Hej

Ser så här års en del uterum som har frost på rutorna. Detta vill vi absolut inte ha i vårt uterum då vi har köksfönstret precis innanför och även på vintern vill kunna se ut genom fönstrena i uterummet ut i trädgården.

Varför blir det frost på rutorna?

Beror det på om man har enkelglas eller dubbelglas eller skulle vi kunna komma ifrån detta även om vi väljer 4 mm energiglas?

Eller beror det mer på isolering av golv mm. och ventilation?

Som sagt känns viktigt i vårt val av skjutdörrar, om vi kan gå på 4 mm energiglas och slippa frosten.

Mvh Herman
 
Det blir frost på rutorna för att det inte är uppvärmt, oavsett vad ni väljer för glas.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Det låter lite konstigt då jag tycker mig att sett en del uterum så här års som verkar ha enkelglas dörrar utan frost och jag gissar att de inte är uppvärmda. Kanske kan det räcka med isolering i golv, väggar och tak samt god ventilation?
 
Kan också bero på att fönstren in i huset är erbarmligt isolerade.
Så att mycket värme från bostaden läcker ut, och i sin tur värmer upp fönstren i uterummet.

Hos oss ser vi ofta inte ut genom fönstren på förmiddagarna när värmen försvinner upp i rymden kalla och klara nätter.
Då blir det frostblommor på utsidan av fönstren. Automatiska gardiner :)

Treglasfönster med argongas mellan glasrutorna isolerar bra!
 
KnockOnWood skrev:
Hos oss ser vi ofta inte ut genom fönstren på förmiddagarna när värmen försvinner upp i rymden kalla och klara nätter.
Låter lite sci-fi att värmen skulle försvinna ut i rymden :D
 
daugaard skrev:
Låter lite sci-fi att värmen skulle försvinna ut i rymden :D
Nej, det är tyvärr riktig, hederlig fysik.
Du vet kanske inte att det i öknarna, Sahara t.ex. ofta är minusgrader på natten, fastän de har 32°C på dagen.
Inget molntäcke håller ner värmeutstrålningen, så värmen försvinner ut till vännerna i rymden, ET och de andra :)

Men kom ner och kika så får du se!
 
  • Gilla
daugaard
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Men kom ner och kika så får du se!
haha, ser man värmen flyga iväg hos dig? skojar bara:)
jag har lika på mina fönster oxå så jag tror dig!
 
Har ett ouppvärmt uterum som aldrig har frost på rutorna.
Betongplatta
Tvåglas.
Södra Halland.
 
verktygsgurun skrev:
Har ett ouppvärmt uterum som aldrig har frost på rutorna.
Betongplatta
Tvåglas.
Södra Halland.
Analys:
Betongplatta=lagrar värme, värme sänker relativa fuktigheten i rummet.
Tvåglas= Isolerar bra, släpper in solljus som värmer betongplattan. Ger torrt klimat.

Dörrar och fönster in till uppvärmda rum måste vara täta. Läckage ut höjer fuktigheten i uterummet.
Endast uteluft får ventilera uterummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.