Hej!

Jag har en ek-möbel i fanér som ser lite sliten/torr/tråkig ut. Jag drog iväg till bauhaus och talade lite med personalen där och frågade om jag kunde kanske slipa och olja den, och de sa att olja inte fungerade på fanér utan sålde mig istället en klarlack från beckers. Faneren är ganska tjock, säkert 2mm, så lite slipmarginal finns det.

Köpte väldigt fint papper, 240, och slipade försiktigt. Slipade en liten bit som inte syns och lackade den. Nu när den torkat tycker jag inte den fått något direkt lyft, även om den kanske blivit mer slittålig. Ser fortfarande lite torr/tråkig ut.

Stämmer det att olja inte passar? Hade man inte kunnat slipa, olja in med linolja och sedan lägga klarlacken ovanpå?

Uppskattar alla tips!
 
  • Gilla
Jurriz
  • Laddar…
En bild hjälper mycket!
Men du kan inte olja och sen lacka ovanpå det. Danish oil är däremot en bra lösning som ger både olja och halvblank lackyta. Enkel att arbeta med dessutom.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Personalen på Bauhaus verkar generellt sett veta mer om kvantfysik än sådant som har med bygg, underhåll, renovering osv att göra.

Du kan olja, lacka/fernissa, vaxa osv, träfanér precis som massivträ. Var bara försiktig när du slipar, det är lätt att både felbedöma fanerets tjocklek och hur mycket man avverkar — det vet jag av egen erfarenhet tyvärr...

//Ronnie
 
Det var ju typiskt...

Kanjag använda vanlig linolja från biltema/jula? Man ska alltså inte lacka ovanpå, utan enbart olja?

T.ex http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Olja/Linolja-kokt-2000018159/

Eller ska jag kika på någon annan olja?

Jag har inkluderat en bild. Det ser sämre ut på riktigt.

Ett träbord med synlig trästruktur och en metallfot, i behov av oljebehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Träyta med skada och slitage, potentiellt för behandling med linolja.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
Jag har slipat om, ett bord i ekfaner. Typ 60-tal som såg ut som en sliten skolbänk med gammal krackelerad lack innan.
Behandlad med två omgångar rå, kallpressad linolja. Som gav magisk förändring från blek-beige till rödbrun med lyster.
Och över det Le Tonkinois (http://ottossonfarg.com/product/le-tonkinois-vernis-oljelack/) som ger blank och slittålig yta, men utan att det ser "lackat " ut.

Rekommenderas
Tänkte jag skulle få det att bli ett ok köksbord, men blev oväntat ett finbord...Ser precis lika bra ut efter tio år.

Men kan du få tag på bättre linolja än biltemas? Rå går djupare in i träet. Gissar att det är just att den går ner och inte lägger sig på ytan som tog fram så mycket härlig färg för mig
För ytan är det möjligt andra märken/produkter med tungolja kan fungera lika (men var kritisk om det är mycket lösningsmedel i, tycker jag)
 
Har endast biltema att tillgå just nu, så det får bli det. Provade slipa en liten bit och olja, blev mycket djupare och rikare färg direkt. Exakt det jag var ute efter, inte den tråkiga lacken jag blev lurad att köpa på bauhaus.

Jag har slipat hela möblen nu, relativt ytligt, med sandpapper i 180, 240 och slutligen 400. Blev en len och fin yta. Tog sedan en blöt trasa och torkade av den ordentligt från allt damm. Nu ska jag bara låta den torka och sedan olja, återkommer med resultat.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Så bra, är du nöjd så räcker det ju. :)

Då hade jag oljat en gång till om ett par dagar och sedan sett om du är nöjd att ha bara det som yta.
 
Tack för alla tips. Det ser redan ut som en ny möbel. Har precis torkat av ytan efter första inoljningen, och ger det en till inoljning om ett par dagar.
 
  • Gilla
mclovin77
  • Laddar…
Jag tror inte du vinner så mycket på att slipa upp till 400 när du skall olja, 240 är fullt tillräckligt. Men när du sedan lägger på oljan så kan det vara värt besväret att göra detta med något lätt slipande material. Skurnylon (typ Scotch Brite) är nog det vanligaste men jag har även sett rekommendationer att använda våtslippapper med korn 2000. Själv har jag fått lyckat resultat genom att lägga på oljan med Mirlon Total P1500.

1 - Lägg på olja och håll ytan våt i 10-20 minuter beroende på temperatur (oljan får inte börja klibba).
2 - Torka bort överflödig olja och låt torka över natten.
3 - Lägg på olja igen och arbeta nu in den med skurnylon/våtslippapper/Mirlon, håll ytan våt i 10-20 minuter som i steg 1.
4 - Torka bort överflödig olja och låt torka över natten.
5 - Upprepa steg 3 och 4 två till tre gånger.

Nu när du har torkat med fuktig trasa efter slipningen så märker du antagligen att fibrerna har rest sig en aning. Men efterson du även slipar i steg 3 ovan så är det inget problem. Du behöver alltså inte gå över ytan en gång till innan du oljar.

Ovanstående är huvudsakligen baserat på en artikel av Bob Flexner, guru på området.


EDIT: Ser nu att du redan har klarat av steg 2 medan jag skrev. Kör nästa lager med skurnylon eller något av det andra jag föreslår så kommer det säkert att bli riktigt bra.
 
  • Gilla
masunaga och 1 till
  • Laddar…
Tack för tipset men nu är den redan inoljad. Tog en trasa jag hade och skrubbade bänken med oljan. Får hoppas det blir bra nog.
 
I steg 3 som @jon nämnde, går det bra att använda den grova sidan på en disksvamp?
 
Det blir den helt säkert, men nu har du ju lite tid till att skaffa lite vit skurnylon till nästa omgång om du vill. Sådan bör finnas i vilken färghandel som helst. En godtycklig trasa är säkert helt tillräckligt men jag tror det blir lite mer "djup" i det hela med ett lätt slipande material.

OBS när jag skriver skurnylon ovan så menar jag den VITA, jag misstänker att den gröna kan vara lite för grov.
 
Lindrian skrev:
I steg 3 som @jon nämnde, går det bra att använda den grova sidan på en disksvamp?
Jag antar att du menade mig ;)

Jag gissar att den vita sidan är densamma som den som säljs löst (utan svampen) men jag har inte vågat prova eftersom jag inte vet om själva svampen tål oljan. Men det går ju att ta reda på...
Lite tråkigt är det ju om svampen skulle lösas upp av oljan efter en stunds gnidande och man står där med en plast-gegga på hela möbeln....
 
jac skrev:
Jag antar att du menade mig ;)

Jag gissar att den vita sidan är densamma som den som säljs löst (utan svampen) men jag har inte vågat prova eftersom jag inte vet om själva svampen tål oljan. Men det går ju att ta reda på...
Lite tråkigt är det ju om svampen skulle lösas upp av oljan efter en stunds gnidande och man står där med en plast-gegga på hela möbeln....
Jag förstår. Ska testa och se om det fungerar eller inte. I värsta fall får jag dra iväg och köpa lite skurnylon!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.