Den har ju en gummiring, så jag gissar inte. Men vill ändå ställa frågan.


Koppling med gummiring installerad på ett radiatorrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite lin och pasta skadar aldrig även om det inte ska behövas på den. Och för att packningen ska ha bättre förutsättningar får du rensa och fixa ytan på befintliga anslutningen den har aldrig varit avsedd att gå bra ihop med nya ventilen.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Jag skulle sätta lite lin och pasta på då det tätar gängorna. Elementet där har en väldigt ojämn yta så det är risk att inte gummipackningen tätar.
 
Packningen tätar så inget lin eller annat.
 
Så, lite lin kan inte skada? Hängslen och livrem. Eller kan linet motverka gummipackningen?
 
Lin motverkar aldrig något när det gäller gängtätning metall och i sammanhanget BH-rörmokeri.
 
Det finn en risk att det kommer komma lin mellan elementet och gummiringen som kan göra att det inte blir helt tätt. Jag rösta för att slipa på elementet så att det finns en slät yta för gummiringen att täta mot
 
Det finns olika sätt att täta gängor på, lin och pasta, packning, Lim m.m. Men blanda inte de olika alternativen.
 
Ok. Skippar linet! Tack för diskussionen
 
Du skulle lika gärna kunna skippa packningen och kanske med fördel också. Med båda rätt utfört blir det givetvis ännu (onödigt) bättre.
 
Är anslutningen på elementet avsedd att täta med o-ring? Jag tror inte det, det ser inte så ut.
Jag skulle städa rent hålet i elementet, ta bort o-ringen därför att den kommer ändå inte göra någon nytta, och sedan lina upp med lin+locher. Det kommer fungera.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Skulle aldrig komma på tanken med en gummipackning på ett element som kanske ska sitta där i ett antal decennier och som påpekats det elementet är absolut inte avsett för en gummipackning den kommer ju att fullkomligt mosas mellan två plana ytor..
 
Krilleman
I ett äldre element skulle jag dra din övergång med lin!

I ett nytt fungerar gummipackningen bra.
 
islander skrev:
Skulle aldrig komma på tanken med en gummipackning på ett element som kanske ska sitta där i ett antal decennier och som påpekats det elementet är absolut inte avsett för en gummipackning den kommer ju att fullkomligt mosas mellan två plana ytor..
Varför skulle den göra det?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.