1.) Vilket flöde skall en radiator ha om effekt behovet är beräknat till 500 Watt och vattentemperaturen 55/45 grader?

2.) Vilket kv- värde skall ovanstående radiator ha om man vill ha ett tryckfall på 10 kPa (0,1 bar) över radiatorventilen?
 
al3x_ander skrev:
1.) Vilket flöde skall en radiator ha om effekt behovet är beräknat till 500 Watt och vattentemperaturen 55/45 grader?

2.) Vilket kv- värde skall ovanstående radiator ha om man vill ha ett tryckfall på 10 kPa (0,1 bar) över radiatorventilen?
1) DT 29 (55/45/21) ~51 l/h

2) Kv 0,18
 
q = 0,012 l/s eller 43 l/h eller 43,3 om du räknar med relativa densiteten 0,995 kg/dm3.
kv = 0,14
 
Redigerat:
Tjatt har rätt beträffande vattenflödet.

F = P / [Cp x (Tin - Tut)]
där P=500 W
Cp = 4200 J/(kg grad)
Tin= 55 grader
Tut = 45 grader
F= vattenflöde kg/s
P = avgiven effekt W
Där K = Kelvin

F= 42,8 = 500/[1,0 x 4200 x (55 -45)]
dvs F = 42,8 kg vatten/s

Densiteten för 50 gradigt vatten = 985 kg/m3
V = 42,8 / 985 = 0,0435 m3/ dvs 43,5 Liter/s
 
Redigerat:
Någon som känner sig manad att för kv- frågan lämna mer beskrivande beräkning?
 
Redigerat:
Är det en skolövning du håller på med? Bättre att du tar dig genom de här mest grundläggande delarna utan att få facit presenterat, blir ingen förståelse för det annars.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Kv=flödet i m3/h dividerat med roten ur tryckfallet i bar.
 
Nästan rätt. Det är bara jag som funderar över att eventuellt påbörja en utbildning som en bekant rekommenderat, men själv inte har slutfört pga att denne tyckte det var för svårt. Så nu sitter jag med olika fråga ock prövar vad jag tycker om förekommande.
 
Någon som kan redovisa kv-värde, dimension ock inställning för en STA-D ventil vid vattenflöde 400 l / h och tryckfall 10 kPa (0,1 bar). Inkl. beräkning för att få fram värdena?
 
1. Räkna ut Kv på samma sätt som ovan(Kv=flödet i m3/h dividerat med roten ur tryckfallet i bar.)
2. Leta rätt på diagram för aktuell ventil, t.ex på IMI's hemsida.
3. Välj storlek på ventilen i diagrammet enligt framräknat Kv-värde.
4. Inställningen får du i diagrammet,

Slut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.