Nån som vet vad det är för regler för stall/uteboxar? Ska sätta upp två lysrörsarmaturer.

Har köpt godkända armaturer, kabel(eklk), kopplingsbox. Något speciellt som man behöver tänka på förutom att kabeln inte ska ligga på balkar (möss) osv?

Har pratat med en elektriker men han hade inte tid och hjälpa mej nu. Ska sätta upp allt och göra iordning så ska han kolla sen så att allt e ok och koppla på strömmen, men tänkte ändån fråga här.. Han kan ju missat nått.
 
Tänk på att sätta allt så att hästarna inte kan gnaga och tänk på armaturplaceringen så att hästarna inte kan stegra sig upp och krossa armaturen.
Stall räknas som brandfarligt utrymme och då måste armaturen vara T-märkt. Lägst IP44T ska man ha på armaturen.
 
Hmm ok... Jag har köpt dom här armaturerna. Dom är Fmärkta.

Bifogar också en bild om hur stället ser ut. Armaturerna kommer alltså sitta på en trävägg utanför boxarna. 2.5 meter ifrån. Kommer däremot bli ett plåttak mellan boxar och sadelkammare/hö/spån-boden. Vet inte om det räknas som "stall" sen då?

Har läst här också.

http://www.svbf.se/A1_Omoss/Bilder/flik5.pdf
 
  • stratus.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
....
 
  • hastshit.GIF
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
en grej till.. Det är ju uteboxar så det är bra med ny luft osv.
 
S
CHEMAS skrev:
Hmm ok... Jag har köpt dom här armaturerna. Dom är Fmärkta.
Bara F-märkt räcker inte! De måste vara D-märkta också för att inte kapslingens yttemperatur ska bli för hög och antända damm etc.
 
aja.. Tycker ju det ska räcka med F , dom ska ju faktiaskt sitta utomhus på en förrådsvägg. =/
 
såhär ser det ut.
 
  • Bild2.JPG
Där sitter dom utomhus och ej i stall = Jag anser att det är ok!
 
bra! Bättre o fråga 1 gång för mycket.

Om jag skulle förlänga taket från boxarna till boden, behöver jag byta då eller bara om jag får fyra väggar och tak(vilket jag räknar som "inomhus")?
 
S
CHEMAS skrev:
aja.. Tycker ju det ska räcka med F , dom ska ju faktiaskt sitta utomhus på en förrådsvägg. =/
Men varför skrev du då inte det från början för? Då köper jag endast F-märkningen.
 
för att jag är ett klappträ.;)

nja jag ska ju ha tak mellan boxarna och boden sen. Armaturerna ska ju sitta i anslutning till boxar osv... just därför. Men Men... Tack för hjälpen grabbs.
 
Hmm två amaturer det blir väl typ en hundralapp dyrarer eller något totalt. är det något att diskutera. skaffa ett par som är d-märkta med. och montera dit säkerhetständare. det skulle iaf jag gjort. tänk på kusarna om det skulle börja brinna. Då är inte 200 spänn så mycket att fundera om.
 
Har ju redan köpt Fmärkta och dom är ditmonterade. Jag kommer inte sätta in några armaturer i boxarna än iaf så det räcker med dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.