Jösses vilken läcker bastu ! Verkligen snyggt med ett runt fönster också. Härifrån tänker jag hämta inspiration när jag sätter igång med mitt eget bastuprojekt.
 
Är det olika material eller olika behandlade material för att få två toner på lavar och ryggstöd?
 
Olika material, ngn slags gummiträ det ljusa och tjäral det mörka
hämtade själv inspiration från Harvia, gjorde om lite...
 
ok men det blir ju nu så att det blir på byggahus en länk under "Andra som byggt" och sen kanske en tidning som inte är socialdemokratisk men den andra,kanske en artikel eller så
Du får stå ut, för nu är jag stolt, och jag tvivlar inte på att ni får det jättefint också!
Lycka till! :) :)

oj milleniumsvaret!!!
 
www.web10.se, superenkelt till bra pris! 8)Där finns mallar, ett program som gör det enkelt...
 
Kan tänka att det kommer att installeras en och annan ledbelysning på Brinken.

Kanonsnyggt!
/J
 
Göran, vilken snygg bastu!!! Verkligen inspirerande. Hur går det att bada bastu när aggregatet står i mitten? Kommer det inte för nära benen när man ska kasta på vatten? /Ann
 
Nej inte allas dessutom är ytan inte så varm så det går bra att ha fötterna på plåten om man vill... :)
 
jag tänker sätta 3 stycken liknande biltemaarmaturerna, fast från jula, följde med bastun under nedre laven. nedre laven i vinkel. bastun invändigt 1900x1900. sen så blir det 2 stycken liknande armaturer men bastutåliga, 125 graders i hörnen bakon träraster. jag ska prova med 60Watts lampor i alla och sen en dimmer. armaturerna typ biltema, rusta mfl blir rejält varma bara i normal rumstemp, så högre upp i bastun kan det nog vara befogat med värmetåliga armaturer tycker jag iaf.
 
kommer följande belysning att vara tillräcklig:
bastu storlek 1400 x1400

1. fibrer glas 4 st (3 hörn + ovan aggregat) för mysfaktor
2. svag belysning under lav för mysfaktor

Är detta tillräckligt om man skall städa osv.

Skall jag installera en extra "nödbelysning"
Alla väggar är öppna

 
Om du har eluttag utanför kan du ju alltid dra in en sladdlampa då du städar :)
 
kompletterade med en tredje armatur, värmetålig i 3:e hörnet + träraster utanpå för symmetrin. 60W under lavarna,40W i hörnen på ca 150-160 cm höjd. dimrar alla6 med samma dimmer. klara glödlampor. går att få allt från svagare än stearinljus till full städbelysning. eftersom vi har dekorraster under lavarna och i hörnen ovanför övre laven så syns inte armaturerna speciellt mycket :)
våran belysning och bastuinredning liknar den på denna bild (vi har köpt bastun från dom)http://www.trabyggarna.com/):
Stockholmsmassa%20005.jpg
 
Jag har också LED belysning i taket men har köpt LED hållarna själv. Samma hållare med glaslins som www.oversol.fi har i sin LedLite finns att köpa lösa ifrån ELFA.

Det finns i krom eller mässing och kostar 50-60kr styck utan LED.

Tyvärr finns ingen bild än men sök på artikelnummer 75-032-46 och 75-032-53
 
  • ledhllare.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fortsätter på denna äldre tråd...

Oavsett man nu använder LED från Oversols LedLite sortiment, eller LED från tex Elfa:

1 - Om en LED skulle gå sönder, är det lätt att byta utan att behöva riva ner hela taket?

2 - Hur många LED tror ni är lämpligt att ha i taket på vår blivande 2,7 m2 bastu, med bibehållen mysfaktor?

3 - Är Oversols LedLite "varmt" eller "kallt" vita?
 
vi byggde till huset ifjol.och gjorde nytt badrum och bastu...har optiska fibrer itaket,tror det var 48 punkter..väldigt enkelt,borrat 1,2mm hål och ner med "slangarna" genom panelen och avskurna jämnt med panelen..en simpel modell,en spotlampa i en "låda" som lyser i "slangändarna"....väldigt lagomt och man kan byta till svagare/starkare spott eller dimmra....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.