Hej, undrar om någon känner till ifall taklister av den typ som syns på bilderna nedan går att köpa i handeln? De nuvarande bör vara ifrån sent 50-tal.

Har hittills klyvt foder och monterat ena halvan på vägg och den andra i tak, men det hade varit snabbare, smidigare och snyggare om de gick att köpa färdiga.

Mvh Magnus

Vit taklist från 50-talet i hörnet mellan en vit takyta och grön vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Gammal taklist i ett hörn där vägg och tak möts från sent 50-tal, med synliga skarvar och en spik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som att du kan ha rätt! Tyvärr har inte svenska Byggmax artikeln, utan det närmaste jag kan hitta hos de svenska byggvaruhusen är "klackfoder", men då verkar den lilla kanten vara fasad. Mvh, Magnus
 
A
Jag har såna från XLbygg runt fönster och dörrar. Nu har jag målat dem så syns dåligt, men inte är de fasade förutom i baksidan som inte kommer synas för dig.
 
  • Gilla
axn
  • Laddar…
Hej! Ska renovera ett hus från 56 och har exakt samma problem. Vill renovera men behålla orginaldetaljer. Hittade du nån bra lösning?
 
Hej!

Det slutade med att jag frågade några olika hyvlerier utifrån en måttsatt profilritning. Valet föll på Eskebo Hyvleri (https://eskebohyvleri.se/) som levererade snabbt och till ett lägre pris än vad jag hade gissat. Virket var fritt från både skarvar och kvistar och levererades på längder mellan cirka 3-5 meter. Tror jag betalade strax under 3000 kr för 110 meter.

Listverk fri från skarvar och kvistar installerat längs med ett hörn av en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Profilhyvlat trästycke med detaljerade fräsningar utan synliga kvistar eller skarvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh, Magnus
 
  • Gilla
FunkishJonny och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.