Hej,

Har tänkt att placera garaget i en slänt som medför lite problem med marktrycket...

Garaget blir ca 6,5m x 7,5m med en vägghöjd på 3,3-3,6m (planerar för billyft).
En långsida och en kortsida blir motfylld upp till ca 2-2,5m höjd.

Enligt tillverkarna av lecablock kan det bli för stora påfrestningar för leca med avstånd på 6-8m utan mellanväggar.

Har ni några tips på hur jag kan lösa detta?

Jag har själv forskat lite och kommit fram till några förslag nedan..

* Breda 300-350mm lecablock med hål i som går att fylla med betong som små pelare.
Bör ta upp marktrycket bättre?!

* Thermomur/ Bewi / Sundolitt cellplastsystem med betongkärna.
Med en gjuten betongvägg på 140-150mm bör det inte vara några problem med mofyllnadshöjd på 2-2,5m. Nackdelen är att det verkar vara ett ganska dyrt system samt att man behöver ytterligare nät och puts till utsidan på cellplasten.

* Skalblock / Murblock som man staplar upp och gjuter betong i...
Nackdelen är att det blir ca 190-250mm tjocka betongväggar utan isolering.
I så fall får man ha någon skiva på utsidan av väggen innan man motfyller samt eventuellt stålreglar med extra 50mm isolering på insidan?

Ytterligare tips och funderingar mottages tacksamt :D
Har kört fast...:confused:
 
Här haglar det in med tips...

Inte någon som byggt ett garage i slänt? Eller byggt en källare på liknande vis?
 
Stålstomme med lecablock uppmurat mellan? Med 3 pelare på 7m blir inte bärlinan (hammarbandet) så stor. Sen blir det som ditt alternativ med murblock, med dräneringskivor, och isolering på insidan (alt utsidan)

kanske...
 
Oldboy skrev:
Kontrefor?
[länk]
Hej,

Jo jag har funderat på det men inte så kul att ha en kontrefor inne i garaget och på utsidan gör den inte samma nytta...
 
Varför gör den inte samma nytta på utsidan?

Om det är för att en kontrefor av byggblock (Leca), trots massiv armering, aldrig kan uppnå samma draghållfasthet som tryckhållfasthet, så borde det gå att avhjälpa med en gjuten i betong. Alt 2 el 3 murade. Eller är det ngn annan orsak?
 
en variant är ju att gräva ur på utsidan och fylla med lecakulor närmast byggnaden. Den metoden sänker marktrycket
 
Mats skrev:
en variant är ju att gräva ur på utsidan och fylla med lecakulor närmast byggnaden. Den metoden sänker marktrycket
Jo det är ett alternativ med lecakulor.

Men vad tror ni om att gjuta väggarna istället?
 
En gjuten vägg är ju starkare än en murad, men den måste ha stöd så den inte välter
 
Byggare_Bubbis skrev:
Jo det är ett alternativ med lecakulor.

Men vad tror ni om att gjuta väggarna istället?
Jag tror (obs, tror, för sådant här kan jag inte) att det är många nivåer upp med platsgjutna källarväggar/grundmurar.

Så var det gjort på vårt sista hus i Göteborg, man kunde se "mönstret" från formbrädorna på souterrängvåningens ytterväggar.

När vi sedan skulle sälja år 2009 gick besiktningsmannen rent och kollade den dåliga inredningen, med organiskt material i golv, väggar och tak i souterrängvåningen. Han körde sin fuktmätare, men förstod inte varför det var så torrt.
Så gick vi ut och han fick se den platsgjutna grundmuren. Aha, där var förklaringen (y)

Så jag är övertygad om att en platsgjuten grundmur i stället för murad med Leca eller gråsuggor är många gånger bättre.
 
  • Gilla
OveRa
  • Laddar…
Oldboy skrev:
Varför gör den inte samma nytta på utsidan?

Om det är för att en kontrefor av byggblock (Leca), trots massiv armering, aldrig kan uppnå samma draghållfasthet som tryckhållfasthet, så borde det gå att avhjälpa med en gjuten i betong. Alt 2 el 3 murade. Eller är det ngn annan orsak?
Jag har byggt som du säger med två gjutna kontreforer på utsaidan väggen, drog in armeringen som ett slags l-stöd in i plattan innan gjutning.
Har en 10x2,6m hög vägg med två kontreforer som är fylld till ca 2,50 murad med 25cm leca
Drog in "L" i plattan som går in i voten och ca 1m längs med voten åt varje håll, sedan lämnade jag ca en halv sten i varje varv med drog igenom armeringen(varje varv) genom öppningen som skapades, efter väggarna var klara nöp jag ihop all armering i väggarna med dom järnen som kom upp i plattan och gjöt ihop det hela, jag gjorde kontreforerna ca 60 djupa räknat från insida vägg så dom sticker ut 35cm på baksidan
 
Johannes Carlsson skrev:
En gjuten vägg är ju starkare än en murad, men den måste ha stöd så den inte välter
Om man sticker upp armering från plattan så hjälper väl det till?
Gjuter man tex 3st väggar så bör de inte kunna välta.

Kan man använda skalblock? Eller typ Thermomur?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.