Har nån annan problem med att den rena disken luktar lite åt skunkhållet (hur nu det luktar...)? Det spelar ingen roll om maksinen har stått klar bara en liten stund.

Diskmaskinen är en Husqvarna och salt, spolglans är påfyllt. Är det bara att ringa service tror ni ???

/Jonte
 
Har samma problem ibland. Vi har en Bosch och lukten kommer ifrån filtret. Där brukar matrester ha möte för att bevisa för varandra vem som luktar mest illa...

Gör rent det riktigt ordentligt och kör igen.

Vet inte om det skall behövas men ibland kör vi en tom maskin för att få den riktigt ren. Funkar bra.
 
djpa skrev:
....Gör rent det riktigt ordentligt  och kör igen....
Aha....ok då testar jag det först...

Tack!
 
Silen bör ju rengöras med jämna mellanrum :-X
 
Jag sköljer disken innan jag sätter in den i diskmaskinen. Då behöver man inte rensa filtret lika ofta. Det är bara att välja vilket man tycker bäst (eller snarare sämst) om.

/EB
 
Min nya dikmaskin luktar oxå så ibland och det är nog det där med matrester som spökar... Det finns speciella rengörings-jox för diskmaskiner, brukar använda Finish maskinrengöring. Jag intalar mig att det blir bakteriefritt då, ungefär som att skura toan med Kloring man känner hur rent det blir o så tänker man på miljön 10 sekunder och skäms... :)
 
Kollade silen, men där satt inget jox. Konstigt. Diskade ändå alla lösa delar med handdiskmedel. Kanske blir det bättre nu :-/. Tveksamt, eller vad säger diskmaffian här på forumet?!

ps. Härlig bredd här på forumet. Jag snackar lukt från diskmaskinen och Mathias om sin mysiga klinga... ;). ds
 
Vi är inte alltid så snabba med att plocka ur disken när maskinen diskat klart ;) och om vi då inte låter luckan stå lite öppen så börjar det lukta mindre gott.
Jag har inte försökt ta reda på vad det är som luktar. Vet inte om jag vill veta det ;D.
 
Kör en maskin (med maskinmedel) utan disk en gång så du "blåser ur" systemet. Det brukar funka för oss.
Annars får du väl hänga in en sån där "luktagottpryl" som man hängde i toaholken förr i tiden ;)
 
Det finns sådana för diskmaskiner oxå, måste komma från USA!
 
Inger skrev:
Vi är inte alltid så snabba med att plocka ur disken när maskinen diskat klart  ;) och om vi då inte låter luckan stå lite öppen så börjar det lukta mindre gott.
Jag har inte försökt ta reda på vad det är som luktar. Vet inte om jag vill veta det  ;D.
Trodde det var grejjen för oss oxå, men icke :(

Den är kanske slut....har ju trots allt hunnit bli några månader ;)
 
Har nån annan problem med att den rena disken luktar lite åt skunkhållet (hur nu det luktar...)? Det spelar ingen roll om maksinen har stått klar bara en liten stund.
Vilda gissningar:
I nya maskiner kanske dålig lukt beror på att maskinen snålar för mycket med vatten (de drar knappt två hinkar per disk). I vissa maskiner kan man ändra vattenmängden.
Sista sköljvattnet brukar maskinen behålla tills nästa disk (det första i programmet brukar vara just en tömning av gammalt vatten). Får man bakterietillväxt, dvs dålig lukt i maskinen måste man nog ta till starkare medel för rengöring av pump och annat man inte kommer åt. Silar, spolarmar mm skall rengöras ofta (brukar stå i instruktionsboken).

Passar på att göra reklam för Cylinda/Asko, som jag själv tycker är bland det bättre vad gäller diskmaskiner.
Kör Husqvarna för tillfället som är riktigt sopig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.