Hejsan!

Håller på att planera för kökrenovering i min nyköpta lgh. Då jag inte bott något alls i den och är oerfaren så är jag osäker på bästa "planlösningen" för skåp osv.
Så det jag undrar är om ni skulle ändra på något eller om detta ser bra ut. Infogar bilder...

Diskmaskin finnes mellan diskho och häll.
Ritning av planlösning för köksrenovering med numrerade köksenheter och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-planeringsbild av ett smalt kök med öppen planlösning, trägolv, vita skåp och utan överskåp på ena sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skåpet över kylen (side-by-side) är tanken att det ska monteras i djup med kylskåpsfronten. Ikeas ritverktyg vill inte samarbeta på den fronten.
3D-rendering av en kökslayout med ö-skåp, inbyggda vitvaror och en krukväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mäklarbild hur det såg ut innan utrivning.
Smalt kök före renovering med vita skåp och vitvaror, kakelvägg, utan överskåp på ena sidan, fönster och parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har inte ritat in några väggskåp på kylskåpssidan i tro om att det kan ge lite mer rymd i det annars ganska smala köket. Tänker jag rätt där, eller är det värt med mer förvaringsutrymme?
Kan tillägga att lgh är en 2:a på 70kvm.

Annars som sagt, hade ni gjort på något annat vis? Berätta gärna (y)
 
BirgitS
I nuvarande lösning är det 80 cm mellan diskhon och spisen, vilket ger ett mer lättjobbat kök än de 60 cm du har planerat, särskilt om man är två som ska hjälpas åt i köket. Det är praktiskt att ha lådor under den arbetsbänken för då har man nära till knivar, stekspadar, ris och annat man behöver när man lagar mat i stället för att behöva gå iväg för att hämta saker ofta, så jag skulle hellre sätta diskmaskinen mellan hon och dörren.

Förvaring kan man aldrig få för mycket av. Vår andra lägenhet hade ett kök med samma storlek som ditt och vi hade inga problem med att fylla upp skåpen, inklusive skåpet över bänken på kylskåpssidan, efter ett litet tag.

Sen tycker jag att det är lite synd att byta ut rejäla stommar till billiga spånplattestommar i stället för att behålla stommarna, byta ut luckorna och arbetsbänkar samt göra andra mindre förändringar som att byta ut ett skåp mot diskmaskin.
 
Håller med BirgitS om det mesta ovanstående.
Framförallt att ha lådor under den primära arbetsytan och inte diskmaskinen där.

Sen tycker jag att det är trevligt att inte ha överskåp vid arbetsytan. Skåpen hamnar så nära ansiktet när man står där.
Testa att ta bort dom skåpen och flytta dom till kylskåpssidan.
 
Grattis till lägenheten! :)

Håller med om att diskmaskinen skall flyttas mot dörren. I min förra lägenhet fanns den mellan häll och ho, det var ingen bra lösning utan luckan upplevdes ofta som i vägen. Fundera även över transportvägen för den rena disken till sin förvaringsplats.

Flyttar du diskmaskinen så kom ihåg att lägga in en ordentlig passbit mellan vägg och diskmaskin så att luckan inte går för nära vägg och dörrfoder.
 
Zlingo skrev:
Fundera även över transportvägen för den rena disken till sin förvaringsplats.
Det är bra med kort väg såklart, men viktigare är då hur man förvarar den rena disken.
Vi har allt vårat porslin i ett högskåp med utdragbara lådor i bekväm höjd för tallrikar och glas.
Det anser jag är enklare än att ha porslinet i ett överskåp direkt ovanför diskmaskinen som många har.
 
Hej, jag håller med övriga flytta diskmaskinen och skaffa större utrymme mellan ho och häll! Hade det varit mitt kök hade jag gjort bara högskåp på ena sidan och haft något liggande väggskåp på andra sidan. Då blir det luftigare och du slipper stå med huvudet i väggskåpen. Samt har jag iallafall en förmåga att lägga massa "skräp" på bänkytor som hamnar vid sidan av!
Ha enhetliga lådor 2st eller 3st överallt. Tänk på att en sidebyside oftast är djupare än övriga skåp ca 70cm. Du har valt fel skåp över det är därför du inte får till det. Du ska välja ett skåp som heter överskåp! Lycka till och lägg gärna upp fler bilder under arbetets gång!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.