Hej!

Vi är i startgroparna att bygga vårt första hus (2 plan) och har under hösten skissat på planritningar och fasader. Vi vore väldigt tacksamma att ta emot konstruktiv feedback avseende både planritningar och fasadritningar samt husets placering på tomten. Vi tänker oss att huset ska stå långt in på tomten och att trädgården är på husets framsida. Tomten är 2130 m2 och BTA är 275m2.

Plankarta:
Plankarta över en tomt markerad i blått, omgiven av gator och skog, med kompassriktning angiven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fasadritningarna har tyvärr lite olika nyanser/kontraster (bortse från det). I entrén har vi funderat på pardörrar med fönster istället för en enkeldörr med fönster bredvid.

Fasadritningar av ett tvåvåningshus med öster- och västerutsikt, inkluderar garage och flera fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två svartvita fasadritningar av ett hus, ena fasaden mot norr och den andra mot söder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla m2-angivelser på planritningen är inte uppdaterade.

Kompletterande info:
- Från klädkammaren på ovanvåningen är tanken att det ska finnas ett tvättnedkast till tvättstugan.
- Vi har ett barn som är 1,5 år men tanken är att bli en till så småningom :) Sovrummet på nedre plan är tänkt att användas som kontor/gästrum och ev. som vårt sovrum på längre sikt. Hemmabion kan även användas som gästrum.
- Tanken är att det ska stå ett stort vitrinskåp bredvid trappan.
- Området utanför groventrén har ett litet tak, där kan t.ex. ved förvaras.

Svartvit teknisk ritning av ett tvåplanshus med etiketterade rum som kök, sovrum, badrum och hemmabio.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser med spänning fram emot att höra era synpunkter :)
 
Redigerat:
Kolla så detaljplanen medger ihopbyggt carport med HB. Tänk också på att panel, skärmtak och carport blir BYA.

Tänk också på att dörrar till toa och tvättstuga på BV måste vara min 80 öppning på. Gäller även entrédörr och ev altandörr. Så sätter ni dubbeldörr till entré så blir det antingen 90+90 eller ex 90+40.

Inget garage eller uteplats?
 
Tack för input. Står inget om att garage inte får byggas ihop med HB, står endast om avstånd till fastighetsgränsen. Vi har diskuterat BTA med vår arkitekt eftersom vi i nuläget överskrider med ca 10 m2. Tanken är att samtidigt som bygglovet skickas in även komplettera med en ansökan för utbyggnad där förrådet utgör utbyggnaden. Vi har försökt att minska huset med 10 m2 men får inte riktigt ihop det på något smidigt sätt, förslag mottages tacksamt. Sambon ville inte minska storleken på hemmabion ;)

Om det blir dubbeldörrar som entré så tänker vi oss en dörr med s.k. falsk delning för att uppfylla tillgänglighetskraven. Altandörren måste vi kolla upp med arkitekten.

Inget garage utan dubbelcarport istället.
En uteplats är tänkt att byggas på framsidan och ev. en bit runt hörnet mot söder.
 
Redigerat:
Är det bara ok med detaljplanen så ser jag inget problem med något av det som ritats.

Något att fundera på är om ni inte skulle göra ett fullt dubbelgarage av förrådet.
 
  • Gilla
JoFoJ
  • Laddar…
BirgitS
Vill ni inte ha någon lite uteplats i öster för frukost på sommaren?
I så fall vill man inte behöva bära allt runt hela huset utan en utgång i vardagsrummet skulle ju göra att det verkligen blir av.

Var/hur har ni tänkt ta hand om leriga stövlar och overaller?

En del tycker väl inte att det är så trevligt med en toadörr i köket.

Tänk över dörren till badrummet där uppe. Det ser rätt trångt ut där när sovrumsdörren är stängd.
 
Tack för input. Det är skog i öster (höga tallar). Eftersom vi bor i Norrland där solen är högt uppe större delen av dygnet på sommaren kan vi förhoppningsvis hitta en solig frukostplats ändå, t.ex. på södersidan av huset där vi funderar på att ha en del av altanen.

Leriga stövlar och overaller kan spolas av utanför groventrén på baksidan av huset, men risken är att man använder den främre entrén ändå för att slippa gå runt huset, vi kom dock inte på någon bättre lösning för groventrén eftersom vi vill ha hemmabion ihopbyggd med huset. Tar tacksamt emot förslag om ni har några andra idéer.

Du har rätt angående toadörren, vi tar tacksamt emot förslag på hur man skulle kunna lösa det på ett bra sätt.

Angående badrumsdörren skulle man kunna sätta den åt andra hållet, det finns för- och nackdelar med båda sätten. Vi klurar vidare på det.
 
Förrådet känns smalt. Att inte lyckas få in era önskemål på -10m2 låter märkligt, jag ser en massa "döyta". Budget?
 
BirgitS
Då skulle jag föreslå att gavelfönstret i vardagsrummet görs om till en dörr så att ni lätt kommer ut på södersidan, det är nog lite trångt att jämnt behöva gå förbi matplatsen.

Se till att det finns möjlighet att hänga upp resp. ställa blöta kläder och skor direkt innanför groventrén.

Eftersom det är gott om plats mellan sängens fotända och gavelväggen skulle väggen mellan ert sovrum och allrummet kunna flyttas en bit åt vänster och därmed ge mer plats framför badrumsdörren så att man inte håller på och går in i sovrumsdörren när man ska in badrummet (särskilt om duschen krymper lite och dörren kan flyttas åt höger).

När det gäller att spara utrymme är väl alla rum på övervåningen större än normalt, liksom vardagsrum och kombinationen kök+matplats.

Går det att en person står framför diskhon och en framför spisen?
Jag tycker det är svårt att bedöma avstånden, men blir kanske bättre om diskhon flyttas åt höger.

Kan vara mer praktiskt att ha förrådsdörrar på förrådets kortsidor så man slipper tränga sig förbi bilarna när man ska ta fram gräsklipparen mm.
 
  • Gilla
JoFoJ
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Förrådet känns smalt. Att inte lyckas få in era önskemål på -10m2 låter märkligt, jag ser en massa "döyta". Budget?
Ska kolla måtten för förrådet.
Ja det går säkert att krympa ihop den totala ytan.

Budget är ca 4 milj.
 
Tack för bra idéer BirgitS! Kommer att flytta sovrumsväggen samt diskhon, altandörren och förrådet klurar vi på lite till.

Angående den totala ytan, vi testade att minska 2 dm på hela huset men det gjorde bara ca 5 m2 om jag minns rätt. För att undvika kompletterande bygglov där förrådet är en utbyggnad skulle vi behöva minska med 10 m2. Förslag?

Har någon en kreativ idé om flytt av toaletten på nedre vån?
 
Nu har vi flyttat toaletten och skjutit bak hemmabion. Men vi funderar på att skjuta fram hemmabion lite för att ändå ha ett utrymme på baksidan av huset där vi kan förvara t.ex. ved, skottkärra etc. Funderar också på att lägga till en dörr från tvättstugan på baksidan av huset.

Vad tror ni om toalettplaceringen?

Ritning över ett hus med markerade rum såsom hemmabio, toalett, vardagsrum och tvättstuga, föreslår omdisponering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
BirgitS
Det är praktiskt med en dörr i tvättstugan och definitivt trevligt att få bort toaletten från köket.
 
Såg att ni hade skippat skjutdörrarna till garderoben, jag hade nog behållt dem, eller åtminstone en som är bredare, samtidigt hade jag även satt skjutdörr till toaletten bredvid. En kollega har skjutdörr till sin ena toalett, funkar perfekt och är en smidig och annorlunda lösning.
Sedan hade jag även haft en lucka i badrummet till tvättnedkastet, smidigt att slänga både underkläder och handdukar före/efter man duschat.
Flytten av toaletten gör att vatten och avloppsdragningen kommer att bli lite dyrare då de hamnar längre ifrån varandra.
Har ni funderingar på centraldammsugare ?
Tycker också att tvättstugan borde ha "egen" utgång och att ni flyttar fram hemmabion 1-1,5 meter "framåt" igen.
Med tanke på utrymningsbehov så hade jag nog satt åtminstone ett fönster i hemmabiorummet - skulle det vara så illa att en brand startar och spärrar utgången mot hallen så är man fångad i rummet utan möjlighet att ta sig ut, sedan ger det samtidigt dagsljus - en mörkläggningsgardin fixar mörker när det behövs. Eller en dörr ut i förrådet.

Vad skall ni har för uppvärmning och ventilation ? Behövs bra luftombyte i hemmabiorummet om man sitter några stycken och har en hyfsat bioanläggning då den ger en del värme.
 
  • Gilla
JoFoJ
  • Laddar…
Ta bort garderoben som inkräktar i tvättstugan, flytta pumpen till den väggen och ta upp en dörr ut där teknik är idag?

Det är alltid trevligt med en groventré och det passar perfekt att ha den rakt in i tvättstugan.
 
Om du inte är 100% säker på bion så ta in en akustiker som kan titta på proportioner m.m. samt placera ut dosor för högtalarkablar etc. se även till att dra ordentligt med dosor generellt och framförallt i det rummet.

Jag vet inte åt vilket håll rummet används men antar kanske med ytterväggen som högtalarvägg? Hur hamnar dörren då, mitt i rad2 av sittplatser? Men det kanske inte är något problem då rummet är relativt brett.

Hade jag haft lyxen att välja allt precis från början hade jag, om utrymmet tillåter, monterat ett rack/garderob med "öppning" mot förrådet bakom, där all elektronik går få undan och slippa inkräkta i lyssningsrummet och värmen går ventilera ut ur rummet. "optimalt" Vore i mitten av bio-rummet så projektorn dessutom kunde få en bra och ljuddämpad plats.

Dock ser det ju opraktiskt ut med nuvarande dörrplacering. Vet inte vad förrådet är tänkt för, kan det vara fördel att dela förrådet i två med en dörr på vardera sida?

Har själv garage med port och separat dörr samt carport precis utanför, sannolikt är min carport något kortare men står bilen helt under tak är det väldigt trångt att öppna dörren och ta ut cykeln, som förvaras i garaget.

Med bil eller bilar i carporten kan det vara svårt att nå vad som är i förrådet, Är det något större där så båda dörrar behöver öppnas skapar det en "korridor" mot bilarna på uppfarten vilket kanske innebär att du får bära vad det är mellan bilarna vilket gärna upplevs som trångt och kanske lite riskabelt.

Tänk också igenom motorvärmaruttag, sitter de i husväggen kommer du få en "snubbeltråd" mellan bil och vägg, vägen till förrådsporten. Personligen skulle jag väldigt gärna haft uttagen vid sidan av bilen och gärna också ett eller två i ytterkant av carporten för att ha möjligheten att backa in eller ansluta en bil som står i rad med bilen i carporten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.