U/UTP alla dagar i veckan i en villa, folien i F/UTP har man normalt ingen nytta av men den kan ställa till lite problem om man inte är helt klar på vad man sysslar med och det är (marginellt) besvärligare med folien.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Skillnaden på kablarna är att den ena är skärmad vilket den andra inte är.

U/UTP innebär att kabeln saknar skärm helt och hållet. F/UTP beskriver att kabeln har en skärm runt alla ledarna, men inte runt de enskilda paren. För skärm runt både hela kabeln och runt de enskilda paren används F/FTP-kabel eller S/FTP-kabel, där bokstaven S står för shield.

För vanligt hemmabruk så räcker oskärmad kabel i 99 fall av 100 och skärmad kabel ställer till med fler problem än den löser.
 
Hur många ska du dra i befintliga rör och hur stora är rören?

Den sista modellen du länkade till var bra dyr hos elbutik, går att köpa 300kr billigare på tex webhallen.
 
Ok. Oskärat och skärmar har jag förstått men om man jämför den slimmade mot en motsvarande normal so är lite grövre? Är det bara priset att den slimmade kan vara någå dyrare?
 
Pumba skrev:
Hur många ska du dra i befintliga rör och hur stora är rören?

Den sista modellen du länkade till var bra dyr hos elbutik, går att köpa 300kr billigare på tex webhallen.
Det blir nya rör på några ställen. Då lär jag köra 20mm. Samt några befintliga och de är förmodligen 16mm. Men är det bara priset så spelar det ingen roll isf bara beroende på hur långa i varje rör. 2 stk har jag tänkt iaf
 
Kan vara rätt knepigt att få i 2 nätverkskablar i ett 16mm rör om det är standard kabel, jag drog dubbla 16 rör till de flesta av mina nätverksuttag, då drog jag dock i sladden i slangen innan jag drog den, det gick då att få i dubbla kalbar i ett 16mm rör om det inte var för långt.

Tänk på att 100m snabbt går åt när du drar dubbla, jag gjorde slut på en 300m rulle för 12st dubbel uttag i vår villa på 145 kvadrat.

Jag hade nog köpt en rulle tunn kabel för befintliga rör och en rulle standard kabel där du drar nya 20mm rör.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/225408-deltaco_utp_cat6_installationskabel_100m

Kan man ju köpa som standard kabel tex.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Ja underskatta inte hur mycket kabel som går åt, jag är inne på fjärde 304m rullen i vårt gamla hus och det kommer nog gå åt en eller två till efterhand som vi gör åt rummen. Jag måste erkänna att jag inte förstår hur det kan bli så mycket men det blir det.
 
Haha..sant
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.