Eftersom vi vet att det sitter en hel del helt fantastiskt duktigt folk på detta forum tänkte vi be er om synpunkter, åsikter, tips, förslag på en planlösning som vi stirrat oss blinda på.

Vi ska nämligen lämna över den till en arkitekt nu så småningom som ska få rita upp byggritningar men vi vill veta att vi verkligen tänkt igenom alla möjligheter.

Kök och vardagsrummet känner vi oss nöjda med då det kommer vara en specialare med både vedspis och en öppen spis.

Det vi mest fastnat vid är planlösningen mellan tvättstuga, sovrum och Hall (8).
Det känns som en väldigt onödigt stor oanvänd yta, men vi vet inte hur vi ska få till det bättre.

Det är verkligen ingen proffsplanlösning detta då ingen av oss är vidare insatt.
Men en fingervisning.

Tack på förhand!

Arkitektonisk planlösning av hus med kök, vardagsrum, badrum, sovrum och hall markerade med mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Är det nybygge? renovering eller utbyggnad?

Måste tyvärr säga att just köket inte ser något vidare ut att arbeta i, främst med tanke på spisen som står för sig själv utan arbetsytor runt.
Det är ju 25-30 m² stort, och det borde man kunna utnyttja mycket bättre och få ett riktigt kanonkök.
 
  • Gilla
Goblinn
  • Laddar…
Nybygge!

Ja, detdär har man funderat länge på. Just köket!
Kruxet är att det SKA finnas en gammal hederlig vedpsis.
Och att vanliga spisen ska vara intill för att kunna nyttja samma kanal för utsug, samt så vi vill ha en såndär stor spiskåpa över både spis+vedspis...

Och att vardagsrummet ska prydas av en hörnspiskasset på andra sidan.
Där har man att pussla med för att få ihop det.
Hade man inte haft alla kraven vi har så hade det nog varit superenkelt! ;)

Men vi tar absolut till oss dina funderingar!
Tack!
 
Om det nu är nybygge så är det krav på vask i samma bänklängd som spisen, det måste inte vara den stora vasken men det måste finnas. Detta bl.a. för att minska risk för skållningsskador om man måste gå iväg med kokhett vatten för att hälla ut det. Sen är det också praktiskt att ha nära till vatten när man lagar mat.

Jag tycker det ser ut som att öppningen mellan kök och vardagsrum är ganska bred, kan man minska denna och då få plats med mer arbetsyta invid spisen?
 
  • Gilla
Goblinn
  • Laddar…
Tyvärr skulle även jag fundera ett varv till när det gäller köket.
Förutom att det saknas arbetsyta vid spisen så saknas det även en utslagsvask. Det innebär att ni måste korsa golvet med grytor med skållhett pastavatten etc. En direkt livsfara om ni har barn i huset. (Såg en gång någon kommentera här att ”barnen får inte leka på golvet i köket” men barn gör inte alltid som man säger och man vill knappast riskera att ge dem dödsstraff eller allvarliga skador för det … jag har själv valt bort att ens gå på visningen av hus med sådan lösning i köket.)
Det är svårt att avgöra om K/F markerar en enkel pelare, dvs kyl/frys ovanpå varandra eller om det är fullstor kyl respektive frys bredvid varandra. Jag skulle rekommendera det sistnämnda.
Ugnen/mikron är lite olyckligt placerade precis vid dörröppningen.
Bakom diskbänken tycks det sitta ett fönster – men också överskåp. Är tanken att det ska vara ett lågt fönster under överskåpen?
Kanske är det inget måste att ha en dörröppning in till köket direkt från hallen? Jag skulle överväga att skissa på lösningar där den öppningen inte finns. Det är ingen lång omväg att gå runt.

Finns det något särskilt skäl till vinkeln/”indraget” utanför sovrummen nere till vänster? Om ni låter ytterväggen vara rak utanför sovrummen och vardagsrummet så tror jag att det blir billigare att bygga (vinklar kostar) men framför allt så vinner ni viktig yta i sovrummen som är rätt små.

Hur ligger förresten väderstrecken?
 
  • Gilla
Goblinn
  • Laddar…
A
Undrar också om det är renovering eller nybygge? Ser att det står ursprunglig grund nertill. Vilket spännande projekt i vilket fall som helst!

Jag skulle först titta på fönsterlösningen i sovrum 1. Finns det någon anledning till de icke-centrerade fönstren? Jag har själv ett mindre fönster som sitter ensam i ett hörn och tycker inte att det bidrar till något utan gör det bara svårare att möblera och dekorera.

Sen om man tittar utifrån på baksidan så är de tre fönstren till vänster inte i symmetri. Det kan ju ändå se jättebra ut men svårt att avgöra utan bild. Sen är det dörrar som öppnas åt lite fel håll och så, men kanske inget ni lagt ner tid att kolla på. Arkitekter är ju duktiga på såna lösningar, så de ger nog bäst tips.

Vad härligt med stort skafferi (y)

Jag skulle satsa på mer förvaring i er hall för att lösa den stora ytan. Förvaring kan man aldrig få för mycket av. Så bygg ett förråd eller om det skulle ta upp för mycket plats så sätt dit några platsbyggda garderober. Alternativ är också att ge sovrum 2 en alkov med plats för garderober eller annat.

Arkitektritning av en våningsplan med markerade rum såsom sovrum, badrum, vardagsrum och kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag bott i USA länge så kanske är lite skadad av hur deras hus ser ut, men ni har så mycket fönster i vardagsrummet så lite synd att blockera ljuset från dem med den öppna spisen. Ni skulle få härligt ljusflöde och en maffig entré om man kapar lite av väggen som blockerar vid öppna spisen eller flyttar ytterdörren närmare toaletten.
Bilderna visar skillnaden jag menar även om fönstren kanske är lite extrema här. :)

Elegant hall med orientalisk matta, guldig taklampa, vit inredning och parkettgolv som diskussionsexempel om belysning och förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vardagsrum med stort geometriskt fönster, tak till nock, och modern inredning med flera växter och en öppen spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Goblinn
  • Laddar…
Om man placerar elspisen vid ytterväggen så kan man lätt ha utsug utåt. Eller tar man en kolfilterfläkt som man kanske måste rengöra nångång men då har man mycket större valutrymme.
Sovrum 2 kan ha inbyggda garderober mot hallen, då används utrymmet mycket bättre.
Toadörr mot vardagsrummet är inget hit av allehanda skäl. Jag skulle byta plats mellan lilltoa och arbetsrum.
Om ni tycker att hallen är för mörkt kan jag rekommendera ett ljusschakt genom vinden upp mot ett takfönster. Obetalbart!
 
  • Gilla
Goblinn
  • Laddar…
A
Kan lägga till att jag har vedspis och häll bredvid varandra och med rätt vedspis i rätt höjd så kan den användas som arbetsyta (när den inte är skållhet förstås).

Jag skulle flytta ugnen. När ni öppnar luckan så har ni en het ugnslucka ivägen där folk ska gå.
 
  • Gilla
Goblinn
  • Laddar…
Oj vad många bra svar vi fick på så kort tid!
Tack alla ni!
Verkligen så mycket att hålla koll på!
Det där med vask i samma bänklängd hade vi inte den blekaste om, men med den förklaringen så blir det ju självklart!
Vi har tagit till oss att det ska vara 40cm arbetsyta vid spis bara.
Vi kollar på det! :)

Det är ett långsmalt fönster ovanför diskbänken. Det ska gå låga skåp ovanför. Fullstora skåp på sidan om.

De stora fönsterna/vardagsrummet ligger precis mot en sjö, det blir mot NÖ.

Älskade inspirationsbilderna du bifogade! :D

Som sagt detdär med spisarna blir en klurig fråga då vi vill ha en stor spiskåpa. Vedspis och spis brevid varandra... Humm. Men superbra vi får ta med dessa frågor till en arkitekt!

Och det tomma utrymmet i entren ska givetvis fyllas med bra garderober/förvaringslösningar bara att vi inte ritat in detta.

Tack igen!
 
Ritningar av ett oavslutat husprojekt från olika vinklar, inklusive grund och exteriör design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har tagit över ett projekt som säljarna bara påbörjat, så vi har grunden klar samt lite material som ingick i köpet. Sen har vi ritat om det själva.
 
Försöker hitta mer information om avstånd mellan diskho och spis och finner bara att avståndet BÖR vara 80cm...

Länka gärna var man kan hitta den informationen!
Tusen saker att hålla koll på!
 
Tack! Lite mer info.
Men de gäller bara köksöar.... Humm
Ska höra vidare, kanske kan kommunen svara på de direkt.
Jag återkommer när jag har svar!

För känns ändå som de flesta köksöar man ser med spis saknar utslagsvask om det inte är en gigantisk köksö?

Bildgoogla bara Köksö med spis! ;)

Men absolut något att tänka på om man tänker andrahandsvärde om det har betydelse för den som kanske köper huset den dag vi säljer, vilket idag såklart inte ens finns i tanken!

Vi har inte barn själva så man tänker kanske inte säkerhet på det viset, jättebra att kunna få den informationen här!
 
Redigerat:
Varför "köksö"?

Det verkar vara en modegrej, som ingen riktigt har kunnat motivera rationellt.

Den verkar ju bara vara i vägen för det mesta.
Varför inte planera köket med bra arbetsbänkar längs väggarna i stället?
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.