Har planer för attefallshus där jag planerar en sutterrängvåning.
I och med att jag måste använda mig av betong på nedre planet, så tänker jag troligtvis köra på samma material genomgående, och inte blanda betong + trä. Dock vet jag inte vilka block man bör använda sig av. Behöver någon som pekar mig i rätt riktning
Är jag rätt ute som inte blandar betong+trä?
Vilka block bör jag använda och av vilken tjocklek? Någon sandwichkonstruktion kanske för bra isolering?
Finns det risker med att bygga hus i betongblock jämfört med trähus? Tänker på problem med vikt. Det kommer bli betongplatta på mark.

Tack på förhand
 
Att inte blanda trä och betong är att föredra även om det ändå är ganska vanligt.

Det du ska mura med är någon form av Isblock där det är en kärna av cellplast.

Angående vikten så måste man ju veta vad det är för material i marken.
 
Finns det några speciella block man bör kolla på? Har sett att det finns olika isoblock, typ Ytong, Leca osv.
Hur tjocka bör de vara för att få någorlunda bra isolering?
 
Det blir väldigt tungt om du har mer än 30 cm i ett så litet hus som en attefallare. Hela mitt hus (i Skåne) har denna tunnare och det funkar bra. Det är ju fönster/dörrar som är boven till värmeflykt.
 
Ja, använder man över 300mm tjocka block så känns det som att för mycket golvyta försvinner.
Går det att använda tunnare block kanske?
 
På den sidan som är under mark så lär man använda vanliga block (ej isoblock). Därav behöver man också isolera med cellplast. Kommer isoleringen räknas mot byggarean? Finns det några tips på vilken tjocklek och typ av isolering man bör använda?
 
Varför inte isoblock i hela huset? 300mm är ju lite överdrivet, gå ner en storlek om du ens ska ha så hela väggen till tak? Är det inte bra mycket dyrare än träreglar & vanlig isolering?
 
ajf_n, det hade jag missat.
 
Flertalet av alla enbostadshus blandar ju betong och trä. Vanligast är en betongplatta med träöverbyggnad, men det finns också många sutteräng-/källarvåningar med träöverbyggnad.
 
Jag skulle satsa på 150 mm leca och sen isolera med Kingspanskivor som ju har högt U-värde. Kostar ju en del mer än vanlig isolering men ett Attefallshus är ju inte så stort..
 
Du menar lågt U-värde? :) Är det någon speciell Kingspanskiva du tänker på eller PIR-isolering generellt?
 
Jovisst lågt U-värde förstås 🙈
Har inte koll på vilken sort det är.
 
Kollat
Det är Cooltherm K12 brorsan använt på sitt Attefallshus byggt i Leca.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.