Vi ska lägga laminatgolv på övervåningen i vår villa. Tanken är att ha samma golv utan trösklar på hela övervåningen. Är det något problem i och med att det blir cirka 14 meter långt? Hur mycket glapp mellan golv och vägg bör man ha vid en sådan längd om man ska ta hänsyn till rörelse i golvet? Behöver man kanske göra en skarv vid varje dörr?
Planritning över en övervåning i villa med måttangivelser, markerade rum och dörröppningar, fråga om laminatgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det blir om inte annat betydligt enklare att lägga varje rum för sig, vi har en liten platt
aluminiumprofil som sitter med dubbelhäftande tejp mellan rummen.
 
P
Jag har över 19 meter men då har jag det på längden och inga väggar eller öppningar ivägen och 3.7 brett. Bra "klick" och limmade.

Gissar att du hade tänkt att lägga skarvarna så de ligger horisontalt (tanke på bilden) och då tror jag att du kommer få glipor när golven krymper.

Då tror jag mer på andra hållet. Men gör du det så måste du lägga någon del "baklänges". Kan hända att det kan funka men du kan behöva stor rörelsemån.Skulle du sen ställa "tunga" garderober i sovrummet så kommer det ligga still där men röra sig ännu mer i biblioteket.

I detta fall skulle jag nog fundera på att limma tunna trätrösklar, limma bara i ena rummet. Mest för enkelhetenskull.. Klädkammrarna hade dock fått ligga ihop med allrumet.
 
BirgitS
Nu är följande visserligen skrivet av Pergo men motsvarande gäller nog för andra tillverkare också.
För att se till att det finns spelrum som tillåter naturliga rörelser och för att undvika öppna fogar, knarriga golv etc., krävs en dilatationsfog på 5mm mot väggar, trösklar, trappor, rörledningar etc., vid läggning i normalstort rum.
...
Eftersom alla typer av trämaterial krymper och expanderar till följd av förändrad relativ luftfuktighet och temperatur, bör Pergo laminatgolv aldrig läggas i utrymmen som är mer än 13x13 meter. Om ytan är större än så, be återförsäljaren eller Pergos kundtjänst om råd. Vid trösklar måste rörelseprofiler användas. I T-, L- eller U-formade rum kan det också bli nödvändigt med dilatationsfogar. Om du är osäker, be om råd.
http://www.pergogolv.se/sv-se/laminatgolv/lagga-laminatgolv#step6
 
Jag tror det är risk att golvet separerar i dörröppningarna eftersom det är så korta bitar där golvet hänger ihop mellan rummen där. Jag skulle göra dilatationsfogar i dörröppningarna och täcka med diskreta tunna övergångslister i samma färg som golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.