Jag har ett klassiskt vanligt handfat, som är rundad framtill. Det ligger på vanliga konsoller, och handfatet är fastskruvat med speciell skruv genom konsolen.

Nu har jag köpt ett nytt handfat, men som är fyrkantigt, och det totala djupet o bredden är den samma som det gamla handfatet. Dock blir det nya handfatet lite tyngre framtill, och det saknar skruvhål på undersidan.

Jag har flera alternativa lösningar att montera nya handfatet, o vill undvika komod i mitt blöta duschrum. Frågan är om vanliga konsoler klarar bära upp det nya handfatet, o att limmet håller om någon lägger för mkt vikt på handfatet?

Alternativ :
1) monteringslimma handfatet på gamla konsolerna som är 26cm djupa (handfatet ca 43cm djupt)
2) såga till en mdf/furu platta i ca handfatets mått, skruva fast plattan i konsolerna, lacka med båtlack, monteringslimma handfat på plattan.
3) försöka hitta extra djupa/långa konsoler - lättare sagt en gjort (har redan kollat runt en del)

Tips?
 
Jag hade också velat förlänga konsolerna något med tanke på det nya handfatets djup/utformning.
En rektangulär tunn aluminium/stålprofil (kanske t.o.m går att få tag på vitlackad) som kan limmas och skruvas i befintliga konsoler, och sedan limmas det nya ovanpå.
Viktigt är ju också konsolernas infästning i väggen.
 
GoForIt skrev:
Jag hade också velat förlänga konsolerna något med tanke på det nya handfatets djup/utformning.
En rektangulär tunn aluminium/stålprofil (kanske t.o.m går att få tag på vitlackad) som kan limmas och skruvas i befintliga konsoler, och sedan limmas det nya ovanpå.
Viktigt är ju också konsolernas infästning i väggen.
Jag tänkte också tanken att förlägne befintliga konsoler med tex spikplattor, men problemet är att dem inte går att fästa med skruv eftersom skruvskallen gör att monteringsytan blir ojämn. Självklart skall konsolerna sitta bra i väggen.
 
Jag tänkte på en tunn profil som kunde skruvas underifrån.
 
GoForIt skrev:
Jag tänkte på en tunn profil som kunde skruvas underifrån.
Men oavsett tjocklek på profilen, så måste du antingen ha skruvskallen eller muttern upptill, där handfatet skall ligga. Visst, du kan lägga en lös mutter längre fram på konsolen så du får plant handfat, men då blir de tockså en 2mm glipa hela vägen o handfatet ligger "i luften" Men kanske det inte gör något om man lägger en stäng med silicon som fyller ut. Jag personligen har ingen erfarenhet av att limma handfat mot konsoller så kan inte bedöma hållfastheten.
 
Möjligen missuppfattar du mig..
När jag skriver profil så menar jag en rektangulär fyrkantsprofil, typ 10x30mm.
Den kan du borra hål och godsgänga i, och skruva enbart underifrån. Alltså inga skruvskallar ovanpå, utan plan yta.
Limmar du sedan handfatet på den med riktigt bra montagelim, så kommer det att sitta.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.