Jag har en del tjocka (50 mm) okantade askplankor som tidigare har torkats inomhus i värme under 2-3 år. Sedan har de legat i ett ouppvärmt garage 5 år.
Dessa vill jag nu snickra av - vad måste jag göra?

Jag har nu grovkapat dem till ca 35 mm bredd - de höll formen :)

Har lagt dem inomhus nu, hur länge måste jag återtorka dem innan jag vågar hyvla för att det inte ska slå sig senare?
Stämmer det att "engång torkat alltid torkat..."
 
Sk väl lägga till att garaget är ganska fuktigt, två väggar under mark.
 
gusvo085 skrev:
Stämmer det att "engång torkat alltid torkat..."
Nej, däremot är det stor skillnad på nyligen avverkat som dryper av fukt. Trä strävar att anpassa sig till den fuktighet som råder. Är skillnaden stor så kommer det hända saker när du tar in det.
Kan du inte köpa någon fuktmätare och kolla skillnaden mellan de två utrymmena?
 
Jag gissar att en fuktmätare som duger kostar multum?
Virket får ligga inne så får vi se vad som händer på en månad eller så...
 
För att ta reda på exakta värdet på ditt virke, ja.

Men jag tänkte mer något sådant här för att få en bild på skillnaden mellan dina utrymmen.
 
Du kan testa ditt virke enl. följande ta en liten bit virke mitt i väg den lägg den sedan i ugn ca 120 grader kontrollväg med jämna mellanrum tills vikten slutar minska då är den biten helt torr.
Ex. startvikt 50 gram slutvikt 44 gram skillnad 6 gram ger 50/6 = 8,3 % fukt i ursprungsvirket det bör vara under 10 % för att inget skall hända med virket i inomhus miljö. Och det stämmer delvis med att en gång torkat alltid torkat det är trögare att få tillbaka fuktighet i virket men det går om det legat ute under tak har bör det ha stabiliserat sig på 12-15%
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.