Vaktbolagen erbjuder ju en larm till vetiga priser men vad skall man välja? Är det så att endast trådbundna larm ger reducering på försäkringen. Vad kostar det att skal skydda ett hus på ett ungefär? Har varit i kontakt med Falk och Securitas som skall komma och kolla på en installation men finns det mer firmor som man kan koppla sina larm till? Tar SOS i mot från ett villa larm eller finns det andra operatörer i Göteborg som är godkända av försäkrings bolagen.

//Jonas
 
Vi har ett larm från en obunden leverantör som är kopplat till Securitas. Köper man deras lösning blir man livegen. Kostar ca 1 000 kr om året för kopplingen men själva larmet ca 10 000 kr. Securitas säljer dock sitt som paket om man skriver kontrakt med dem vilket jag avråder från - så man kan byta ifall man inte är nöjd.

Larmet gav oss, via If, 10% rabatt på villaförsäkring.
 
Säger det igen.
Anledningen att ha larmet kopplat till någon vaktbolag eller dylikt är inte för att någon vid eventuellt inbrott skall komma dit och gripa tjuvarna. Det har de inte en chans att hinna.
Anledningen är att man vill att någon skall komma dit och spika igen dörrar och fönster så att det inte står helt öppet.

/Gojan
 
Hej.
Jobbade som väktare en tid och kan rekomedera att äga larmet själv blir billigast i längden och att man är oberoende.
SOS kan ta imot privatlarm, det finns även en del mindre larmcentraler som LLC lövestad larmcentral utan för Sjöbo i skåne de tar även imot kunder från övriga landet och de är billigare än vaktbolagen och sos.
Det diskuteras ibland om man ska ha trådbundet eller ej men några installatörer jag träffat i yrket säger att det är det bästa, fortfarande säkraste. Sättet sig inte i standby läge som ett trådlöst gör,(längre uppkopplingstid) vilket kunder aldrig får reda på.Sedan kan man beställa vilken service man vill ha på larmcentralerna , ex: ska väktare rycka ut vad ska de göra, ska man bara ha en tele lista som de ringer efter ev. vid inget svar därefter väktare....... finns mycket att tänka på men det jag kan säga är att de stora bolagen som vill hyra ut abonemang tjänar enormt på detta och att allt utöver ett grund paket får du som kund betala dyrt för, grundpaketet räcker oftast bara till en mindre lägenhet.
Detta är mina synpunkter....
Micke
 
Kollade precis vad Lövestads larmcentral har för priser:

78 kr /mån för villor.
675 kr utryckning med yttre kontroll, allt inkl moms.

Jag tycker det låter prisvärt.
 
När jag jobbade på Falck för ca 4 år sedan så låg priset på 995:- för en utryckning (yttre kontroll inga åtgärder)
Securitas låg då på ca 200:- mer för samma jobb.
LLC har inga egna väktare utan avtal med lokala oftast mindre väktar bolag som ex: Duty Security i Malmö.
Om man abonerar på ett larm hos de 2 stora bolagen så ingår oftast utryckning och 1 timmes jobb mertid och material till kommer, vid krossad ruta ny tillfällig ruta och div material till detta.
Men äger du larmet själv så bestämer du vad som skall göras oav sett vart du kopplar larmet.
Ex: yttre
inre( nyckel skall då finnas bolaget tillhands)
ev, återställa o säkra.
ringa enligt tele lista.
mm
Det som man bör känna till är ( sades oxå i tidigare inlägg)
att väktare sällan rycker ut för att ta tjuven, tjuvarna vet att de har ett par minuter på sig att jobba ostört innan någon hör,ser eller kommer. utan för att minimera stöld och skador och säkra objektet.
Micke
 
Hemmakatten
Vi har ett larm från Falck, installerades för några år sedan. Det är trådbundet. Vi har 4 rörelsedetektorer anpassade för husdjur, brandlarm kloppat till larmet och ett extra överfallslarm utanför vårt sovrum på övervåningen. För detta betalade vi då 5.200 kr vilket iofs var ett kampanjerbjudande. Vi har också rabatt på hemförsäkringen och ifall inbrott sker ingen självrisk på detta. Vi har ett så kallat maxi-abonnemang som kostar 285 kr per månad som innebär att utryckningar inte kostar något extra. De har nycklar till huset och går in vid behov. En gång har inbrottslarmet gått, de kom hit efter ca 20 min., gick in i huset kollade alla fönster o dörrar,men det måste ha varit ett falsklarm, stängde av larmet o återlarmade när de gick. Vid ett par tillfällen har brandlarmet gått när vi var hemma och vid ett par tillfällen har larmet gått när barnen glömt koden. Falck ringde föredömligt snabbt upp oss och vi kunde avböja utryckning. Är också mkt nöjd med det extra överfallslarmet (finns ju även ett vid dosan vid entrén). Det larmet går inte att återkalla utan Falck ringer omedelbart polisen. Känns tryggt för mig som är lite nojig när jag är ensam i huset o ligger o inbillar mig allt möjligt när det knarrar lite i golvet eller elementen låter. Det går också att larma, tex nedervåningen när man ligger o sover på natten.

Visst, det kostar en slant varje månad, men vi tycker det är värt pengarna. Det har varit en del inbrott i området, men aldrig i något hus som har larm.

När man flyttar går det att ta med sig larmet för en ned- och uppsättningskostnad av 2500 kr (billigare än att installera nytt, för oss skulle det idag kosta ca 11.000kr).
 
Kan bara rekommendera LLC. Litet bolag med bra personal, smidiga och alerta. De har inga väktare själva utan köper tjänsten av andra.
Aiskylos: I Lund / Sandby är det Lunds Hundbevakning (ligger mellan Sandby & Dalby) eller ett nystartat bolag i Lund, kommer inte ihåg namnet nu, som sköter rycken.
Har själv Securitas, kostar 100:- / mån, ryck kostar 1800:-. Dock kan man få rabatt när avtalet tecknas, men det är ganska svårt att komma under tusenlappen för ett ryck.
 
Lysande! Det är i S Sandby vi bygger, så det blir ju kort utryckningsväg.

Mailade dem idag och frågade om det var någon speciell larmtyp de stödjer, men har inte fått svar. Det kan ju vara intressant innan man betalar en massa lusentappar.
 
Jag kan hjälpa dig där..... jag jobbar med det dagligen !!
 
Mrmagic!
Trevligt om du ville hjälpa till med valet av larm!
Just nu funderar jag lite på det som bl a Clas Ohlson säljer:
Art nr 32-8468, www.clasohlson.se

Mina krav:
Larmuppringare, både till larmcentral och till t ex grannen
Flera zoner, så att man kan ha dörrar/fönster larmade utan att deckarna är inkopplade.
Husdjursvänligt :)

Trådlöst eller inte? Har inte bestämt mig, men det lutar nog åt trådlöst trots risken för att tjyvarna stör ut det.

Tacksam för kommentarer, tips på andra larm osv!
 
Trådbundet absolut ! Framförallt vid nybygge. Finns ingen anledning att börja med radiotjafs !! Skulle rekommendera en Power 608. Brukar vara tillräckligt för en normal villa. Detektorer som är husdjursimmuna är idag inget problem. Lite viktigare med valet av plac, annars inge skillnad mot vanliga rörelsedetektorer. Centralen klarar Hemma/Borta-tillkoppling, dvs vissa delar kan vara larmade när du är hemma. Ett grundkit kostar ung 3000:- med en std rörelsedetektor, transformator, batteri, siren inomhus, magnetkontakt och knappsats. Inbyggd uppringare som klarar privatnummer och larmcentral, valfritt vilken LC.
 
Tack för kvickt svar!
Det jag sitter och funderar på är hur man skall dra kablarna? I vanliga vp-rör?

Det larm du föreslår känner jag väl igen - det råkar sitta på jobbet!
 
Hej ! Dra kablarna i vanliga VP alt Flexrör (finns även med färdig kabel 4x2x0.5)
Samla alla rör i ett lämpligt utrymme (vid elc, i klädkammare etc), glöm inte att skydda utr där centralen sitter. Dra rör för inkommande tele dit samtidigt, utgå därifrån till övriga telefoner. Kanske lämpligt att ha korskoppling för ev nätverk på samma ställe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.