Vad synd att du tycker en del här har trist attityd, jag kanske , men vi har ju olika erfarenheter och utgår från dem.
Själv har jag bott ute på landet i en herrans massa år och vet att bönder, utan att mena något illa, inte så gärna säljer av
mark och absolut inte om de fortfarande brukar sin gård.
En del här skriver att det går till så men jag tror att det är på gårdar som inte längre är aktiva.
Om du har frågat bonden så kan det ju vara så att han inte vill vara ohövlig utan svarar jakande men vid eftertanke ändrar sig vilket då skapar problem eftersom det då kan uppstå en konflikt, du känner att du fått ett positivt svar och bonden kanske känner att han blivit överrumplad.
I alla fall, har du tur, bonden vill sälja och du har kollat att det inte är en fornminnesplats eller en unik biotop så är det bara att gratulera för fin "plätt" är det ju.
 
karlmb skrev:
Haha, hur många tomter är inte avstyckade från bönders mark tror du?
Min är det, men rent generellt så är de väldigt få.
 
  • Gilla
OveRa
  • Laddar…
du skrev att de fanns ekar på kullen. är de storlek sparbanks ek vi pratar om?
bönderna va ålagda att vårda ek plantage av kronan,
så kan vara en sådan plats, o då vara av speciellt natur hänsyn i mark planen.
mig veterligen finns inte kravet kvar men tradition är viktigt för oss bönder.

önskar dig all lycka, men du får inte glömma att ta en titta på infiltration, avlopp, vatten, el dragning. då du kan behöva dra detta över åker mark för att få de funktionellt så är de en del till inte bara marken just runt huset som påverkas. ska de grävas ner så finns de ofta olika dikningar och dräneringar som snabbt kan bli förstörda och ge bonden en ordentlig huvudvärk.
 
Även om bonden kan tänka sig att skiljas från marken för en lämplig summa, är det långt ifrån säkert att Lantmäteriet tycker att det är en bra idé. Deras huvudidé är att en fastighet ska vara lämplig för sitt syfte, och de tycker ofta att 7000 kvm är för mycket för en vanlig bostad (räcker ju till 7-8 villatomter). Så risken är att Lantmäteriet tycker att max 2500 kvm eller så är en övre gräns.
 
Allt handlar om det finns en byggrätt eller ej. Råmarkspris (icke planlagd mark) för mark som ej kan bebyggas ligger på 3-6 kr per m2. Dvs inget värde alls. men OM man kan få bygga en fastighet, så blir det tomtpris istället. Många kommuner är YTTERST restriktiva till att ge bygglov utanför planlagd mark. Kommunen vill ofta styra vart det byggs då de sedan är skyldiga att ordna skolskjuts, hemtjänst och annat. Därför vill de många gånger samla bebyggelsen. Plus anslutningar till VA-verk underlättas. Så om det finns en byggrätt, kan du betala 150 000 om tomtpriset är 300 000. Utan byggrätt kan du förlora 120 000 kr.
 
Det kostar inget att fråga bonden om denne vill sälja och vad han tänker sig för pris. Man kan därefter boka ett möte med kommunen för att höra deras syn på saken. När man fått den infon kan man börja skriva kontrakt och liknande.
 
  • Gilla
michfris
  • Laddar…
ion skrev:
Min första tanke när jag såg bilden var, varför är inte den biten odlad?
Gissningsvis beror det på att arbetet och tiden som går åt till att såga ner träd, gräva bort sten och jämna ut marken inte tjänas tillbaka på 0,7 hektar såbar mark inom en rimlig tid.
Hade det varit 60-talet så hade man nog kunna gräva ut det men idag arrenderar man hellre mer befintlig mark än att anlägga ny åkermark.
 
Förringa inte avstyckningskostnaden. Ju större bondens gård är ju högre blir avstyckningskostnaden. Lantmäteriet får sitta och gå igenom alla gamla servitut manuellt och är det då en stor fastighet eller flera äldre sammanslagna kan kostnaden skena.

Ser man bara på liknande frågeställningar och ämnen under den här tråden förstår man bönders ev ovilja att sälja av mark till tomt. Ämnen t ex, -Hur nära min tomt får bonden sätta elstängsel, -Hur nära min tomt får bonden bruka åkern - Hur nära får bonden bespruta? (Egen borrad brunn?) und so weiter...
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Ett gammalt stenröse på en kulle kan innehålla saker som man inte får röra eller att det finns krav på utgrävning som i sådant fall bekostas av markägaren.
 
Ofta har ju folk i forntiden bosatt sig på kullar när dessa var uddar i ett hav som drog sig tillbaka. Kolla så där inte finns något fornminnen.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
I
Squall Leonhart skrev:
Gissningsvis beror det på att arbetet och tiden som går åt till att såga ner träd, gräva bort sten och jämna ut marken inte tjänas tillbaka på 0,7 hektar såbar mark inom en rimlig tid.
Hade det varit 60-talet så hade man nog kunna gräva ut det men idag arrenderar man hellre mer befintlig mark än att anlägga ny åkermark.
I det håller jag inte med. Svärsonen är skogs och odlingsbonde, virket som finns i dungen ger ett plus om det fälls och flisas. Kvarvarande rötter fixar en rejäl traktor med skopa, en liten kulle betyder inget för växtligheten men kan vara ganska skönt att slippa runda. Så se inte bara ytan, utan helheten.
 
harry73
AndersS skrev:
Ett gammalt stenröse på en kulle kan innehålla saker som man inte får röra eller att det finns krav på utgrävning som i sådant fall bekostas av markägaren.
Även en tre veckors gammal stenröse i anslutning till åkermark är skyddat som mikrobiotop.

Jag har i andra trådar sagt att man har rättigheter som tomtägare och att bonden inte bara får släppa sin kor för nära ditt hus, gödsla så mycket att det blir ett hälsoproblem för dig, anlägga gödselstack på tomtgränsen.
Så även jag tycker att bonden ska tänka efter och sätta ett pris som kompenserar honom för dessa begränsningar.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
harry73
Lantmäteriet stycker inte av tomten om det inte får bli just tomt. Så jag tror att du får fixa förhandsbesked innan avstyckningen går igenom.
Om 300tkr är rätt pris vet jag inte. För mig låter det osannolikt billigt för 7000kvm. Jag skulle snarare gissa 100tkr/1000kvm med 300tkr som lägsta pris (kanske inte i avfolkningskommuner)
 
harry73
Angående prisbilden kan vi också leka med tanken att du köper hela kullen. Hur mycket vill du få betalt för att stycka av hälften och få en granne. Troligtvis mer än 100tkr. Skulle 300tkr räcka?
Det ger en indikation vad marken är värd för dig
 
ion skrev:
I det håller jag inte med. Svärsonen är skogs och odlingsbonde, virket som finns i dungen ger ett plus om det fälls och flisas. Kvarvarande rötter fixar en rejäl traktor med skopa, en liten kulle betyder inget för växtligheten men kan vara ganska skönt att slippa runda. Så se inte bara ytan, utan helheten.
Jag utgår bara från vad jag själv upplevt. T.ex bonden som köpte våra marker på 60-talet la ner en massa svett och tårar tillsammans med sin son för att utöka åkermarken med med några hektar. Nu idag så så är det lite av ett lotteri om sonen ens tar in skörden alls eller om han plöjer ner allting. Han säger bara att det inte är värt att ta in det.
Kan en liten bonde i norra Norrland resonera så, så har jag svårt att tänka mig att bönder längre söder ut skulle bry sig mer.
Gissning såklart som också delvis baseras på dagens "tid är pengar".
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.