Hej
Vi har ett problem med dålig lukt I vårt hus från 1963. Huset är byggt med platta på mark med reglat/isolerat trägolv. Huset är sedan tillbyggt på flera håll med isolerad platta och golvvärme. Ett problem vi har är att det luktar i vissa rum så som det luktar ”under golvet” i gamla huset dvs. en blandning av gammalt trä och stenullsisolering. Vissa dagar mer än andra och mer i vissa rum, bla. annat ett rum som angränsar till ett av de renoverade rummen där vi tagit bort det reglade golvet, isolerat och lagt golvvärme.
Kan det vara så att värme/fukt från det rummet med den uppvärmda betongplattan får rummet intill att börja osa av dess reglade konstruktion?
Jag vet att vissa som har detta problemet har satt en undertrycksfläkt ner i bjälklaget på ett centralt ställe i huset som på så sätt skall få den dåliga lukten att sugas ut istället för att pyra upp invid golvlisterna m.m. någon som har en erfarenhet av denna typ av ventilation?

Med vänlig hälsning/Magnus
 
Åsa Lund
Är det tryckt virke i syllarna i dina gamla ytterväggar?
Allt vill jämna ut sig. Har du varmare i ett rum än i det intill går värme och fukt/lukt till det kalla rummet.
Kolla fukt i väggar och golv.
 
Huset är ett lättbetonghus, dvs. med massiva betongväggar.
 
Åsa Lund
Då kan det vara fukt i plattan som gör att limmet under golvet reagerat och luktar illa. När solen lyser på ytan luktar det?
 
Det låter spontant som att du har fukt i golvet som påverkar trä i golvkonstruktionen.

Det varnas ibland för att lägga golvvärme i delar av ett hus. Jag tror mig ha förstått att det möjliga problemet då är att värmen från det uppvärmda golvet, ökar avdunstningen från marken under. vattenånga därifrån letar sig då upp i det oupvärmda golvet, som genom att det är svalare kan kondensera en del av vattenångan.

En besiktningsfirma med inriktning på fuktutredningar bör kunna undersöka om du har fuktproblem, och de kan troligen även föreslå lösningar.
 
Limmet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.