Hej,

Jag söker efter öppningsbara duschväggar som kan agera pardörr i en bastu.

Tanken är att kunna maximera storleken på bastun vid bad utan att drabbas av tillgänglighetskrav eller att det känns trångt i badrummet när man inte badar.

På bilden kan ni se hur jag skulle vilja att duschväggarna fungerade.
För att göra det tydligare så gjorde jag linjerna tjockare för att illustrera hur dom ska vara placerade vid bad.

Jag hoppas någon har lite koll på om ett par 6 eller 8mm 90x90 duschväggar med gångjärn och magnetlister skulle kunna fungera.

Ner mot golv tänkte jag låta det vara en springa, upp mot tak kan man sänka bastutaket så att det är ganska tätt.
Gångjärnen kommer att behöva bära hela dörrens vikt och det ska ju vara stabilt.

Ritad planlösning av badrum med öppningsbara duschväggar som fungerar som bastudörrar, tjocka linjer markerar öppningsmekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Skicka denna beskrivning till olika glasfirmor i din stad så ska nog de kunna ordna fram både offerter och kommentarer på ditt tänk.

Personlig reflektion är att det där är mer riskfyllt än vanligt då glasväggarna kan kollidera mot varandra. Men hur pass stor vikt man ska sätta vid detta vet jag inte.
 
Nu börjar det bli mer aktuellt med denna lösning så jag tänkte se om det finns någon mer som har input förutom den från Siouxsic.
Angående att dörrarna kolliderar så kanske man kan lägga gummilist längst med dörrkanterna.
 
Jag förstår inte riktigt vad du menar med 90x90 dörrar. Men om vi utgår från att dom ska var 90 cm breda och omkring 2 m höga så skulle jag rekommendera 8 mm glas. 6 mm skulle hålla också men då krävs det en gångjärnslist som går längs med hela glaset. Om du bara vill ha 2 mindre gångjärn per dörr så krävs det 8 mm glas. Härdat i båda fallen. Man kan ha magnetlister om man vill få det tätt mellan dörrarna men det fi nns också klara plastlister som man kan limma på kanten. En välutrustad glasmästare kan slipa kanten i vinkel så dörrarn möts väldigt fint. Men jag brukar inte rekommendera detta då man får en ömtåligare kant.

Men som dom sagt tidigare skrivit så får du nog bästa resultat om du kontaktar en glasmästare.
 
Tack för synpunkter.
Jag har tagit in offert från glasnet och en lokal firma på en dylik glasvägg som på bild.
Ska se vart det landar innan jag tar något beslut.
 
Är nyfiken på vilket pris du fick.
 
Bastun är inte klar men efter endel efterforskning med glasfirmor så bestämde jag mig för att köpa macro Skagen rak.
Ett problem kan vara höjningen av dörren som sker när den svänger in eller ut. Men om man har lite marginal uppåt så kan man kanske ha en gummilist som tätning. Alternativt behövs ingen tätning alls.
8mm glas hade andra fästen utan höjning men dörrarna blir ganska tunga och typ 2-3 gånger dyrare.
Macro kostar 5700 och är 6 mm tjocka.
Jag återkommer efter 15e maj bär huset står klart huruvida min lösning fungerar.
 
  • Gilla
Sannjjon
  • Laddar…
Modernt badrum med dusch, toalett och handfat. Kakelväggar, frostad fönsterruta, träskåp och ljus belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerade infällda dörrar till badrum med släplist ovanför, i en modern inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymonterade infällbara glasdörrar till en rymligare badrumsinredning med släplist ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av fällbara badrumsdörrar med övre släplista för tätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dörrarna har monterats och jag tror nog att detta fungerar rätt bra.
Badrummet blev mycket rymligare när man fällde in dörrarna. Släplisten ovanpå gjorde dörrarna täta mot ovansidan.
Det riktiga testet kommer när man ska basta :)
 
  • Takvy av en garderob, trägalgar, infälld belysning, fönster, neutral färgsättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Moderna fönster från ovan, reflekterande glas, inomhusmiljö, marmorgolv, taken speglar naturlig belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Robris och 7 till
  • Laddar…
Snygg och smart lösning!
 
Smart!
 
vanhaniemi skrev:
Bastun är inte klar men efter endel efterforskning med glasfirmor så bestämde jag mig för att köpa macro Skagen rak.
Ett problem kan vara höjningen av dörren som sker när den svänger in eller ut. Men om man har lite marginal uppåt så kan man kanske ha en gummilist som tätning. Alternativt behövs ingen tätning alls.
8mm glas hade andra fästen utan höjning men dörrarna blir ganska tunga och typ 2-3 gånger dyrare.
Macro kostar 5700 och är 6 mm tjocka.
Jag återkommer efter 15e maj bär huset står klart huruvida min lösning fungerar.
Hur gick det med höjningen när dörrarna stängs/öppnas?
Som ett tips kan jag nämna att jag kontaktade Svedbergs när vi monterade våra duschdörrar eftersom vi hade ett litet problem med dem. De skickade då en ny uppsättning gångjärn där dörrarna INTE höjer sig vid öppnandet.
Tänkte att det kanske finns samma valmöjlighet till dina dörrar om du inte vill att de skall höjas.
 
Gissar att du pga värmen får byta släplisterna lite oftare än normalt, men det är ju en småsak i sammanhanget på en så snygg lösning!
 
Oj, såg att några bilder hamnade på smiskan när jag laddade upp via mobilen.
Tack för era trevliga kommentarer, jag är väldigt nöjd med utfallet än så länge.

Höjningen blev inget problem när båda dörrarna har monterats rakt. Dvs att snickaren gjorde kortsidan på väggen där dörren är fäst i en vinkel som gjorde att dörren hamnade 90 grader mot den kortväggen. Jag har ej testat det än men jag tror att man ska kunna ställa in vilket läge som dörren höjs på också.

finjusteringar kommer nog att vara i stil med träknoppar istället för metall. Kapa ner släplisten en aning då dörrarna gick lite väl trögt när dom tar i överkanten.

Nästa steg blir att jag ska montera in värmebehandlad al på väggar och lav.

Återkommer med slutresultat på bastun.
 
  • Gilla
Sannjjon
  • Laddar…
Det kom en sommar med målning och altan i vägen, men idag blev det premiär!
 
  • Nybyggd bastu med glasdörr, träbänkar och ljusinsläpp i hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredning av modernt badrum med glasdörrar till bastu och vita handdukar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd bastu interiör med bänkar och bastuaggregat redo för premiär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ådal och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.