Hej,

Har en stor trädgård med en dam/sjö på och tänkte att det vore trevligt att ha en Fiskestuga vid den där man kan sitta och värma sig framför brasan,dricka någon whisky samt övernatta.

Hade tänkt mig att bygga i lösvirke och att det ska stå på plintar.

En ordentlig elkabel är dragen där från huset sedan innan, som har går till ett litet föråd/snickarbod.

Tanken är att den ska vara isolerad, träpanel på utsidan samt något billigt plåttak man själv sätter upp.

3-4 st mindre fönster räcker gott och väl.

Elen kan en kompis som är elektriker fixa så det blir gratis.

Där ska inte vara någon VA anslutning samt inget kök.

Min fråga är då hur billigt man kan komma undan om man gör allt själv ? Behöver inte vara det billigaste materialet men inte heller det dyraste. Kan kanske jaga lite begagnat virke där man kan, men bygger nog helst med nytt.

Tack på förhand!
 
Runt 6 tkr/m2 om du är händig och smart med materialinköpen gissar jag.
 
Jag antar det inte ska vara bostadsstandard med halvmeter tjock isolering? Ca 100 - 150 Kkr borde en sån där stuga hamna på om du gör det själv.

Planerar själv nått liknande till sommaren (isolerad stuga på 44 + 15 m2) och har räknat att det ska landa mellan 12 - 15 tusen euro. Skulle jag inte klara av den budgeten som före detta byggnadsmaterial försäljare så skulle jag bli besviken på mig själv:surprised:
Fönster är antagligen den post man kan spara mest på om man letar upp begagnade och anpassar stugan efter dem.
 
Ett billigt alternativ till fasadbeklädnad är att sätta board med lockpanel på och måla med rödfärg.
Många sommarstugor är byggda på det sättet på 60-70-talet

Har du tålamod och bevakar blocket så kan du nog köpa det mest begagnat till bra pris.
 
hmm, Skulle det verkligen bli så pass mycket för en "Enklare" konstruktion ?

Jag menar om man drar ner det i kvadratmeter till låt oss säga 10kvm och man tar 6tkr/m2, då blir det ju 60.000kr.

Har lite svårt att tänka mig att man inte skulle kunna bygga en sådan för en billigare peng ?

Inget VA, inget kök, Elen är redan dragen, ett billigare elskåp.

Har dock inte så bra koll på dagens priser, så det kanske stämmer med ca 6tkr/m2.
 
nja några 6000kr per kvadrat lär man inte landa på för en enklare stuga där man gör det mesta själv, kanske om du inte göra något själv alls.

Jag byggde mitt garage på 55 kvadrat för ca 125 000kr, det jag lejde bort var gjutning av plattan, sen köpte jag en del beg, man kan även få rätt bra priser på virke om man förhandlar lite, jag köpte färdiga takstolar och fick mycket bra pris på råspont från samma firma.

Jag har 20cm isolering i plattan, 235 i väggen och 400 i taket, skillnaden mellan en enkel stuga och ett garage borde inte vara så enormt stor.

Jag skulle gissa på någonstans 100-150 000kr.
 
Det är alltid en del detaljer som drar iväg, typ takavvattning. Men jag tror att du skulle kunna hamna under 100' om du snålar på rätt saker, men förmodligen strax över.
Jag byggde en stuga på 15m2 i fjol och landade på ca 35'. Då kom jag iofs billigt undan med elen, men det är å andra sidan inget avancerat så det hade nog inte blivit så dyrt om jag betalat marknadspris.
 
R
vårt frittids hus kostade oss 130,000 kr för 50 Kvm inkl allat, värme avlopp fönster dörrar med lösvirke (då gjorde jag en del i garaget åxå
 
AXS
Bygglov är dyrt... För en billig stuga blir det många procent av slutpriset.
 
R
om man gör som alla andra gör blir det dyrt... gör man det med lite eftertanke blir det betydligt billigare
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Om du bara ska ha stugan för någon enstaka övernattning och lite myseldning så behöver du ju knappast några 45 kvm till att börja med. Du kommer klara dig med de 10 du nämner sen, kanske 15. Jag har en 15 kvm bod vid stugan. Där har jag sovrum, matsal, kök, allrum på 12 kvm, resten är förråd. Okej, det är ett allt-i-ett-utrymme men min poäng är att du får plats med mer än du tror. Som grund köpte jag en Jabo Smara på K-rauta för 20'. Då var det en komplett men oisolerad och oinredd bod med tjärpapp på taket. Gjorde plintgrunden själv - betong + papprör - minns inte vad det kostade men ett par tusingar kanske. Isolerade själv med cellulosa - kanske 10' till. Köpte begagnade betongpannor på blocket - 500 spänn + transport. Osb+gips, spackel och färg - några tusingar. Värmefolie i golvet - ca 4'. Lite elprylar - någon tusing. Säg att jag lagt 35'-40', om ens det. Känns som jag har avrundat de flesta summor uppåt.... Då är den isolerad och klarar uppvärmning ner till riktigt kalla utetemperaturer.

Sen kostar ju en kamin en del också....

Men om du håller dig till bygglovsfritt så sparar du ju en hel del....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.