Jag har inte det i huvudet men har för mig att FLVP skulle ge ca 4000 kWh/år högre förbrukning än FTX + luft-vatten.
Luft-vatten utan FTX är jämförbar med FLVP, då blir energibehovet från värmepumpen lika och man kan då jämföra COP.
Med FTX sänker man energibehovet värmepumpen behöver producera eftersom in luften är varmare än vid FLVP
 
FLVP måste vara effektivare än FTX, men ger sämre komfort iom ouppvärmd tilluft.
En annan nackdel med FLVP är väl att det inte går att reglera ner ventilationsflödet på vintern om det blir för torrt inomhus.
 
Ftx gör ju bara nytta när det är kallare än 15 grader ute så självklart spar flvp mer/år iomed att den gör varmvatten även på sommaren, men så kan de väl inte menat? Däremot kan ftx minska värmesystemets toppeffekt och minska initialkostnaden för det övriga värmesystemet.
 
Ser man bara till ekonomi blir flvp nästan alltid billigast i nybygge, i synnerhet med kort tidsperspektiv (10-15år) och dagens låga elpriser.
 
Men nu lyssnar ni inte!
Det går inte att jämföra en FLVP med bara FTX!
Man kan däremot jämföra
FLVP (med eventuell värmd tilluft)
FTX + direktverkande el
FTX + luft-vatten
FTX + bergvärme

Det blir huvudsakligen 2st värmebehov man får räkna på
1. Värme för att värma huset genom klimatskal
2. Värme för att kompensera för ventilation
 
Johannes Carlsson skrev:
Men nu lyssnar ni inte!
Det går inte att jämföra en FLVP med bara FTX!
Man kan däremot jämföra
FLVP (med eventuell värmd tilluft)
FTX + direktverkande el
FTX + luft-vatten
FTX + bergvärme

Det blir huvudsakligen 2st värmebehov man får räkna på
1. Värme för att värma huset genom klimatskal
2. Värme för att kompensera för ventilation
Du glömde ett alternativ (mitt):
LLVP + FTX.
Kollar du på investeringskostnaden, så bleknar du.
Kan faktiskt tänka mig att en LLVP är billigare än ett el-element i varje rum.

Och en annan sak: Du skriver om att värma upp garaget. Varför?
De två dagar om året du tänker meka med bilen, så är det antingen a) varmt och gott pga årstiden,
eller b) du startar ett litet konvektorelement, så är det bra arbetstemperatur efter en timme.

Varför bygga med Norrbotten-standard?
Snart växer det ju palmer i Halland :)
 
Inte så troligt med palmer i Halland ;) tänker inte hålla full värme där bara så man slipper stela fingrar ;)
Funderade ett tag på luft-luft i garaget och även luftvärme/luft luft i huset men frugan ska bestämt ha golvvärme.
 
Johannes Carlsson skrev:
...men frugan ska bestämt ha golvvärme.
Misstänker att "frugan" har fastnat för golvvärmehypen, som körs för fullt i heminredningstidningar, mäklar- och husannonser, och även här på Bygga Hus tyvärr.

Fråga henne varför det måste vara golvvärme.
Det finns ju faktiskt inga rationella skäl, snarare tvärt om.

Hon kan ju få en bal på slottet i stället :)
 
Tycker att LVVP + FTX & kulvert till/från garaget vore ett bra val.
Då blir både du och frugan nöjda. :)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Det är det som är planen nu. Jag tycker det viktigaste är låg energiförbrukning, inget kallras (kalla zoner) och inga element.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.