Hej, har ett enklare vidbyggt garage som ska rivas. Därefter bygga nytt som är tänkt att isoleras för att t ex kunna användas till hemmagym. När blir det nya garaget "boyta" och när är det "bara" garage? Och vad innebär det i sådant fall för skillnad för bygglovsansökan? Är det enklare att få bygglov för ett garage? och sedan kan det även användas till annat?
 
E
Vad du gör i ditt garage ska väl andra skita fullständigt i, så du kan nog inreda det precis som du vill, även fast det är isolerat och uppvärmt
 
Riv inte hela och sök inte bygglov. "Renovera" istället, så slipper du en massa avgifter och byråkrati. Så länge du inte ändrar "användning" från garage till bostad behövs inget bygglov/bygganmälan.
 
Tack, det är absolut ett bra tips. Problemet är att jag måste riva hela, dels för att komma åt att dränera om gaveln intill källaren och dels för att jag måste gjuta en platta. När jag bygger det nya måste jag även spara ut ca 70 cm distans till grannen för dränering (idag är garagen sammanbyggda och mögliga...). Idag har garaget endast uteplattor som golv. I annat fall skulle det nog fungera. Jag vill iofs bygga till ett förråd på baksidan och ett skärmtak på framsidan, men det vore nog ett enklare ärende.
 
Går ju att gräva ur garaget och dränera, isolera o lägga golvvärme samt gjuta allt inifrån för mindre summa än att fånrivninglov, riva, få nytt bygglov och bygga det.
 
Det är absolut tänkvärt! Tack. Borde gå att gräva ur och dränera inifrån med en minigrävare. Men svårt med gjutformen till grunden, vill ju ha den där väggarna star idag. Kanske det är så jag ska göra och sen ta förrådstillbyggnad och skärmtak I nästa steg. Frågan är hur jag gör med att jag flyttar väggen mot grannen? och skapar en 70 cm bred "korridor" mellan husen? Antar att rivnings och bygglov är en ruskigt dyr historia?
 
O
Så länge du inte skriver något annat än garage och låter garageportarna vara kvar blir det inga problem att du isolerar ordentligt är inget konstigt!
 
Hmmm. Ser logiken, men garageportarna kvar stämmer inte riktigt med min plan för användningen. Kanske böterna kan vara en bra affär? jämfört med att söka rivnings och bygglov? Att riva bort allt skulle underlätta ganska mycket. Det blir ju faktiskt inte så stor skillnad när den nya bygganden är klar, så kanske inte märks så mycket...
 
Saxade bifogat; böter inte så illa? och finns ju en chans att man undkommer....men frågan är om man dessutom behöver betala rivnings och bygglov...? Kanske böter för att sätta igen garageportarna dessutom är lägre....?

Tillbyggnad av villa med 40 kvm
Byggsanktionsavgift för att påbörja en tillbyggnad som kräver lov utan att ha erhållit bygglov och utan att ha inväntat startbesked.
Enligt gällande PBF: 50 100 kr
Enligt nya PBF: 27 800 kr
 
Problemet är ju att om du får sanktionsavgift kommer det också kombineras med krav om att söka bygglov (eller riva).
Får du inte bygglov måste du riva.

Du bör fråga om det är möjligt att få bygglov för tillbyggnad av bostadshus. Bygglovsavgiften är inte många kronor - åtminstone inte om du jämför med vad du sparar på att kunna bygga helt nytt i stället för att försöka byta ut befintligt garage planka för planka.
 
Börja med att söka bygglov. Om du inte får det så kan du ju "renovera" istället.
 
Verkar vettig plan. Tror bygglov kostar ca 8 000 SEK. Sen behövs eventuellt oxo rivningslov?
 
Bygglov som ersätter en gammal byggnad brukar inte krävs rivningslov tror jag.

Det kan vara vettigt att informellt kolla läget med kommunen först så att du kan göra en bygglovsansökan utan misstag.
 
Portarna är troligen bara bygganmälan alt. Billigare bygglov då det bara är fasadändring.
 
Kollat med kommunen. De vill ha 7 500 SEK för bygglov upp till 49 m2. Men eftersom jag tänkt ha ett skärmtak over parkeringen utanför så blir det 15 000 SEK då (tak) ytan blir nära 100 m2.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.