Har tittat runt lite över allt men inte kommit fram till nått vettig lösning. Ska tilläggsisolera källarvägg och samtidigt flytta ut dom befintliga fönster som finns i väggen. Vad ska man använda å vad ska man inte använda i dagens läge?
 
Ingen som har nån bra lösning?
 
Cellplast och sen puts är ett sätt.
Ett annat är att läkta och montera färdigputsade I-element.
 
Hur gör man då med dessa fönster som ska flyttas ut från den befintliga väggen?
 
Regla upp borde väl funka.
 
Sen menar du att man sätter nytt foder utanför putsen?
 
Jag satte cellplast, nätade och putsade med en puts som innehåller glasfiber och en variant som inte suger vatten. Mina fönster flyttade jag ut till där den gamla putsen satt så de sitter ca 50mm in vilket jag tror är normalt.

Två nya fönster med putsad yta runtom på en grå fasad, installerade med 50mm indrag från ursprunglig plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Husfasad med ny puts nedtill, fönster insatta 50 mm, snötäckt mark och vitplåt ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonper1000
  • Laddar…
Reglade du upp för nya fönstret å sen putsade du även regeln?
 
Vad skall du ha för isolering? Vad är befintliga väggen i för material?

Antar att du skall ha någon cellplast eller fasadskiva med puts på. Skall du flytta ut fönstren så hade jag satt lättbetong eller Leca runt fönstret.
 
  • Gilla
sugen
  • Laddar…
Frågar du mig? Jag har inte reglat utanför. Jag har bara flyttat ut fönstren. Det gamla fönsterhålet togs upp något för att jag ville få ett bättre ljusinsläpp, sedan putsade jag fönsterhålet innan jag monterade in fönstren. Cellplasten börjar först utanför nya fönstret. Om du förstorar min första bild så ser du cellplasten så som det såg ut innan fönstret putsades in. Rekommenderar inte att du sätter organiskt material i putsen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Larsa
  • Laddar…
För att väcka en väldigt gammal tråd, och om trådstartaren fortfarande är aktiv här:

Vilken puts användes? Putsnät? Hur fästes detta? Och hur fästes cellplasten mot den gamla putsen innanför?

Denna vintern har gjort att det här börjar bli aktuellt igen. Värmer upp en källare på ca 80kvm som har betonghålsten som väggar, men med isolerande dränering under mark. Över mark är dock ca 80-100 cm oisolerat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.