Har en FH35 som funkar helt okay ett år gammal. Fick en Clima budget installerad igår och det var nu tanken väcktes. Climan blåser varmare än FH35...

Mätte nu på FH35 an kommer upp i max 52 grader på luften som går in när jag kör den på MAXläge

Gör samma övning med climan S1332 och når 52 på den med. Reglerat fläkten till upplevd samma.

Ska det inte vara mer skillnad? Eller högre inlufttemp?

Ute är det 7 grader och höst och ingen is i sikte på länge
 
Redigerat:
A
Det beror på hur mycket luft fläkten vispar. Kbm per minut.
 
Jo det kan jag förstå men borde man inte kunna sätta nån typ av driftfall som indikerar nåt? Typ utetemp högre än 7 fläkt sänkts till man når tempmax inne med maxbegäran.. vad är rimligt?
 
A
Du kan ju inte styra kompressorn
Climans kompressor går kanske på järnet medan Fhs går på dellast för att få denna temperatur
Styrningen tar ju hänsyn till behov och utetemp. Säkert olika för olika tillverkare, annars hade man ju inte fått skillnader i cop mm.
De som har testläge kan köra detta då det är fast och sen gå in i manualernas grafer o tabeller för att jämföra verkligheten med mätt värde.
 
  • Gilla
Skysodan
  • Laddar…
Okay men för att köra igång testläge kanske man behöver utrustning? Eller räcker det med en manual?
 
Hmmm ok ligger just nu på dessa värden i snitt senaste timmen

Ute:-2
Inne: 21
Börvärde: 21
Iblåst temp: 37
Effekt förbrukad: 2200W

Känns ju rätt svårt att se mkt besparing i värme. Skulle tro att ett el element på 2000W värmer ungefär lika mkt
 
Ja 2kw är ju 2kw oavsett. Men VP drar ju då kanske 500w ist för el elementet som drar 2000w för att ge samma uteffekt.
 
Nej jag mäter effekten som den tar nu.... 2200W

Tror inte den ger 6600 som COP indikerar för -3 grader ute... Har nämligen en Zibro i köket som ligger på 600W och den värmer uppskattningsvis nästan lika bra på 600W
 
Då känns de ju som nå fel som e knas. Kan tyvärr inget om felsökning på dom, har inte haft nå strul med min 2 fh35or än som tur e.
 
Nåt med mätningen är knas. 2kw mäter jag med en effektmätare på uttaget. Men på elmätarens diod läser jag 2kw/h också. Då är allt annat igång och borde dra mer än 0 kw.
 
Isbildning på nedre delen av värmeväxlarens flänsar på en värmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Värmepumpens utedel med frost och is nertill på flänsarna trots avfrostningsförsök, bredvid snö och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska det se ut såhär? Avfrostningen får inte bort isen nertill heller.

Tar inte många sekunder efter avfrostningen slutat till att man ser frost på flänsarna. Hur lång tid brukar det ta? Min andra pump är helt annorlunda
 
Redigerat:
Skysodan skrev:
Nåt med mätningen är knas. 2kw mäter jag med en effektmätare på uttaget. Men på elmätarens diod läser jag 2kw/h också. Då är allt annat igång och borde dra mer än 0 kw.
Enkla elmätare som är dåliga på att hantera fasförsjuten last och/eller störs av övertoner från invertern kan visa ganska mycket fel.
 
Okay men isen då?
 
Värmeväxlare med is och vattendroppar på marken efter avfrostning med varmvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter avfrostning


Uppvisning av en luftvärmepumpens inneryta efter manuell avfrostning och initial drift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Manuellt borttagande av is med varmvatten och efter ca 2min drift detta
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.