Hej.

Jag har en ventil som sitter bakom kryddskåpet/fläkten i mitt kök. Köket skall nu renoveras och det skall monteras dit en kåpa med kolfilterfläkt. Min fråga är om det finns något krav på att fläktkåpan måste sitta närmre hällen än ventilen.

Ventilen sitter ivägen för den nya fläkten men det hade gått att montera den nya fläkten ovanför ventilen. Det är en bostadsrätt och det är ej tillåtet att koppla på fläkten in i ventilationen.
 
I min förra lägenhet så satt kåpan över ventilen. Det blev godkänt på OVK.
Så länge det enkelt går att demontera kåpan för att komma åt ventilen så är det ok.
 
maah skrev:
I min förra lägenhet så satt kåpan över ventilen. Det blev godkänt på OVK.
Så länge det enkelt går att demontera kåpan för att komma åt ventilen så är det ok.
Tack för svar. Min fråga är nog lätt att missuppfatta. Det jag menar är inte att sätta kåpan på samma höjd som ventilen utan högre upp på väggen så ventilen hamnar mellan häll och fläkten.
 
BirgitS
Du får mindre nytta av fläkten ju längre bort från hällen den är, dvs om fläkten är 1 meter ovanför hällen kommer den suga mer av luften i hela köket och inte bara den osiga luften direkt från hällen som i stället sprider sig i köket och fastnar på omkringliggande väggar och skåp.

De enda kraven som finns är att man inte får sätta fläkten för nära hällen och de måtten kan man läsa i anvisningarna för häll och fläkt.

Foton på hur det ser ut är nog bra.
 
  • Gilla
michfris
  • Laddar…
Jag har inte rivit ner kryddskåpet ännu så kan inte ladda upp någon bild tyvärr. Det som jag undrar mest är om det skulle finnas något negativt förutom utseendet att ventilen sitter längre ner på väggen än fläkten. Ventilen sitter ca 50-60 cm från där hällen kommer vara. Fläkten skulle hamna 70-90 cm ovanför hällen.
 
BirgitS
Joel_ skrev:
Det som jag undrar mest är om det skulle finnas något negativt förutom utseendet att ventilen sitter längre ner på väggen än fläkten.
Ja, det jag skrev i första stycket i inlägg 4 och du får en kladdig ventil som måste göras ren ofta.
 
Varför skall ni inte köra ut stekosluften in i ventilen, som redan tydligen är till för att ta hand om stekosluft?
En fläkt med kolfilter måste ni regelbundet byta kolfiltret på, kostar ett par hundra varje gång.
Kör ni ut stekosluften i husets ventil för just köksfläkt, så går stekosluften ut över tak, eller var nu köksventilationsröret mynnar.
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Arnodt skrev:
Varför skall ni inte köra ut stekosluften in i ventilen, som redan tydligen är till för att ta hand om stekosluft?
En fläkt med kolfilter måste ni regelbundet byta kolfiltret på, kostar ett par hundra varje gång.
Kör ni ut stekosluften i husets ventil för just köksfläkt, så går stekosluften ut över tak, eller var nu köksventilationsröret mynnar.
Nej manfår inte koppla köksfläktar hur som på ventiler i köken.
Det är förmodligen en vanlig frånluftsventil.
Kopplas köksfläkt på är risken stor man försämrar flödet och trycker in os i andra lägenheter.

Det fuskas ordentligt med detta i lägenheter men det är förbjudet.
 
Joel,

Kontrollera om din "ventil", som du kallar den, är en utsugningsventil för stekos från kök. Alltså om den är avsedd för att ta hand om stekos från kök. Sitter ett luftutsug i ett kök, och dessutom just ovanför en spis, ja då tycker man nästan självklart att den är där för att suga ut stekos.

Men, fastigheten kan klart vara mycket gammal, och på 1930-1950 talet fanns kanske ingen ventilering alls i köken, utan kocken fick öppna köksfönstret för att få ut stekosen.

Joel, du nämner inte fastigheten ålder. Ej heller om det är en hyreslägenhet eller bostadsrätt.
Är det en hyreslägenhet, får du knappats göra några ändringar, utan skriftlig medgivelse från ägaren. Är det en bostadsrätt, måste du klart få klartecken från bostadsrättsföreningen. De känner nog till det ganska bra, pga andra boende har kanske redan gjort köksombyggnader och installerat köksfläkt.
 
Redigerat:
BirgitS
Arnodt skrev:
Joel,

Kontrollera om din "ventil", som du kallar den, är en utsugningsventil för stekos från kök. Alltså om den är avsedd för att ta hand om stekos från kök. Sitter ett luftutsug i ett kök, och dessutom just ovanför en spis, ja då tycker man nästan självklart att den är där för att suga ut stekos.

Men, fastigheten kan klart vara mycket gammal, och på 1930-1950 talet fanns kanske ingen ventilering alls i köken, utan kocken fick öppna köksfönstret för att få ut stekosen.

Joel, du nämner inte fastigheten ålder. Ej heller om det är en hyreslägenhet eller bostadsrätt.
Är det en hyreslägenhet, får du knappats göra några ändringar, utan skriftlig medgivelse från ägaren. Är det en bostadsrätt, måste du klart få klartecken från bostadsrättsföreningen. De känner nog till det ganska bra, pga andra boende har kanske redan gjort köksombyggnader och installerat köksfläkt.
Det står i trådstarten att det är en bostadsrätt och det är inte tillåtet att koppla fläkten till ventilen.

Lite ovanligt dock med en ventil som sitter ca 1 meter ovanför golvet så visst kan den vara gjord för att ta hand om stekos.
 
Som jag har uppfattat det så är det en frånluftventil, det är föreningen som i sina stadgar har deklarerat att det inte är tillåtet att koppla på fläkten direkt i ventilen. Fastigheten byggdes på 70 talet.
 
Ett föråldrat köksfläktssystem i behov av rengöring, ovanför kakelklädd vägg och spishäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är en bild innan jag monterade bort den gamla fläkten
 
BirgitS
Den där ventilen sitter väl så högt att en fläkt som monteras ovanför hamnar på en meters höjd, eller?
Det ser nog väldigt underligt ut och fläkten skulle inte göra mycket nytta.

Hur mycket sug är det i ventilen, kan det räcka med den som enda utsug för matos så som det var tänkt från början?
I så fall kan du montera en spiskåpa utan fläkt.
Annars blir det nog bäst om du har kolfilterfläkten under som idag, men du måste se till att ventilen kan suga ut tillräckligt med luft och det är nödvändigt att de som kommer och gör OVK (Obligatorisk ventilationskontroll) med några års mellanrum kan kontrollera att ventilen suger ut tillräckligt.
 
Det gjordes en OVK för inte så länge sedan men de tyckte att det var för tätt i kryddskåpet . Så vi plockade bort toppen på den stommen, då var det ok.
 
BirgitS
Fråga om det är någon i styrelsen eller någon granne som har gjort om kring fläkten och om du kan få komma och titta hur det ser ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.