Jag planerar mitt hus och nu har vi kommit till elbiten.

Vi vill såklart ha gott om eluttag så de räcker.

Däremot är jag kluven till detta med nätverk och tel.

Jag funderar på att minimera dessa uttag och köra nätverket genom elnätet och telefon har man ju trådlös så det kan räcka med ett uttag. Samma tel uttag kör man adsl (tror inte jag kan få annat just nu) och sprider det i huset med hjälp av elnätet, alt WLAN. Detta hoppas jag håller nere mina kostnader, när barnen blir äldre borde dessa tekniker vara tillräckligt bra för att räcka till våra behov.

Hur har ni gjort? Har någon erfarenhet av att ha nätverk i elnätet?

Är jag ute och cyklar och bör snarast inrikta mig på cat-5 alt cat-6 kabel i hela huset? Vad har ni gjort och vad har det kostat?

Tacksam för råd och tips.
 
Mycket handlar ju om ens egna krav. Jag hade absolut satsat på att dra ett nätverk när man är i den situationen som du är. Om du nu inte känner behovet just nu kanske du ändå ska lägga in ett antal extrarör i väggarna så att du har möjligheten att uppgradera till ett trådbundet i framtiden.
 
Jag skulle satsat på trådlöst nätverk WLAN eftersom jag har det sjäv i min lägenhet och är kabelhatare :) framtiden är trådlöst hoppas jag, vänta bara till elen blir det också ;)
 
Jag kör allt trådbundet, när man endå bygger nytt så varför inte dra rör som inte syns!
Kabel kommer alltid att hålla högre standard än trådlöst.

Sen är det ett hus jag bygger och inte en microugn ;D
 
Mitt råd kan bara bli ett. Bygg ett kabelnät på en gång.

Varför:
1. Ett trådlöst nät kan inte komma i närheten av ett kabelnät när det gäller pretanda. Max i trådlösa just nu är 108Mbit i radion men det ska först delas i två så att vi får signal åt båda håll. Sen ska det delas mellan alla trådlösa enheter och råkar man nu ha någon enhet som är långsammar än 108 så "växlar" nätet ned för att anpassa sig till den långsammaste enheten. Med trådbaserat får man idag minst 100Mbit till varje enhet och vanligare 1000 mbit per enhet.

2. Ett väldraget trådnät ger dig flexibilitet i framtiden. Man kan alttid dra ur kablar ur rör och ersätta dem med andra.

3. Telefonin kör man bäst över samma nät som man kör datasignalerna över. det finns tex inga trådlösa faxar.

4. TV signalerna drar man i egna rör och kablar men man drar dem till samma plats som man samlar data/telrören på. På så sätt kan man välja hur man vill använda de rören också

5. Handlar man från tex direktronik så tvekar jag på att ett fast nät blir så mycket dyrare än ett trådlöst.

Iom dessa punkter så blir min rekomendation ett cat6 trådburet nät med integrerad telefoni.
 
mats_o skrev:
Mitt råd kan bara bli ett. Bygg ett kabelnät på en gång.

Varför:
1. Ett trådlöst nät kan inte komma i närheten av ett kabelnät när det gäller pretanda. Max i trådlösa just nu är 108Mbit i radion men det ska först delas i två så att vi får signal åt båda håll. Sen ska det delas mellan alla trådlösa enheter och råkar man nu ha någon enhet som är långsammar än 108 så "växlar" nätet ned för att anpassa sig till den långsammaste enheten. Med trådbaserat får man idag minst 100Mbit till varje  enhet och vanligare 1000 mbit per enhet.

2. Ett väldraget trådnät ger dig flexibilitet i framtiden. Man kan alttid dra ur kablar ur rör och ersätta dem med andra.

3. Telefonin kör man bäst över samma nät som man kör datasignalerna över. det finns tex inga trådlösa faxar.

4. TV signalerna drar man i egna rör och kablar men man drar dem till samma plats som man samlar data/telrören på. På så sätt kan man välja hur man vill använda de rören också

5. Handlar man från tex direktronik så tvekar jag på att ett fast nät blir så mycket dyrare än ett trådlöst.

Iom dessa punkter så blir min rekomendation ett cat6 trådburet nät med integrerad telefoni.
Vad kostar det totalt a- på ett ungefär iaf - tt låta dra ett sådant "paket", om man räknar in arbetskostnad och material (nybygge)?
 
Ingen anning då jag gör det själv. (15 år i databranchen)

ett bra tips är att titta på direktroniks priser www.direktronik.se för matrialet.
Vanliga dosor och vp rör finns på byggmax till mycket bra priser.

Sen tar du in några offerter på jobbet och jämmför om du vill ha det gjort eller vill göra det själv
att dra och kontaktera tp kabel lär man sig på max en kvart. BLir det några frågor så finns ju detta forum
 
Frågan är bara ska man betala

06-8161 861,00kr Cat.6, LSZH, UTP, Installation, 305 m trumma hos direktronik.
Eller
3495 DKR (300M) för IHC net kablen som du kan köra TV signalen i .

Bättre att dra en extra koax för tv eller ?
 
En total installation av ELKO home där du kan köra Tele/data och TV med 12 dubbla uttag, alltså 24 st kostar ca 22-25.000:-

All material och installation

Om jag inte mins fel så ska det vara cat7 kabel?
 
Jag drog CAT-6 till fyra rum och har en korskoppling med en 5-portars 100Mb/s switch i en skrubb, där sitter även ADSL-modemet.
 
Hänvisar till klassikern http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=24360

När det gäller säkerhet så har jag skrivit en hel del om det men generellt så satsa på wpa eller wpa2 i ett trådlöst nät och sätt bra nycklar på det. Strunta i mac låsning och att gömma ssid. De två senare tillför ingen säkerhet men en massa strul för dig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.