Jag vidhåller som i #9 att det är ett fel i husets anläggning. Jag ställerr mig frågande till att husägarna skyller på kraftledningen. a) borde de ha sett den innan husköpet b) borde de ha gjort en ingående undersökning av elsysteet i huset innan köpet.
Så mitt medlidande håller sig på en låg nivå.
 
harry73
Thomas_Blekinge skrev:
Så mitt medlidande håller sig på en låg nivå.
Varför det? Oavsett vad som är anledningen är det väldigt tråkigt att de inte kan använda sitt hus som de hade tänkt
 
Thomas_Blekinge skrev:
Lars Stefan skrev: "och ännu värre blir det om man gräver ner ledningen, eftersom marken har en större dielektrisk konstant och därför kan lagra mer energi."
Jag håller med dig i dina skrivelser men detta är fel. En högspänningskabel eller mellanspänningskabel nedgrävd i marken har alltid en jordad skärm. Utanför skärmen finns det inga elektriska fält alls och inga kapacitiva förluster. Markens dielektrisk konstant spelar ingen roll alls. Däremot har man ju dielektriska förluster INOM kabeln mellan ledare och skärm. Det har du kanske förväxlat.
Ja, det var nytt för mig. Jag har helt enkelt förstått uppbyggnaden fel. Tack för rättelsen. Det är alltså kabelns uppbyggnad som sådan, dvs att den härmar en kondensator som gör att kapacitansen för en kabel blir större (se sid. 24). Det har inget med markens beskaffenhet som sådan att göra (som det skulle göra vid enkelledare).
 
harry73 skrev:
Varför det? Oavsett vad som är anledningen är det väldigt tråkigt att de inte kan använda sitt hus som de hade tänkt
Ja, det kan jag hålla med om. Eftersom vi inte bygger hus så nära kraftledningar till vardags, så har jag förståelse för att "gemene man" inte skulle tänka på att det kunde vara ett problem. Det är ändå en ovanlig situation.

Sedan så har naturligtvis varje köpare en undersökningsplikt, inte tu tal om det, men man måste ju ha en rimlig chans att veta vad det är man behöver undersöka. Jag tror det är få "vanliga" besiktningsmän som hade tagit upp det. De brukar ju inte vilja ha med elsystemet att göra öht.
 
Jag förstår inte hur det kan sticka i fötterna på tomten, jag får inte ihop strömloopen där? Övrigt låter ju rimligt att det går någon strömslinga mellan olika delar.
 
JFrisk skrev:
Jag förstår inte hur det kan sticka i fötterna på tomten, jag får inte ihop strömloopen där?
Om det går hög ström genom marken uppstår potentialskillnad mellan fötterna. Kroppen leder ström bättre än jorden och då väljer en del av strömmen att gå den vägen.
Ett helt teoretiskt resonemang då jag tvivlar på att det går sådana strömmar här, men vid exempelvis blixtnedslag kan denna "stegspänning" vara skadlig så därför rekommenderas att stå med fötterna ihop vid åskväder. Ett råd som kor av olika skäl har haft svårt att ta till sig så de råkar ofta illa ut.
 
  • Gilla
Gimner
  • Laddar…
Borde man inte kunna reda ut det här på en kvart, ifall man drar huvudsäkringarna på inkommande servisledning så att fastigheten blir helt strömlös? Fortsätter felen då, så är det något utanför fastighetens elsystem. Om de upphör så är det fel på elsystemet på deras fastighet.
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Precis, enkel felsökning klarar ju alla. Förmodligen står ägaren och stampar och nätägaren tar det lugnt och stressar inte. Det komiska i tragedin i intervjun var att dom tycket att nätägaren skulle köpa dom ett nytt hus för flera miljoner, vi kanske ska skramla ihop några kronor från varje medlem så har dom råd med ett nytt ruckel med dåligt läge :(
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Tittade på videon nu, vilket lågvattenmärke för både Aftonbladet och för Byggahus-redaktion också.
Det finns ingen som helst rim eller reson i att man kan köpa ett hus för 800.000 kr (uppgift i tråden) invid en kraftledningsgata och bara ett år senare kräva miljoner i kompensation för att .. ja, för att vadå? Man har inte ens utrett vad det är som är fel. Ta dit en ordentlig elektriker som får mäta läckströmmar eller vad det är som är felet. Slå av spänningen till huset och se om det försvinner. Att ingen redaktion reagerat på detta utan publicerar struntet rakt av. :x:thumbdown:
 
  • Gilla
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
alfista skrev:
Om det går hög ström genom marken uppstår potentialskillnad mellan fötterna. Kroppen leder ström bättre än jorden och då väljer en del av strömmen att gå den vägen.
Ett helt teoretiskt resonemang då jag tvivlar på att det går sådana strömmar här, men vid exempelvis blixtnedslag kan denna "stegspänning" vara skadlig så därför rekommenderas att stå med fötterna ihop vid åskväder. Ett råd som kor av olika skäl har haft svårt att ta till sig så de råkar ofta illa ut.
Ja, självklart är det så, men tänkte i relation till övriga fel som nämns i felbilden. Det skulle ju innebära en väldig potential-skillnad över tomten, kontinuerligt vilket låter väldigt osannolikt. Skulle väl vara om kraftledningen saknade återledare och marken agerade återledare, men samtidigt, även om det är många kV är det över väldigt lång sträcka så bör inte bli många mV/m.
 
JFrisk skrev:
Ja, självklart är det så, men tänkte i relation till övriga fel som nämns i felbilden. Det skulle ju innebära en väldig potential-skillnad över tomten, kontinuerligt vilket låter väldigt osannolikt. Skulle väl vara om kraftledningen saknade återledare och marken agerade återledare, men samtidigt, även om det är många kV är det över väldigt lång sträcka så bör inte bli många mV/m.
Jag vill minnas att vi hade det som räkneexempel i kursen i elektromagnetisk fältteori. För att få något hundratal volt genom kroppen vid en normal steglängd och "normal" mark, så behövdes det att det låg en kraftledning på flera kilovolt direkt på backen. Och att man stod nära den (vill minnas att man hade foten nästan direkt intill).

Så även om markförhållanden varierar, och man absolut inte skall närma sig en nedfallen kraftledning (och är man nära så håll fötterna ihop), så är det ett orealistiskt felfall. Eller rättare, om det är det man lider av, så har alla, inklusive nätägaren upptäckt det för länge sedan...
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tompaah7503 skrev:
Det finns ingen som helst rim eller reson i att man kan köpa ett hus för 800.000 kr (uppgift i tråden) invid en kraftledningsgata och bara ett år senare kräva miljoner i kompensation för att ..
Nej, det "värsta" som kan hända är ju att huset löses in till marknadsmässigt pris. Att man skulle få mycket mer än det oavsett vad felet beror på, det låter ju inte rimligt.

Men först måste man som sagt ta reda på vad felet beror på. På plats.
 
harry73
lars_stefan_axelsson skrev:
Jag vill minnas att vi hade det som räkneexempel i kursen i elektromagnetisk fältteori. För att få något hundratal volt genom kroppen vid en normal steglängd och "normal" mark, så behövdes det att det låg en kraftledning på flera kilovolt direkt på backen. Och att man stod nära den (vill minnas att man hade foten nästan direkt intill).
Men 100V fanns mellan vattenledning och avlopp? Ligger avlopp och vattenledning på varsin sida av huset och tvärs på ledningsgatan, då borde det kunna räknas som en väldig stor steglängd (100m?) Så då kan man kanske komma upp i 100V?

Resten av symptom var framförallt stickningar, eksem, kliande hud, som antingen kan vara elöverkänslighet, solallergi eller ren inbillning.
Själv tycker jag att det kan vara väldigt obehagligt att stå eller gå under större kraftledningar (jag bor 'nära' en stor 400kV ledning och promenerar/springer under den)
 
pacman42 skrev:
Det verkar ju snarare vara så att kraftledningen har en helt annan jordpunkt än inkommande vatten i huset. Avloppet lär ju vara jordat enligt platsens lokala jordpunkt.

Jämför gärna med de problem som uppkommer när elnät och telenät har olika jordpunkter, särskilt vid åska...
...jag har en del erfarenhet av detta efter att ha haft telestationen på ett berg och själv bott på ett annat (där elen var jordad).
Jag citerar mig själv ovan.

Avloppet är jordat lokalt.

Inkommande vatten är jordat längre bort i vattensystemet, troligen vid en kopplingspunkt några hundra meter port eller så (om man inte har egen brunn förstås).

Det finns potentialskillnad mellan inkommande vatten och avloppet,

Troligen så är jordningen av avloppet lokalt inte särskilt bra utan denna punkt får en potential från kraftnätet av en eller annan anledning (exempelvis enligt principerna för lysröret som nämnts tidigare, eller genom att kraftnätets stolpar är dåligt jordade). Strömmen är inte farlig, men obehaglig.

Lösningen är troligen att se till att ha mycket metall i huset (plåttak är bra) och att jorda all metallen bra i marken. En Faradays bur är aldrig fel när man bor nära en kraftledning.

Sedan kan det finnas andra problem som dåligt utfört elarbete eller en skruv in i en fasledare och flytande jord i huset som ger liknande problem, men med tanke på att kraftledningen ligger bredvid så satsar åtminstione jag på att det är elfälten som letar sig in i huset.

Man kan få sår av stötar i systemet om det är dåligt jordat, då kommer nämligen metallen som är dåligt jordad att kunna agera som en jättestor kondensator, vilket kan leda till en ganska kraftig ström.

Det kan alltså fortfarande vara relaterat till kraftledningen. Börja i så fall med att jorda plåttaket så blir nog allt bättre redan där...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Hus ska inte vara byggd närmare än 25 m en luft kraftledning (50 kv). Ju starkare ledning destu störe avstånd ska det vara. Fallet är solklart. Nätägaren skulle köpt ut huset för länge sen, bättre sent än aldrig.
Har för mig att för boende gränsen går vid 0,4 mikro T på årsbasis för magnestisk fält. Tydligen ingen sån mätning är gjord för huset !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.