Men hallå, ligger inte bakfallet i avloppsröret och gör att vattnet inte rinner iväg fort nog eftersom det har blivit uppförsbacke, golvet utanför duschen har väl inte med ditt problem att göra?
 
Ok, så det är oislerad bottenplatta.
Ja detta är ju ett alternativ som de presenterat. Men vad är det för duschhörna ni ska ha? En fyrkantig eller oval? För det innebär ju att man måste placera duschhörnans väggar ovanpå det nya lagret med klinkers, annars kommer dörrarna slå i klinkerskanten och det blir ju knepigt :|
Samtidigt är de ju så att om man ställer dörrarna på förhöjdnaden så kan ju vattnet återigen börja rinna åt fel håll. Väggarna måste "rinna av sig" inne i den fördjupade delen, annars kvarstår problemet.
Frågan man får ställa sig är hur detta blir rent estetiskt. Det är väl där skon kan klämma.
 
Redigerat:
Du ska alltid ha fall mot brunnen i hela badrummet. Börjar en koppling läcka i toan tex så ska de vattnet leta sig till brunnen. De gör de inte i detta fallet.
 
Duschhörnan är INR Angel, dvs fyrkantig hörna där båda dörrar är öppningsbara. Dörren är redan nu placerad så att vi kan få in ytterligare en klinkerplatta under. Men precis som någon skrev tidigare är detta inte det vi beställt och egentligen är jag inte förtjust i att tumma på varken estetiken eller funktionen.
 
Jag måste också reagera på detta. Det är för mig väldigt sannolikt att det är bakfall på avloppsröret (eller stopp där). Det ska inte vara några som helst problem för avloppsröret (det ingjutet i EPS:en) att svälja väldigt mycket mer vatten än från en dusch. Litet bakfall i övriga badrummet är ett helt annat, och mycket mindre, bekymmer!
 
  • Gilla
OveRa
  • Laddar…
term skrev:
Jag måste också reagera på detta. Det är för mig väldigt sannolikt att det är bakfall på avloppsröret (eller stopp där). Det ska inte vara några som helst problem för avloppsröret (det ingjutet i EPS:en) att svälja väldigt mycket mer vatten än från en dusch. Litet bakfall i övriga badrummet är ett helt annat, och mycket mindre, bekymmer!
Menar du att det måste vara antingen det ena eller det andra? Du menar att om det runnit undan tillräckligt så hade det inte varit ett problem med bakfallet i resten av rummet? (Då det inte märkts i just detta fallet antar jag).

Min största farhåga med dåligt fall är ju att ingen verkar veta exakt var fallet är. (Och det är omöjligt att kolla nu om det enbart är på ytskiktet). Hantverkarna vill väl antagligen försöka sig på en enkel lösning för att få detta ur världen.

Men bakfall på avloppsrören låter allvarligare. Hur ska jag som konsument kunna kolla detta eller göra annat än att lita på det hantverkarna säger?
 
MiaMaria2 skrev:
Menar du att det måste vara antingen det ena eller det andra? Du menar att om det runnit undan tillräckligt så hade det inte varit ett problem med bakfallet i resten av rummet? (Då det inte märkts i just detta fallet antar jag).

Min största farhåga med dåligt fall är ju att ingen verkar veta exakt var fallet är. (Och det är omöjligt att kolla nu om det enbart är på ytskiktet). Hantverkarna vill väl antagligen försöka sig på en enkel lösning för att få detta ur världen.

Men bakfall på avloppsrören låter allvarligare. Hur ska jag som konsument kunna kolla detta eller göra annat än att lita på det hantverkarna säger?
Som flera redan skrivit. Ta bort gallret/silen och spola med duschslangen rakt i.
Borde svälja, annars problem...
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Problemet du har är att avloppsröret har fel lutning, alltså vattnet skall rinna i en uppförsbacke vilket det ogärna gör utan väljer att ta den enklaste vägen, alltså ut på golvet.
Hur fallet är där är. precis som nämns här ovan, inte så farligt eftersom det inte ska komma speciellt mycket vatten där om allt fungerade och alla har väl stått med en gummiskrapa någon gång.
Bakfallet kommer att få er montör att behöva uppsöka psyk vård men det är inte ert problem utan kräv "gör om, gör rätt" och det NU!
Bered er på att mycket arbete blir det.
 
Har mycket svårt att tänka mig att det skulle vara sånt bakfall på rören att vattnet rinner ut på golvet...
Plocka ur vattenlåset och kontrollera hur stor anslutningen är till brunnen, det bör vara ett 70mm hål i brunnen.
Lägg ett vattenpass från där duschdörrarna är och mät ner till silen, bör vara 10 - 12mm om det är 40cm från dörr till brunn
 
O
Även jag har svårt att tro på bakfall. Med tanke på vilken överkapacitet det finns i ett avlopp, så skulle det vara rejält bakfall för att problemen som nämnts ska uppstå. Så jag är övertygad om att det går att utesluta avloppet, till en början.

Jag skulle ha svårt att acceptera lösningen med ett nytt lager klinkers på det gamla. Är det golvvärme så är det en anledning. Att flytta duschdörrarna skulle inte bli snyggt, med hål i kaklet... Även där en bra anledning!
(Det är en sak att man själv borrar fel och måste göra ett till hål. Men att acceptera det från en firma?
 
Som flera andra är jag också väldigt nyfiken på hur det blir om du helt tar bort gallret i avloppet och duschar. Rinner vattnet ner då? Annars har du ju ett problem med avloppets kapacitet som måste lösas först. Om det inte rinner ner snabbt nog utan galler hjälper det ju inte att göra fler hål i gallret.
 
MiaMaria2,

Du borde nämna om ditt badrum är i ett enfamiljshus, eller hyreshus eller bostadsrätt, och på vilken våning.
Och när fastigheten byggdes. Du vet precis vad du har, men det vet inte forumsmedlemmarna. Detta ger litet bakgrundsinfo som kan vara bra att veta för att kunna komma med bra förslag och råd. Det är väl det du vill ha?

Det är besynnerligt att någon som benämner sig hantverkare och renoverar badrum, begår ett sådant oförlåtligt misstag och gör bakfall i ett badrum. Otroligt dumt av en hantverkar att göra bakfall, eftersom det är lätt att konstatera sådant. Det går liksom inte att fuska och göra bakfall, som inte går att mäta och konstatera i efterhand. Annat kanske de kan fuska med och inte syns, men bakfall. Bakfall är kardinalfel för en badrumshantverkare.

Branschen har väl någon sorts protokoll, som hantverksfirman skall skriva på och intyga att de har följt direktiven hur ett badrum skall göras. Först när de har gjort det, kan man säga att de anmäler jobbet färdigt. Om sedan en oberoende besiktningsman finner att de på många punkter inte alls har följt direktiven, ja då ligger hantverksfirman pyrt till, som det heter. Då har hantverksfirman begått fel, som de på deras egen kostnad skall rätta till inom en viss tid.
De måste ju får ett par veckors tid på sig att rätta till sitt sina misstag.

Handverkaren har nog en hantverksansvarsförsäkring, som han kan använda när han begår misstag.
 
Redigerat:
Ring till ditt försäkringsbolag o rådfråga ang bakfall o ev åtgärder, så du inte får skit om du i framtiden får översvämning i badrummet pga brusten koppling till t ex varmvattenberedaren, o ev. bakfall som inte kan ta hand om vattnet.

Brunns-silen/locket har absolut ingenting med ditt fel att göra, den orsakar inget stopp, såvida den inte är igensatt med tidningspapper o kläder.
 
Det enda vettiga alternativet jag kan tänka mig är en duschkabin. Andra alternativet blir helt enkelt att riva ner badrummet och bygga om. Allt annat blir det problematisk.
 
Dokumentutdrag om golvlutningsregler med grafisk illustration av korrekt lutning mot golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klart o tydligt att bakfall EJ får finnas. ALLT vatten skall kunna rinna mot brunnen.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.