A
Jag köpte idag nya formpressade innerdörrer (gammal standard) till lägenheten men när jag monterade den första gick det inte att stänga den. Dörrbladet är 72,5 på det nya men några mm smalare på den gamla dörren, typ 72,2. Jag var nog lite naiv och trodde att det bara var höjden som kunde skilja på gamla och nya dörrar.

Hur gör jag nu? Kan jag slipa ner dom nya dörrarna på längden? Slipa dörrkarmen? Alla andra mått med gångjärn och låskolv stämmer. Eller är det lika bra att lämna tillbaka dom och specialbeställa?
 
Normalt köper man dörr och karm ihop. Så du byter hela paketet tillsammans.
 
E
Sitter karmen med karmskruv så kan du försöka juisetera ut karmen så den blir bredare. Det är inga problem att korta ner en innerdörr på höjden men på bredden kan bli svårare.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
A
Jag vill inte byta ut karmen då jag har glasrutor ovanför alla dörröppningar i lägenheten, och jag vill behålla den detaljen. Blir väldigt fint och ljust.

Jag ska prova justera med karmskruv först och se vad det gör. Men det är ju intressant vilken måttanarki det måste ha varit förr gällande dörrar och karmar.
 
  • Gilla
Kalendern
  • Laddar…
3 mm ska gå tt justera med karmskruv.
Ibland sitter de fast. Men ge inte upp med bra verktyg går att dra isär karmen.
 
Är det en så gammal dörr sitter ju inga karmskruvar, snarare kil och spik.
 
  • Gilla
Attar87 och 2 till
  • Laddar…
A
I karmen sitter det såna vita "täckpluppar" på vardera sida det sitter med karmskruvar. Jag ska köpa mig en t-skruv imorgon
 
Du kan justera karmen med en falshyvel, t ex Stanley 78. Fungerar utmärkt. Behöver du så fäller du även in slutblecket. Lite målning på det så är det klart (y)
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
E
Alexander Hopman Lilja skrev:
I karmen sitter det såna vita "täckpluppar" på vardera sida det sitter med karmskruvar. Jag ska köpa mig en t-skruv imorgon
Kolla så inte dom har skjutit fast foder i både karmen och i väggen isåfall kan man behöva lossa lite på fodret om inte karmen går att juistera.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Är det riktigt gamla karmar så kan det räcka med att ta bort färg och måla nytt.
Kan vara många lager färg ibland.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
A
Tack för tipset epw! Det tänkte jag inte på, jag börjar med det.

Polos, jag kanske kompletterar med det om det saknas någon ynka mikromillimeter.

Himla bra forum det här. Tack för all hjälp!
 
A
Ok, nu när jag fick bort täcklocken så såg jag att skruvarna var vanliga platta skruvhuvuden så det känns som att det inte går att justera in så mycket mer än vad det redan är. Så det blir väl till att slipa dörrkarmen.
 
Är det helt tät springa även på gångjärnssidan? Annars kan man knäcka gångjärnen lite för att ge mer plats på låssidan
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
A
Update:

Jag slipade dörrkarmen med slipmaskin och fick det jämnt och fint. Dörren sitter som en smäck! Ska bara flyta upp låsblecket lite, tar hjälp av en Dremel för det. Vilket lyft rummen fick med dom nya dörrarna!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.