Kompisen hade lika i sitt hus byggt på tidigt -70tal,
Där drog rörmokaren allt nytt, det gamla rören kapades och fick ligga kvar ingjutna. Vet även att han bytte avloppsrören som var av extremt dålig plast, rören var sköra som attan.

Vet även att han diskuterade med sitt försäkringsbolag som var på plats efter som han hade en vattenskada. de gjorde klart för honnom att allt skulle göras efter dagens regelverk de gjorde inga undantag. eftersom en total vattenskada kostar ofta mer att åtgärda än att dra nya rör från ruta ett vid en större ombyggnation.

Men det kanske skiljer sej från fall till fall.
 
Krilleman
Försäkringsbolagen gör inga undantag, säkervatten gäller för att få en installation försäkringsmässig!

Men en installatör kan gör avvikelser (avrådan) från regelverket om kunden vill ha det utfört på ett icke godkänt sätt. Detta skall självklart dokumenteras skriftligen så båda parter är överens. I dessa fall är det kunden som står för risktagandet.

Det bästa i TS fall är att göra om helt. Det näst bästa som jag ser det är en installationsvägg med tät botten och läckut så det blir likt ett fördelarskåp. Brunnen flyttas ut och bytes till en ny.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Brunnen måste bytas.

Har du tur så har du ett mellanlager av sand som rören ligger i.
 
Vad händer om man gör en avvikelse och får en skada som inte beror på avvikelsen? Då får man väl ersättning som vanligt?

Och får man en skada som beror på avvikelsen så får man väl ett avdrag på ersättningen - typ 25% eller så?
 
Beror på vilket försäkringsbolag man har.

Vissa tar skadan om den uppkommer i utrymme som är godkänt, även fast inte badrummet är fackmannamässigt gjort.
I detta fall kan ta ta ev. framtida skada om det alltså inte kan härledas till rören som kommer upp.


Dock får man problem om man får skada i det område som ej är fackmannamässigt gjort, då får man nej i hela skadan, ingen nedsättning.
 
M
salkin85 skrev:
Beror på vilket försäkringsbolag man har.

Vissa tar skadan om den uppkommer i utrymme som är godkänt, även fast inte badrummet är fackmannamässigt gjort.
I detta fall kan ta ta ev. framtida skada om det alltså inte kan härledas till rören som kommer upp.


Dock får man problem om man får skada i det område som ej är fackmannamässigt gjort, då får man nej i hela skadan, ingen nedsättning.
Så sa faktiskt LF till mig också fast ang värmerör. Om inte skadan direkt beror på t ex frysskador pga ledning i krypgrund eller liknande så täcker dem det.
 
Krilleman
Men värmerör är inte med i säkervatten förutom fördelarskåp.
 
I första hand så skulle jag prova att byta ut rören, ja det är surt och förmodligen en stor operation.
Annars skulle jag gjuta en klack av 2-komp tätskiktsmassa, först täta så noga det går med duk och remsor sen gjuta en klack då bör det hålla tätt, kanske en skyddande skärm på nåt vis
 
M
krilleman_215 skrev:
Men värmerör är inte med i säkervatten förutom fördelarskåp.
Jag vill minnas att det stod att man inte får dra värmerör i oisolerade utrymmen eller krypgrunder.

Edit: sidan 34, http://www.sakervatten.se/FILEARCHIVE/B4A6B55B657C2202EF8ECDA2E24D5B97.pdf

Vet att det inte är samma sak som TS problem, men det är samma princip vad gäller försäkringen.

Edit2: var ju gamla regelverket ovan, men samma gäller för 2016, sid 22: http://www.sakervatten.se/FILEARCHIVE/EFA76E2C25072111ECB32315E0CAF00C.pdf
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.