Hej.

Vår vind har drabbats av insektsangrepp typ strimmig trägnagare eller liknande. Rader med dammhögar. Anticimex var ute och tittade. Inga speciellt allvarliga insekter men lösningen är att byta ut angripet virke (spruta får de inte göra längre och det hjälper ändå inte i längden) och bättra på ventilationen. Vi har bytt tegelpannor till en tätare typ eftersom det kunde hända att det kom in snö vid snöstorm samt satt dit solceller på taket så miljön däruppe har ändrats en del.

Så långt allt väl (förutom trist arbete). Men nu när jag river upp golvbrädorna upptäcker jag att det är svarta mögelbeläggningar på flera brädor. Nu visar det sig att under brädorna är det varierande typ av isolering. I en del fack är det skivor och de är packade ganska väl ända upp till brädorna. Där finns det inget eller marginell med mögel. I en del fack är det lösull och den är inte alls packad lika väl, det är ca 10 cm luft under golvbrädorna och där är det oftast mögel. En del brädor är t o m lite ruttna i ändarna. Det finns ingen plast på isoleringen och innertaket nedanför är 100 är gammalt så där finns inte heller någon plast.

Jag funderar på om det kan vara så att luftspalten gör att brädorna blir kallare på undersidan så att luften som vandrar nerifrån kondenserar på brädornas undersida. Jag tycker det är en trolig orsak.

Så om jag har rätt borde jag
1. Sätta in ventil i gaveln för att få in luft.
2. Fylla på med isolering så att det är isolering ända upp till brädorna

Frågan är om det räcker eller om jag måste låta bli att lägga golv alls. Vi behöver utrymmet för viss förvaring men visst, vi skulle ju kunna låta bli att lägga golv på hela.

Och när det gäller golv, vilken sorts golv bör jag lägga för att det ska vara minst troligt att få nya insektsangrepp. Vanliga brädor eller golvspån t ex?
 
nu har jag inte svaret men för att få luftutbyte måste du väl ha ventiler på vardera gaveln för att få ett blåsdrag genom vinden?
 
Ja, det har du rätt i men den här vinden som är på det "gamla" huset sitter via en dörröppning ihop med en annan mindre vind till ett nybygge som redan är ventilerad.
 
Vindar kan vara väldigt komplicerade. Men om du inte har förbättrat ditt självrannsakan i huset kan det vara en bra start att se över. Sedan ha fukt mätare på vinden för att se hur klimatet ändras.
 
Fyll upp med isolering, helst hygroskopisk, och lägg nya grova golvplank där det behövs.

Om du lyfter på isoleringen så är det nog inte fel att lägga vindpapp i botten.

Jag skulle nog vänta med att öka ventilationen, om det inte är så att vinden blivit tätare genom att ni ändrat på befintlig lösning. Ju mer ventilation, desto kallare blir det på vinden, och desto större risk för kondens/fukt/mögel/röta. Många gamla vindar har förmodligen överlevt pga spillvärme, dvs vindarna har varit varmare än ute.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Det är troligen som du misstänker att inomhusluften kondenserar i vindsgolvet. Det är inte så att möglet är koncentrerat till ställen där det är typ badrum el. liknande under där luftfuktigheten är stor? Det kanske alltså inte behöver vara själva vinden som är problemet utan luftfuktigheten i bostadsdelen som behöver minskas. Dessutom kanske du tidigare haft en murstock som varit regelbundet varm och som gett lite spillvärme åt vinden...
 
Bra tankar ni har kring detta! Ja, att lyfta upp all isolering och putta in t ex vindpapp i botten är ju en riktigt bra idé - om än jobbigt.
En intressant tanke att vänta med att öka ventilationen. Frågan är om jag skulle göra tvärt om istället. Dvs stänga mot den nya vinden. Kan ju göra det lite försiktigt med ett draperi i så fall. Svårt att veta vad som är bäst kanske men jag har trots allt sett ganska många vindar på gamla hus och jag får ofta uppfattningen att ju tätare desto bättre.

Det är faktiskt inte så att vi har en murstock vi slutat använda, tvärt om, vi eldar massvis i kakelugnen. Men huset är högt och kakelugnar effektiva så murstocken blir inte jättevarm på vinden.Det är ett stort allrum under största delen av ytan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.