Hejsan allihopa!

Hoppas att snart komma igång och fixa till ventilationen på huset.
Är inte riktigt säker på huruvida denna tråd borde ligga här eller i Grund- och Markarbeten.

Min fråga/fundering är dock denna:

Kan det fungera att föra ner FTX-ventilationens utluft ner i torpargrunden för att på så sätt ordna att man nu, och i framtiden, slipper oroa sig för fuktskador i grunden (bjälklag, blindbotten)? Vad tror ni?

Utan att ha kontrollerat närmare så antar jag att den utgående luften till stor del blir avfuktad i värmeväxlaren.

Det vore trevligt att slippa investera i en grundavfuktare.
 
Nackabo skrev:
Utan att ha kontrollerat närmare så antar jag att den utgående luften till stor del blir avfuktad i värmeväxlaren.
På vintern kanske. Men knappast på sommaren.
 
Jo, det borde stämma. På sommaren så skulle nog luft av samma fuktighet som det som är utomhus(eller fuktigare) blåsas ut under grunden. Frågan blir då, antar jag, om det skulle kondensera på huset eller ej?..
 
Hmmm.... då blir det nog till att ordna någon sorts lufttork på utblåset....

Förslag någon?
 
Kanske lika bra att skippa egna konstruktioner när det rör sig om ett så stort och välkänt problem som fukt i krypgrund. Satsa på beprövad teknik. Att blanda in husets grundventilation i annat en dess egentliga syfte är inte att rekommendera. Iså fall skulle du ha ett speciellt aggregat för just varmgrund eller dylikt. Alltså både till och frånluft. Men det är klart att det kostar ju lite det också. Munters har säkert nåt bra för krypgrundar. De är ju experter på fukt.

Lycka till.
 
Om din krypgrund idag är frisk (= bra luft där) så kanske du ska leda FTX-aggregatets tilluft genom krypgrunden?

Fördelar:
- du får en ventilerad krypgrund utan extra kostnad
- varma sommardagar får du in sval istället för varm luft i huset
- luften som tas in i FTX blir aldrig kallare än någon/några plusgrader vilket borde(?) ge bättre/mer värme kalla dagar

Nackdelar:
- det blir lite kallare i krypgrunden vilket kanske skulle kunna medföra något kallare golv(?) om golvisoleringen inte är den bästa
- ?

Jag är absolut ingen expert, rätta mej gärna om jag har fel! ;)
 
Fördelar:
- du får en ventilerad krypgrund utan extra kostnad
- varma sommardagar får du in sval istället för varm luft i huset
Om man suger luft från krypgrunden innebär det att man får in fuktig luft utifrån in i grunden (=inte bra)
 
Är luftfuktigheten i vanlig uteluft skadlig för grunden?? Men den luften tas ju utan avfuktning in i alla bostäder utan problem. Utan att det blir fuktskador inomhus. Nu förstår jag nog inte riktigt... ???
 
Den kalla och fuktiga luft som sugs in i hus t e x genom fönsterventiler etc vid F-ventilerade hus värms av husets uppvärmning! Alltså blir den torrare och inte skadlig för huset.

Kall fuktig luft som sugs in i en krypgrund värms inte utan blir till en utomordentligt bra grogrund för microbiella organiska mögelsvampar och andra mindre trevliga och framförallt nyttiga prylar!

Att däremot he ett separat ftx eller liknande för bara krypgrunden är ju bra. Bara man avfuktar luften. Eller åtminståne blåser in förvärmd tilluft samtidigt som frånluft sugs ut. Kräver att all ventiler sätts igen dock.

Att kontinuerligt blåsa in 15 - 20 grader i krypgrunden som är förvärmd i ett ftx är ju mycket bättre än att suga in rå kall fuktig uteluft genom ventilerna. Jag tror att golven kommer att lite varmare också.

Dock tror jag det blir väldigt svårt att blanda in husets egna ventilation i krypgrunden. Anläggningen blir då ganska komplex och dyr! Men visst går säkert det också att lösa. Skulle dock inte göra så själv.
 
"Vedklabben":
Jag måste nog tyvärr säga att jag inte riktigt förstår ditt resonemang. Fuktigheten i luft försvinner väl inte bara för att den blir uppvärmd? Det krävs väl en aktiv luftavfuktare för att sänka luftfuktighet, oavsett om luften i fråga är kall eller varm? Har den väl tagit sej in i huset så finns den väl där tills den ventilerats ut?
Eller menar du kanske att varm luftfuktighet är mindre skadlig än kall luftfuktighet? Är det inte den höjda vattenhalten i luften som är skadligt, oavsett gradtal?
(Om man inte frågar får man ingenting veta! ;) )
 
Japp, det man i dagligt tal kallar luftfuktighet heter igentligen relativ luftfuktighet. Det relativa består i att mängden fukt som en kubikmeter luft kan bära är olika vid olika temperaturer. Luft vid 20 grader kan maximalt bära 17,3 gram vatten/m3. Samma luft kan vid 30 grader bära 30,4 gram, men vid 5 grader bara 6,82 gram och vid -10 grader endast 2,15 gram.

Har man inneluft vid 20 grader som innehåller 10,4 g vatten är den relativa luftfuktigheten 10,4/17,3=60%. Om samma luft blåses ned i krypgrunden där det exempelvis är 5 grader blir luftfuktigheten 10,4/6,82=152%. Eftersom den relativa luftfuktigheten inte kan vara högre än 100% så måste överskottet (10,4-6,82=3,58 g) fällas ut som kondens, lämpligen på någon kall yta.
 
Mollier diagrammet!!!!!

Look and learn ;)
 
"betula":
Om det var ett svar till mej så har du nog missförstått lite? Mitt förslag gällde inte att blåsa ner inneluft i krypgrunden. Det var "Vedklabben"s förslag.
Det jag föreslog var att leda FTX-aggregatets uteluft genom krypgrunden på sin väg till FTX'en. Ser du några problem med det förslaget? Vi förutsätter att krypgrunden än så länge är oskadd.
 
"Calle O" Problem?
Ja, på sommaren! Leder du ned vanlig uteluft i stora mängder kommer du öka fuktbelastningen i krypgrunden. Varm luft med "normal" luftfuktighet kyls ned i grunden där luftfuktigheten ökar och risken för kondens och mögeltillväxt ökar.
På vintern inget problem om du tar uteluft, varesig den är förvärmd eller kall. Krypgrunden är då vanligtvis varmare än ute = inga problem.

"Vedklabben" siffrorna är från bakgrundsekvationerna till Mollierdiagrammet men kanske lite enklare att fatta.
 
"nackabo" Ledsen om jag missförstått eller vilselett. Jag förstår inte riktigt hur du menar bara.

(föra ner FTX-ventilationens utluft ner i torpargrunden)

Dra spirokanal bara från krypgrundsventiler till FTX aggregat eller vad? Vad räknar du med att vinna på detta?

Eller menar du att ta uteluft FRÅN krypgrunden?

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.