Varför kostar biltema fönsterkitt 25:- lit och bygghandeln 63:- för 0,75 lit ??? ???
 
konstigt köpte min patroner för 38:- (tremco) oss bygghandeln.
 
ppalm skrev:
konstigt köpte min patroner för 38:- (tremco) oss bygghandeln.
Aha literpris då talar vi annat.
 
Ja du ser ditt "fyndpris" ligger ju på endast 126:- lit ;) ;)
Kan ju inte vara 5 ggr bättre eller??
 
Det finns många olika sorters kitt. Har du sett på samma sorts kit ?
 
Det står linolja och synthetisk hartsalkyd på biltemas. De e väl det som är det vanligast och det som "Den lokale Färghandlaren", Ahlsel, Beijer mfl tar tredubbelt för?
Eller finns det annat "bättre" fönsterkitt?


Husbonden
 
  • Gilla
Fredrik Estman
  • Laddar…
linoljekitt är det traditionella kittet som man använde förr och som man vet håller länge. En av dom stora nackdelarna är att fåglarna tycker om det och pickar loss det från fönstren. Det är kladiggare att hantera och torkar långsamt.Det bör inte övermålas på ca 3 veckor.

Konstgjort kitt är oftast inte lika kladdigt att arbeta med och torkar fortare. Fåglarna tycker inte så mkt om det heller. Det är däremot inte lika miljövänligt.

Vilket som är bäst beror på vad man vill ha. Båda sorterna fungerar bra.
 
  • Gilla
Wolfen78
  • Laddar…
linoljekitt är också väsentligt lättare att ta bort den dag man behöver kitta om. en kort värmning med speedheatern så mjuknar det och kan pillas loss.
 
Linoljekitt behöver inte alls vara kletigt, det beror på märket helt enkelt. Jag köpte Tremco, som var rejält kletigt, men man kan kompensera med att sätta i mer krita (som man köper i små påsar). Sen har jag prövat ett danskt linoljekitt som heter Åffa, som är hel perfekt konsistens att arbeta med! :D

Sen så behöver man inte alls vänta mer än ett dygn om man målar med linoljefärg.
 
  • Gilla
Fli
  • Laddar…
Hur bra faster färgen på biltema kitt?
Köpte nya fönster som det tyvärr var siliconkitt och det ska jag aldrig göra om. Färgen fäster inte trots att försäljaren lovat att det skulle göra det. >:(

Nej RIKTIGT kitt skall bestå av enbart rålinolja och krita.

Vill man undvika att fåglarna pickar i kittet, kan man strö finmald vitpeppar över de nykittade ytorna. Det är desutom bara på hösten fåglarna käkar kitt. Och tar man ur fönstret och kittar det inomhus och låter det torka så är ju fåglarna inget problem, en plast i fönstret tills dess klarar biffen.
 
gogu skrev:
Hur bra faster färgen på biltema kitt?
Köpte nya fönster som det tyvärr var siliconkitt och det ska jag aldrig göra om. Färgen fäster inte trots att försäljaren lovat att det skulle göra det. >:(

Nej RIKTIGT kitt skall bestå av enbart rålinolja och krita.

Vill man undvika att fåglarna pickar i kittet, kan man strö finmald vitpeppar över de nykittade ytorna. Det är desutom bara på hösten fåglarna käkar kitt. Och tar man ur fönstret och kittar det inomhus och låter det torka så är ju fåglarna inget problem, en plast i fönstret tills dess klarar biffen.
Fåglarna har ätit av mitt kitt som jag lät torka inomhus innan jag målade det med oljefärg som också fick torka innan jag satte upp fönstren
 
Ja va kan man säga???
Shit happens
 
Varför kostar biltema fönsterkitt 25:- lit och bygghandeln 63:- för 0,75 lit
Därför att biltemas oljekitt är totalt kass, iaf enligt mig.

Därefter kommer linoljekittet från Tremco.

De bästa kittet jag använt kommet från Bostik!
Även ett Dansk kitt, minns inte namnet, har jag provat och det var nästan lika bra som Bostiks. Kan kanske rota fram burken om vill veta tillverkaren.
 
Fönsterkit torkar väldigt långsamt. Det är meningen att det skall vara mjukt. Det är när det blir hårt rakt igenom som det spricker och lossnar. Du måste bara vara försiktig när du rengör fönstren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.