Min besparing om jag går från 25A till 20A skulle bli 70 kr per månad, betalar gärna det för att slippa bry mig allt för mycket, 17000 kWh om året.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
pacman42 skrev:
Man har separat matning till värmelementen när man har effektvakt, så det blir inte en massa start/stopp. Resten av pumpen nöjer sig med en 10A säkring på separat fas (åtminstone i mitt hus).

Jag har också en variant av effektvakt hemma, men jag har den kopplad till vattenpumpen (egen brunn). När denna går så går inte bastun. Detta då de går på samma säkringar (ledningarna delar sig i en undercentral som ligger bredvid styrningen av pumpen). Detta fungerar väldigt bra då pumpen bara går korta stunder, men kräver hög effekt just då.

Det var tidigare "effektvakt" på värmen i mitt hus också, inte för att skydda säkringarna utan den var tidsstyrd, på dagtid så begränsades effekten i pannan för att minska kostnaderna, men det togs bort när nätleverantören (ett tag efter avregleringen) tog bort den differentierade taxan.Jag hade dock länge dubbla elmätare, men de byttes ut när man började med fjärravläsning av mätarna. Jag undrar om tidsstyrningen verkligen gjorde någon större skillnad på elkostnaderna då den i praktiken bara fick jobba under längre tid istället. Dessutom kostade det mer i fast avgift att ha dubbla mätare.
Menar du elpatron med värme elementen så verkar ts inte använda den och kompressorn drar väl drygt 4 A per fas. Jag har effekt vakt inbyggt i vp och behöver inte dra separat matning men det är säkert olika på fabrikat jag har Nibe och där är effekt vakt standard.
 
Har du elbastu så är största risken att säkringen går när du kör den, och pumpen startar samtidigt.
Som skrivits ovan, testa att sätta i 16A ett tag. Starta bastun nån kall kväll och se hur det går.
Starta gärna en vattenkokare samtidigt.

Det ska bara vara en huvudsäkring som går, inte nån i centralen inne, men man vet aldrig i den här branschen.
 
Och jag avråder fortfarande från att göra så. Mätarsäkringen är inget mätinstrument, det är ett skydd.

Ta istället och inventera alla förbrukare i huset och leta efter de som drar mycket ström och som används mer än säg 10 minuter åt gången. Fundera över vilka som normalt körs samtidigt. Kontrollera att de är jämnt fördelade mellan faserna. Beräkna och summera strömmen per fas, effekt/230. För trefasbelastningar blir strömmen effekt/690 per fas.

All uppvärmning av huset ska räknas med, dvs total effekt på alla elradiatorer, plus VVB. I detta fall finns en elpatron på 6 kW och då gäller det att klargöra ifall den verkligen inte används.

Man behöver inte räkna med att t.ex bastun och spisen går samtidigt etc. Men om bastun har den högsta effekten så ska bastu + elvärme rymmas inom mätarsäkringens storlek.

Man kan också schablonmässigt använda 30 - 50 W/m², t.ex 3-5 kW för ett hus på 100 m² för beräkningen, plus VVB och uppvärmning.

Med diverse energimätare som finns på marknaden kan man se momentan effekt, total effekt, dock sällan strömmen för varje enskild fas. Den totala momentana effekten kan också läsas av på elmätaren genom att räkna pulserna under en viss tid: P (kW) = 3.6 * antal_pulser / tid_för_dessa_pulser(s). Därför gäller det att förbrukarna är lämpligt fördelade mellan faserna.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi har 3x16A hemma med frånluftsvärmepump och alla vanliga förbrukare som spis, diskmaskin , tvättmaskin m.m

Jag skulle vilja säga att det inte räcker för säkringen går några gånger om året vintertid.
Är man medveten så går det men ibland är man flitig på helgen och lagar mat på spisen, kör diskmaskin, tvättmaskin och så slår elpatronen/vattenkokare/micro igång och säkringen går.

Så antingen får du ta till dig kunskapen om vad maskinerna förbrukar, vilken fas de ligger på och använda dem utifrån 16A eller så tar du 20-24A och så fungerar de felfritt till du har tagit till dig kunskapen för att sänka ;)

Jag resonerar att förbruka mindre och mindre energi för plånbok/miljö/maskinerna blir effektivare och envisas med 16A en stund till :)
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Och jag avråder fortfarande från att göra så. Mätarsäkringen är inget mätinstrument, det är ett skydd.
....
Ja det går väl att diskutera...
Jag fortsätter dock hävda att det är bastuaggregatet + startströmmen på kompressorn som "lägger ribban", och personligen tvivlar jag på att 16A kommer hålla.
Mitt uppe i detta brukar gumman starta något, dom är ju duktiga på att göra flera saker samtidigt kvinnorna.
 
bax skrev:
Mitt uppe i detta brukar gumman starta något, dom är ju duktiga på att göra flera saker samtidigt kvinnorna.
Fast det går att träna upp ;) Jag har nog Sveriges mest "fasmedvetna" hustru:
Vattenkokaren går på samma som ugnen, som inte är bra att köra samtidigt som högtryckstvätten i garaget... "
osv...
osv...

Hon har fått råkoll

:p
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
bax skrev:
... tvivlar jag på att 16A kommer hålla.
Grejen är att man ska hålla sig under mätarsäkringens märkström, inte dess funktionsström så att det där med att "hålla" är inget bra mått.
Tvivlar man på att den håller, då ligger man långt över tillåten ström, 1.5 - 2 ggr. Paradoxalt tror jag dock att så höga strömmar som 2x är ofarliga då säkringen löser inom ca 5 minuter. Det är värre med 1.2x som den aldrig löser för men blir het.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
"Pardon my french"
Jag tvivlar på att 16A kommer att fungera.
Och jag tvivlar på att TS kommer att ta ut uppemot 24-32A, bara för att jag tvivlar på att 16A kommer "hålla".
 
bax skrev:
"Pardon my french"
Jag tvivlar på att 16A kommer att fungera.
Och jag tvivlar på att TS kommer att ta ut uppemot 24-32A, bara för att jag tvivlar på att 16A kommer "hålla".
Hej. Jag har själv ett hus på drygt 200 m2 + gäststuga med både spis och dusch på 25 m2 som är uppvärmd året om. Hushållet består av två vuxna och 3 barn. Sommartid hyrs gäststugan ut. total årlig förbrukning ca 18000 kWh huset värms med en frånluftsvärmepump och ligger på västkusten. Vi klarar oss på 16 A inkommande utan att säkringarna går. Dock har vi strömmätning och efektvakt på pannan. Under normaldrift på vintern Ligger förbrukningen per fas på mellan 3,5 och 7 A den toppar på ca 16-18 A/fas. Topparna är ungefär de samma på sommaren( två spisar mm) Säkringarna har aldrig gått under normaldrift men löst ut vid bygge och ett extra 2kw värmeelement. Jag har flera ggr tänkt säkra upp men hittills har det inte blivit av.
om du ska säkra ner så börja med att installera strömmätning till pannan så kan du följa din Fasbelastning. Kommer du aldrig över 16 à en längre stund och inga toppar över 20 så bör det fungera med 16 À säkringar
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
bax skrev:
"Pardon my french"
Jag tvivlar på att 16A kommer att fungera.
Och jag tvivlar på att TS kommer att ta ut uppemot 24-32A, bara för att jag tvivlar på att 16A kommer "hålla".
Men så är det. Om smältsäkringen löser relativt snabbt så är det dessa strömmar det handlar om.
Men om man "provar" och märker att den "håller" så kan man fortfarande ligga lite högt som på sikt kan orsaka värmeskador. Ingen stor risk, men onödig.
När en bostad dimensioneras så gör man åtminstone en schablonmässig bedömning av hur stora mätarsäkringar som behövs, ev i kombination med effektvakt. TS har en viss storlek på sina mätarsäkringar av något (ursprungligt) skäl så man kan egentligen aldrig blint säkra ned.
 
  • Gilla
RalleB och 1 till
  • Laddar…
Jag hade en lite lustig situation i mitt hus. Vi betalade för 25A men huvudsäkringarna samt bottenplattorna var för 16A och huvudsäkringarna (diazed) började lösa ut efter vi bytte till en ny luftvärmepump. Så vi säkrade ner mot elbolagen(+130kr/mån) samt säkrade upp mot vad vi hade innan. Så nu både har vi och betalar för 20A och så slipper vi byta huvudsäkringar när vi kör mer än en av ugn/tvättmaskin/diskmaskin samtidigt. Säkringarna var för övrigt var brännheta när dom gick tidigare.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
jag läste på tror det var Fortums eller om det var någon annan motsvarande sida att man bara fick byta abonnemang/säkra om max en gång per år. så kanske vore idé att kolla om det är grönt att säkra upp igen med kort varsel ifall det inte skulle fungera med 16A

tycker annars att du först ska räkna, sen byta på prov och känna på säkringarna (värmen) under hög belastning.
om du sedan har klarat hela vintern då kan det vara läge att säkra ner på pappret
 
Poontus skrev:
jag läste på tror det var Fortums eller om det var någon annan motsvarande sida att man bara fick byta abonnemang/säkra om max en gång per år. så kanske vore idé att kolla om det är grönt att säkra upp igen med kort varsel ifall det inte skulle fungera med 16A

tycker annars att du först ska räkna, sen byta på prov och känna på säkringarna (värmen) under hög belastning.
om du sedan har klarat hela vintern då kan det vara läge att säkra ner på pappret
Det verkar vettigt. Risken är annars att säsongsföretag väljer att ändra säkring från 20a till 63 a beroende på om verksamheten är igång eller ej. Det blir naturligtvis en dålig affär för nätbolaget som har ett nät som är dimensionerat för 63 a men bara få betalt för 20 a 10 månader per år.
 
Hur mycket/litet sparar man på att sänka från 25 till 16?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.