Hej!
Vi har känt en lukt i vårt badrum under en längre tid. Lånade därför en fuktvätare. Den visade inget förutom där vattenledningarna går i väggen.
Jag gjorde detta nu innan jag började renovera, för att isåfall kunna anmäla detta till FB innan någon rivning gjordes.
Nu när jag rev hittade jag rejält med mögel i väggen just där vattenledningarna gick.

Tänkte nu anmäla det till FB. Men hur ställer dom tror ni nu när den upptäcks under pågående renovering?
Mögelskadad vägg bakom rörledningar och en revet utsatt yta vid badrumsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag gissar att svaret är att det är så länge sedan det där anses vara fackmannamässigt gjort att åldersavdraget gör att ersättningen är noll. Men jag vet förstås inte säkert.


Det ser ju inte ut som att något är skadat egentligen? Bara lite mörk tretex och golvspån?


Oavsett vilket behöver du åtgärda rören. Det blir kondens på oisolerade kopparrör och det rinner av röret.
 
Tror att dom kan va rätt kinkiga ibland...
Nu har du ju bestämt dig att renovera så då vill dom inte vara med och betala.
En kompis med mål i munnen fick iaf pengar vet jag, nån som jag har renoverat åt fick det inte

Du ska nog säga att det luktade så illa så du ville riva upp och kolla och inte nämna nåt att du är i renoverar tagen utan att badrummet borde ha hållit många år till

Nu tycker jag inte det ser så farligt ut på bilden, en ny gipsskiva och lite nytt golv.
Du bör ju få bort rören från golvet i vilket fall och då åker golvet upp.
 
Fast att reglerna är annorlunda idag ska väl inte spela nån roll? Bara det var byggt enl tidens regler så är det ju ok
 
nino skrev:
Fast att reglerna är annorlunda idag ska väl inte spela nån roll? Bara det var byggt enl tidens regler så är det ju ok
Ja precis. Men min poäng var att det är så länge sedan det där var ok att åldersavdraget kommer vara nära 100%.
 
Rent byggtekniskt är det inte mkt med själva fuktskadan. Dock så måste tätskiktet brytas och då ryker ju allt, matta, kakel......

Det luktar väldigt mycket av det.

Jag har ett åldersavdrag på max 10.000 kr i mina villkor vid fuktskada i badrum
Person som håller i en skadad träplanka med fuktskador och mögel, renoveringsavfall syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kostar inget att anmäla så du förlorar inget på det!
Kontakta dem och de skickar ut en gubbe som kollar på det och sen får du ett besked. Är du inte nöjd med beskedet lägger du bara ner ärendet.
 
Det där verkar inte farligt utan endast lite ytskadat. Tätskiktet måste du ändå göra om ifall du tänkt renovera.
 
anders07 skrev:
Det kostar inget att anmäla så du förlorar inget på det!
Kontakta dem och de skickar ut en gubbe som kollar på det och sen får du ett besked. Är du inte nöjd med beskedet lägger du bara ner ärendet.
Fick ett konstigt svar ifrån FB idag.
Dom kräver intyg/kvalitetsdokumentation ifrån när badrummet byggdes för att ersätta skadan och byta av tätskikt och ytskikt

Vem har det på ett badrum som är 25-30 år gammal?
Då fanns ju inte ens bkr och gvk.
 
Fredrik_1976 skrev:
Fick ett konstigt svar ifrån FB idag.
Dom kräver intyg/kvalitetsdokumentation ifrån när badrummet byggdes för att ersätta skadan och byta av tätskikt och ytskikt

Vem har det på ett badrum som är 25-30 år gammal?
Då fanns ju inte ens bkr och gvk.
Men vad är det du kräver ersättning för?
Du säger det själv badrummet är 25-30 år.
 
Hemmakatten
Väldigt märklig inställning från försäkringsbolaget. Eftersom det inte är förbjudet att bygga/renovera ett badrum själv så kan försäkringsbolaget neka ersättning om du enligt reglerna har rätt till det.

I vårt förra hus var vårt badrum 36 år när gjutjärnsrören under det inbyggda badkaret började läcka. Vi fick då, 2004, ersättning med drygt 100". (Vi hade en utökad försäkring med "extra allt")
 
anders07 skrev:
Det kostar inget att anmäla så du förlorar inget på det!
Kontakta dem och de skickar ut en gubbe som kollar på det och sen får du ett besked. Är du inte nöjd med beskedet lägger du bara ner ärendet.
Man ska alltid gå vidare om dom säger nej helst prata med någon uppåt i hierakin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.