Har tvättstuga i källaren, vägg i vägg med badrum. I respektive rum sitter det idag en tallriktventil som går går ut genom väggen och upp ca 30 cm i en ventil kåpa.

Finns ingen annan tillluft/frånluft. Skall man sätta fuktstyrda fläktar i dessa? Avfuktare får jobba rätt hårt emellan åt. Men om jag nu skall blåsa ut mer luft, måste den ju tas någonstans ifrån, är rätt ont om tilluft i kåken....

Om jag skall ha fuktstyrd fläktar, skall de då ha kallrasskydd eller inte?
 
Lägg upp bilder eller enkel ritning på alla ventiler till&från i huset.
 
I källaren, 127 kvm, så är dessa 2 de enda ventilerna + 1 tallriksventil i andra änden av källaren.

I markplan sitter det tallriksventiler i några rum och sen utsug i de flesta rummen som går till ventilationsystem som sitter på taket och drar ut. Men av/på knappen till detta sitter i källaren så den går i princip aldrig....

Har ingen ritning, går det inte att principiellt säga att det är vettigt att skicka ut fukten, eller kan det bli problem om tilluft är för dålig?
 
Precis, all fuktig luft ska ut, tvättstuga, badrum/wc, med ett jämt permanent flöde. Detta kräver så klart att tillräckligt mycket ny luft kan släppas in, alltså ventiler i samtliga sovrum, v-rum och källaren.
 
Det är tämligen få tilluft ventiler med tanke på storleken på huset, och det står på agendan. Grannarna anlitade någon konsult som kom och mätte runt i kåken och sen strösslade med nya ventiler plus lite fläktar. Har inte kommit dit ännu, men har nu en elektriker som skall komma och göra lite jobb så jag tänkte passa på.

Men om jag nu sätter in 2 fläktar, utan kanske tillräcklig tilluft, vad är riskerna? Och jämfört med hur det är nu dvs tämligen fuktigt när utrymmena belastas?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.