…
Går kanalen rakt upp eller har den vinklar på vägen? Har ni någon ljuddämpare?
 
Den går nästan rakt upp (flexibel slang upp till innertak) och sedan stående ljuddämpare.
 
Alternativ 1 fast med takmotor.
 
Utan ljuddämpare? Ljuddämpare får inte plats på höjden.
 
Vi kör utan dämpare och fläkten på taket. Jag tycker inte att fläkten låter besvärande mycket som t.ex kolfilterfläktar. Suset i fettfiltret ligger på samma ljudnivå som fläktmotorn fast lite mer högfrekvent.
 
Hur långt är det till där fläkten sitter? Minst 5 meter läste jag någonstans för att ljudet ska dämpas rimligt.
 
Inte bara böjarna ger en förlust även längden på kanalen. Vad känns mest viktigt att ha en väl fungerande fläkt eller en som låter lite mera?? Frihängande är det som är svårast att få till på ett bra sätt. Får du plats med 160/200mm kanal i alternativ 2??
 
  • Gilla
EmilÖrn
  • Laddar…
arneri68 skrev:
Vi kör utan dämpare och fläkten på taket. Jag tycker inte att fläkten låter besvärande mycket som t.ex kolfilterfläktar. Suset i fettfiltret ligger på samma ljudnivå som fläktmotorn fast lite mer högfrekvent.

Instämmer!
De få minuter man kör köksfläkten på mer än lägsta effekt kan man väl stå ut med att det låter lite.
Då är man ju ändå upptagen med, och koncentrerad på, att steka hamburgarna, fiskfiléerna, biffarna eller vad det nu är man pysslar med.

PS
Kokade god pommes frites idag, det var ju Pig-lördag (Lillelördag) :)
 
JHL skrev:
Hur långt är det till där fläkten sitter? Minst 5 meter läste jag någonstans för att ljudet ska dämpas rimligt.
Jag skulle tro ca 4 meter. Ljuddämpare + isolering skulle inte få plats i takhuven så det är huvudorsaken till att ljuddämparen ströks.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.