Hej,

jag funderat på två olika sätt att koppla det nya badrummet som även innehåller TM och TT.

Det första använder tre grupper från befintlig central, en gemensam kopplingsdosa modell större. Använder alla reserver jag har i centralen.

Den andra drar en kabel från JFB till en undercentral med tre 10 A dvärgar för de tre grupperna.

Tacksam för kommentarer.

PS: jag vet att detta är behörighetskrävande.
 
Man kopplar inte enligt alternativ 1 vid nydragning. Det är en nödlösning som används om man redan har en trefasgrupp framdragen och det inte är rimligt att dra nya kablar.

Det mest korrekt sättet är att dra tre separata gruppledningar från centralen, med varsin nolla och skyddsjord.
 
Så en femledare är helt uteslutet?
 
Nej du kan som sagt göra så och själv ser jag det som bättre än alternativ två med centralen. Kan du dra tre grupper är det ju helt konventionellt annars.
 
Mikael_L
Alternativ 1 är inte helt fel. Man försöker som regel undvika uppdelade trefasgrupper, särskilt om de matar vitt skilda slags laster och/eller olika fysiska platser.

Och om man gör en uppdelad 3-fasgrupp är det en oerhörd fördel ifall uppdelningen till enfasgrupperna sker på en enda plats, dvs inte att man "tappar ur" en enfasgrupp i någon dosa lite här och var.

Kan du anordna det så att hela gruppen splittras upp i "första dosan" så tycker jag inte att ditt alternativ 1 är så tokigt iaf. Skulle det gå att köra tvåfasgrupp till TM+TT och enfasgrupp till det andra blir det helt perfekt.

Det är skillnad på när man står i nyproduktion alt totalrenovering med alla väggar öppna och alla möjligheter att dra rör, jämfört med att få till något vettigt i gamla hus utan att behöva riva onödigt mycket.
I fallet med alla väggar öppna är det självklart med 3 st enfasgrupper, eller 1 enfas och 1 tvåfasgrupp.
 
Tack för svaren! Jag tror jag har uppfattat de bärande tankarna bakom. Tydlighet och konsekvens.
Hoppas jag komma ihåg att posta hur det blev. Om någon vill veta det.
 
Alternativ 2 med gruppcentral där bör matningen endera säkras av med 16A i huvudcentralen eller ledningen vara 6 mm2

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.