Hej, sitter här och skissar på en öppen planlösning och har lite funderingar gällande köket.

Tanken är att vi ska ha en stor yta med kök, sällskapsrum och matbord om ca 70 kvadrat.
För att inte känna att all disk osv står mitt i matrummet funderar jag på möjligheten att höja upp hela köket med ett steg för att avgränsa de olika delarna av rummet.
Dessutom kan grund men lite högre förvaring placeras mod det allmänna utrymmet.

Se nedan skiss hur jag menar.

Handritad skiss av planlösning med kök och grovkök, markerade steg för höjdskillnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är ett grovkök med frys, mikro, hyllor och en bänk för förvaring av förrätt, efterrätt eller annat man inte vill ska stå framme.


Handskriven skiss av olika kökshöjder på rutigt papper för planering av öppen planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med tanke på tillgänglighetskraven, är det okej att höja upp köket med ett steg för att få till känslan av ett rum i rummet?

Skissen ovan visar höjderna som jag spånar på.

Har ni någon bra input angående denna idé?
 
tommib
Min gissning är att tillgänglighetskraven gör detta omöjligt.

I övrigt skulle jag få spel om micron stod i ett annat rum. Samma gäller den begränsade arbetsytan. Men alla har sin egen smak förstås. Frysen kan däremot med fördel placeras i ett angräsande rum, den springer man inte i så ofta.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det verkar som ett väldigt komplext sätt att lösa ett trivialt, kanske icke-existerande "problem".

Hos oss har vi kök, "matrum" och vardagsrum i en öppen plan, och att köket är i direkt anslutning till matplatsen har ingen stört sig på hittills, tvärtom :)

Säg till om du vill se planlösningen!
 
Jag skulle absolut inte höja upp golvet till köket, sjukt störande att behöva snubbla på en kant hela tiden.
Det är nog bättre att lösa avskärmning med en gardinskena i taket eller något.

för tillgänglighet bör det dock räcka om man enkelt kan slänga in en ramp.
 
tommib
Eftersom ramper har en maxlutning på 1:12 så blir det väldigt långa ramper. Två decimeter höjdskillnad ger 2,4m ramp, vilket saboterar i princip vilken planslösning som helst.

Jag är mer inne på KoWs linje, med kök i anslutning till men inte i matrummet. Hos oss har vi en liten "serveringsgång" där vi har kyl, frys och förvaring mellan kök och matrum. Just förvaringen är inte optimal men skulle lätt kunna bli det om vi bytte högskåpen som står där nu till bänkskåp + överskåp.
 
Skippa trappsteget det blir bara snubbelrisk. Höj bara upp skåpen bakom arbetsytan så de är ca 20-30cm högre så ser man inte vad som står på arbetsbänken!
 
Även om jag är oombedd (vart tog TS vägen?) visar jag min lösning på "problemet".

Planlösning:
Ritning av en planlösning med kök och matplats i öppen kontakt, samt vardagsrum och modifierade IKEA-skåp med glasdörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bra kontakt mellan matplats och kök.
I "vardagsrumsdelen" är man mer isolerad från det som händer i köket.

Mellan kök och matplats finns de enda "väggskåpen", frihängande IKEA-skåp som har modifierats, så de har glasdörrar på båda sidor. Skärmar av lite mellan kök och matplats, utan att stänga av kontakten helt. Glas och porslin är åtkomligt från båda sidor:
Ljust träkök med frihängande modifierade IKEA-skåp med glasdörrar, inredningsdetaljer och köksö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och, som jag visat förut, här gillar katt-fröknarna att sova middag (20 timmar per dygn :) )
Två katter som sover i varsin korg på ett köksbord framför köksskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Låter som att det är ganska enat nej angående trappstegen! Bra input!

Angående micro måste det funderas lite om dess placering. I dagsläget används den ytterst sällan och den skulle vara ganska ful i överskåpen mot klk/ grovköket. Men jag är inte omöjlig!

Är lite långsam på att svara då jag är i Costa Rica och det är lite si och så med wi-fi.

Kanske lite fel avdelning men jag gör ett försök.

Vi velar mellan att bygga hela huset på en gång eller att dela upp det i två omgångar.

Alternativ 1, bygg allt direkt

Fördelar:
Allt färdig direkt
Eventuellt mer optimal placering av ex vis värmepump och ventilation.

Nackdelar
Då vi tänker bygga i egen regi så kommer det krävas en hel del för att övertyga banken gällande byggnadskreditiv. Detta känns något trögjobbat.
Det är ett jätteprojekt och vi kommer förmodligen behöva ta in mer hjälp för att ronder i hamn
Vi satsar allt på ett boende utanför staden med risk att inte få tillbaka pengarna. Detta utan att ha provat att bo på landet.

Alternativ 2, Dela upp bygget i två etapper
Den första etappen ska då innehålla stort allrum, kök och matsal, klädkammare, badrum och ett sovrum. Tvättstuga kommer i etapp 2, där vill jag egentligen placera värmepump, ventilation osv.

Fördelar:
Inflyttningsklart fortare
Mer lätthanterlig storlek på projekt
Enklare då det borde gå att finansiera det genom att belåna nuvarande bostad + sparat kapital.
Inget krångel med byggnadskreditiv.
Inget tidskrav på ett år.
Inga höga räntekostnader eller uppläggningsavgifter.
Kan bo på tomten när etapp 1 är klar vilket bör underlätta massor.
Kan känna på hur det är att bo på landet med allt vad det innebär.

Nackdelar
Gjuta två separata plattor.
Kräver mer planering med el, värme och VVS.
Besvärligare att placera allt rätt med värmen.
Tråkigt att "börja om" när första delen är klar.



Kan man söka bygglov för två etapper i samma ansökan och ha ritningar klara för allt?
 
Söker du för två etapper kan det bli stressigt att ha bägge etapperna färdiga inom bygglovstiden.

Skulle det vara möjligt att gjuta etapp2-plattan samtidigt inkl alla dragningar och isolera/klä etapp2 som uteplats? Finns säkert nån härinne som känner till nackdelar med detta ...

Det är väldigt trevligt med nivåskillnader i ett hus även om jag är tveksam till detta i köksavdelningen. Du verkar ha släppt iden men jag vet att det kan vara problematiskt vid försäljning.
 
BirgitS
Har du funderat på att bygga ett 1,5- eller 2-planshus men vänta med att inreda övervåningen?
 
Ja bygglovstiden kan helt klart bli ett problem.

Nivåskillnaden tänkte jag i så fall lösa genom att bygg upp ett regelverk på betongplattan. Därför skulle det ju i teorin gå att plocka bort vid behov.

Gjuta hela plattan på en gång skulle ju kunna vara ett alternativ, praktiskt med tillgänglighet och slippa ta ut höjder/ betongbil två gånger.
 
Tanken på ett 1,5 eller 2 planshus har slagit mig men då tomten är rejält stor och att det kan vara bra med Ett plan i ett (förvisso extremt ) långt perspektiv så har vi uteslutit det.
 
kuggmodul skrev:
...
Alternativ 1, bygg allt direkt

Fördelar:
Allt färdig direkt
Eventuellt mer optimal placering av ex vis värmepump och ventilation.

Nackdelar
Då vi tänker bygga i egen regi så kommer det krävas en hel del för att övertyga banken gällande byggnadskreditiv. Detta känns något trögjobbat.
Det är ett jätteprojekt och vi kommer förmodligen behöva ta in mer hjälp för att ronder i hamn
Vi satsar allt på ett boende utanför staden med risk att inte få tillbaka pengarna. Detta utan att ha provat att bo på landet.

Alternativ 2, Dela upp bygget i två etapper
Den första etappen ska då innehålla stort allrum, kök och matsal, klädkammare, badrum och ett sovrum. Tvättstuga kommer i etapp 2, där vill jag egentligen placera värmepump, ventilation osv.

Fördelar:
Inflyttningsklart fortare
Mer lätthanterlig storlek på projekt
Enklare då det borde gå att finansiera det genom att belåna nuvarande bostad + sparat kapital.
Inget krångel med byggnadskreditiv.
Inget tidskrav på ett år.
Inga höga räntekostnader eller uppläggningsavgifter.
Kan bo på tomten när etapp 1 är klar vilket bör underlätta massor.
Kan känna på hur det är att bo på landet med allt vad det innebär.

Nackdelar
Gjuta två separata plattor.
Kräver mer planering med el, värme och VVS.
Besvärligare att placera allt rätt med värmen.
Tråkigt att "börja om" när första delen är klar.
...
Jag skulle vilja föreslå ett tredje alternativ:
Bygg färdigt klimatskalet för hela huset på en gång.
Inred sedan de delar ni verkligen behöver först, och vänta med innerytor, mellanväggar och annat i de delar av huset som ni har tänkt komma i "Etapp 2".

Fördelar:
Absolut mest kostnadseffektivt att inte dela upp grund, tak och ytterväggar i två etapper.
Det blir säkert också tekniskt bättre att inte hålla på och skarva gammalt och nytt.
Och installationer: Vattenmätaren sätter man ju normalt i tvättstugan, liksom ofta elcentral, ev. värmepump och varmvattenberedare. Hur göra om tvättstugan kommer först om fem år?

Nackdelar: Inga :)

Bra tanke förresten att bygga enplans!
Med rätt takstolskonstruktion får man massor med "gratis" förrådsutrymme på "vinden".
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Om man vill ha en arbetsbänk med normal arbetshöjd mot rummet, men vill låta den avskärma går det ju att ha en upphöjd kant, tex 20-30 cm högre i bakkant mot rummet. Eventuellt monteras bardisk för "barhäng" där gästerna kan hänga med drinken medan man slutför det sista finliret. Annars är det väldigt bra som på exempelbilderna från KnockOnWood, det blir en utmärkt buffé för tex julbordet eller frukostbuffé när man haft nattgäster. Brorsan har ett kök snarlikt det, och det funkar utmärkt. Har aldrig stört mig på saker som står framme.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Det tredje alternativet har jag funderat på med.
Frågan är hur mycket som måste vara färdigt för att man ska få okej attflytta in från kommunen?
Har precis för mig att jag läst någon stans att man inte kan få det godkänt genom att skärma av en del. Var jag läst det minns jag inte. Man skulle kunna bygga klart skalet för hela men bara göra klart tvättstugan där all installation ska stå. Men då lär nog budgeten bli väl tight utan byggnadskreditiv. Tyvärr.

Typ bardisk kan absolut vara ett alternativ! Tack för input Anna_H!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.