harry73
Usch, det är inte kul. Räknas detta också som el-överkänslighet?
 
Dolt fel? Vad sa säljaren tro?
 
Får ibland stötar när jag duschar i svärmors hus. Men där har jag listat ut, genom att läsa om andra med liknande problem, att det nog beror på att avloppsröret (av gjutjärn) mynnar ut vid en hage där de har elstängsel. Jag har dock inga bevis för detta. Kanske skulle fungera för familjen att byta till avloppsrör i plast om det inte redan är installerat? Själv skulle jag inte vilja bo granne med en kraftledning, jag är tveksam till att långvarig exponering för höga spänningar är särskilt bra för hälsan
 
Problemet kan ju inte ha uppkommit efter köpet, så säljaren borde väl ha känt till det?
 
Lite kuriosa, Nikola Tesla utförde en hel del häftiga experiment, ett av dessa var att han ville sprida elektriciteten till alla amerikanska hushåll genom att skicka ström genom jorden. Han experimenterade med detta i Colorado Springs där han kunde stoppa ner stavar med lampor på i jorden och lysa upp omgivningen. Han skickade även trådlös spänning stora avstånd genom luften.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Jag blir mest konfunderad när jag läser detta. Det verkar som om man enbart menar att 100 volts spänning är lite obehagligt. Eller att man stötar som ger sår på fingrarna, är en bagatell.
Att det hela inte heller är helt utrett, gör ju inte heller saken bättre.

Ändå tillåts ägarna bo i huset...

Om man får stötar av någonting, som bevisligen inte är statisk elektricitet, så ska det inte användas.
 
AG A skrev:
Ändå tillåts ägarna bo i huset...
Vem skulle förbjuda dem tänkte du?
 
Om allting skulle vara utfört korrekt så får man inte spänningar på 100 V hur nära en kraftledning man än bor.
Någonting måste vara felkopplat i huset och det kanske är helt oberoende från kraftledningen.
Plåttak: Om man jorda ned plåttakte ordentligt kkan det ju fungera som en bra Faradaybur och skärma av elektriska fält från kraftledningen.
Konstigt att man missade att se ledningen när man köpte huset.
Har man gjort en ordentlig undersökning av husets elsystem? Med tanke på husets ålder borde man ha kunnat misstänka att elsystemet inte är up-to-date. De vanliga överlåtelsebesiktningarna friskriver sig ofta från el och VVS, det får man bekosta extra. Och Anticimex har väl ändå inte kompetens för sånt.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Vem skulle förbjuda dem tänkte du?
Exakt vem, som skulle förbjuda dem i det här fallet vet jag inte. Men normalt sett förbjuder man människor att vistas på platser som kan medföra fara. Även om människorna i fråga äger platsen eller föremålet.
I det här fallet tycks man inte veta exakt vad det beror på. Inte heller om det är förknippat med fara eller enbart obehag...
 
Det verkar ju snarare vara så att kraftledningen har en helt annan jordpunkt än inkommande vatten i huset. Avloppet lär ju vara jordat enligt platsens lokala jordpunkt.

Jämför gärna med de problem som uppkommer när elnät och telenät har olika jordpunkter, särskilt vid åska...
...jag har en del erfarenhet av detta efter att ha haft telestationen på ett berg och själv bott på ett annat (där elen var jordad).
 
harry73 skrev:
Usch, det är inte kul. Räknas detta också som el-överkänslighet?
Nej. Att ström genom kroppen ger biologiska effekter, och även hur stora strömmar (som drivs av spänningsskillnaderna som är uppmätta) som ger ungefär vilka effekter, det har vi vetat sedan 1800-talet. Bla genom experiment på både djur och människor.

Så det här är ett problem som är skiljt från det man vanligtvis kallar "elöverkänslighet". (Som vi inte vet vad det är. Bara att det är.)
 
O
Jag tror inte felet helt beror på högspänningsledningen. Utan även andra problem med elen. 100V mellan dusch och avlopp... Det låter inte som att det har direkt med högspänningsledningen att göra.
 
Har haft liknande i en lägenhet. Man kände att det fanns spänning i olika delar som diskbänk, metall i badrum, etc.
Det förklarades först med statisk elektricitet och att vi skulle använda "nylonbaserade kläder.
Började mäta runt och kunde mäta upp spänningar bl.a. i skruvarna på toastolen och när jag redovisade olika mätresultat så tog det en annan vändning. Man gjorde samma mätningar och började felsöka.
Om man t.ex. badade och lätt vidrörde blandaren kändes inget, men om man släppte ut vattnet och satt kvar i badkaret när vattnet fick kontakt med avloppet kände man att det kittlade när man vidrörde blandaren, det var den händelsen som fick mig att börja mäta och kunde fastslå att det inte var statiskt orsakat.
Felet visade sig finnas i lägenheten under vår. En takplafond i köket hade ett fel som gjorde att dess fastsättning (skruvarna) fick spänning till sig. Man gissade sedan på olika orsaker att vi drabbades, kanske att skruvarna låg emot armeringsjärn i betongbjälklaget, etc. Men man åtgärdade lampan och våra problem försvann.

Om jag minns rätt kunde jag mäta upp upp till 100V i vissa mätningar, men minnet sviker lite efter ca 35 år.
 
surfarn skrev:
Får ibland stötar när jag duschar i svärmors hus. Men där har jag listat ut, genom att läsa om andra med liknande problem, att det nog beror på att avloppsröret (av gjutjärn) mynnar ut vid en hage där de har elstängsel. Jag har dock inga bevis för detta. Kanske skulle fungera för familjen att byta till avloppsrör i plast om det inte redan är installerat? Själv skulle jag inte vilja bo granne med en kraftledning, jag är tveksam till att långvarig exponering för höga spänningar är särskilt bra för hälsan
Så länge du inte håller i jordtaget eller matningen ut från stängselaggregatet när du duschar så kan den inte ge dig stötar.

Elstängslet bildar en sluten krets genom att gå tillbaka via jorden, via jordtaget in i aggregatet. Aggregatets utmatning är skilt från din vanliga 230v matning.
Ta ett bilbatteri där kan du hålla i minuspolen och ta på marken utan att det händer något(eller koppla en sladd och från minus till mark då 12v är för låg för kroppen att leda), det går ingen ström för det bildar ingen sluten krets.
Tar du däremot och koppla ihop minuspolen med pluspolen så får du en ström.


Högst troligt så är det potentialskillnad mellan jorden i huset och "true" jord, vilket gör att du får en stöt.
Jorden i ett hus får du normalt på inkommande PEN-ledare som sedan är förbunden med jord någon km bort. Husets jord är sedan ihopkopplad med vattensystemet.

Att du får olika jord potentialer beror på att du får ett visst spänningsfall i en lång (jord)ledare.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.