Jag har en elektronisk pryl som har en tvåpolig ingång. Prylen uppför sig olika beroende på
om polerna är slutna eller inte. Enklast sköter man förstås detta med en strömbrytare men nu vill jag krångla till det och sköta det fjärrstyrt och på klocka. Jag har en Nexa-sändare som
kan programmeras. Det jag behöver är en mottagare som sluter två poler istället för att skicka ut 230V som en vanlig mottagare. Finns det någon som har idéer eller förslag på hur man
kan lösa detta? Kan jag modda en mottagare eller bygga nåt enkelt med ett relä? Ju enklare deta bättre. Själva frågan avslöjar att jag inte är elektronikingenjör men jag har en lödpenna.
 
Tidigare hade Nexa någon form av "universalmottagare" för t.ex. gardinstyrning och liknande. Kan dock inte hitta den på deras hemsida just nu.
Kolla på www.telldus.se/forum
Där finns massor med tips, idéer och kunniga människor att fråga.

Lycka till!
 
Hej.

Om du är hyfsat bevandrad med elektronik så är det relativt enkelt att bygga om en Nexa standard väggvårta. Du plockar bort den befintliga nätdelen (i princip en stor konding och en likriktarbrygga) och matar istället med 24V DC. Rita en liten skiss först hur det är kopplat så förstår du nog sedan. Nu kan du använda det befintliga reläet till vad som helst. Vill du ha tvåpolig slutning så måste du dock byta ut reläet (var det så du menade?). Det ska vara 24V spole och minst lika hög resistans som det befintliga.

Är du mindre bevandrad så har jag för mig att någon har lagt ut en steg för steg beskrivning. Sök t.ex. här:
http://www.elektronikforumet.com/forum/

Hittar du inget där så kan jag lägga ut ritningen på min Nexa vårta som jag gjorde och peka ut var man kan modda.

Om man bara vill använda radioelektroniken så går det lika bra att mata med 12V och använda kollektorn på transistorn som driver reläet till godtyckligt ändamål. Jag har själv gjort så och det fungerar bra (så bra som nu Nexa fungerar - det är ingen höjdare).

Pen

PS: Jag vet inte hur de nyare Nexa modellerna är konstruerade exakt, men i stort sett alla typer av väggvårtor använder samma princip i sina nätdelar. Sedan kan det förstås skilja på spänning 24V, 12V, 5V, 3.3V beroende på vad den används till. Finns det relä så har jag bara sett 24V (då blir kondingen som minst).
 
Redigerat:
Tag en mottagare och valfritt relä med 230V spole. Koppla spolen på reläet till den styrda utgången på mottagaren och du har din potentialfria strömbrytare.
 
  • Gilla
d0nnie
  • Laddar…
Ja, riktigt gammal tråd men ändå intressant. Hur säker är du att Nexa WRR-1 har potensfria utgångar?
 
Nej, singular skulle det såklart vara... Men hur säker är du på att S1/S2 utgången är potentialfri då? Har du själv testat en sådan mottagare?

Vad jag vill åstadkomma, med hjälp av denna mottagare + en sändare, är styra en potensfri relä som i sin tur är kopplad till min garageport (Hormann Liftronic 700). Det är därför jag vill vara säker på att man inte matar in 230v på fel ställe i garageportsmotorn :)

Det enda jag kan läsa i manualen för garageporten är "4.3.2 Externa knappar**
En eller flera knappar med slutarkontakter (potentialfria), t*ex
inomhusbrytare eller nyckellås, kan anslutas parallellt."
 
Det är väl D1/D2 som du ska koppla in till din motor, S1/S2 är till för om du vill använda en trådad strömbrytare för att trigga reläet.

Demmpa, var hittar du felkopplingen, blir besviken på mig själv när kag inte hittade den!?
 
@d0nnie, ditt relä kopplas in på d1/d2, ersätt HVAC i bilden med ditt relä.

@Peter2400, titta var "L" från pucken ansluter på matningen.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.