Är man dum om man inte lägger in någon tvättho i badrummet/tvättstugan?

I vårt badrum som är under renoveringsplanering ska man kunna basta, duscha och tvätta kläder. Vi har ingen separat tvättstuga. Jag skulle ogärna ha en tvättho i badrummet, dels p.g.a. utrymmesbrist och dels (litet ytligt kanske) av feng shui-skäl. Det är så fult. :rolleyes: En porslinsho är ju vackrare, men dom är väl väldigt opraktiska då igen?

Bor idag i lägenhet och använder sällan tvättfatet i duschrummet (lugn, vi har ingen toa där). I köket har vi en rostfri diskho som även används när t.ex. krukväxterna ska skötas. En sån finns i huset vi ska flytta till också. Handtvättar gör vi egentligen inte alls.

Just nu funderar vi ifall man bara kan lägga en bänkskiva där vi tidigare planerat in ett tvättfat/ho. Undertill kunde man få handduksförvaring eller tvättkorgar. Om något någon gång behöver blötläggas kan man väl bara ta fram en plastbalja, fylla den med vatten från duschen och göra jobbet på bänken?

Det ska tilläggas att vi inte har några barn ännu. Ni med barn, kan man leva uan tvättho? :D
 
Det är nog mest en fråga om tycke och smak.
Fin-rengöring sköter vi vid diskbänken i köket, men lite grövre,
typ växter och hönsavfall tar vi gärna i tvätthon i tvättstugan.

För övrigt köpte vi vår 1,2 meters tvättbänk på Blocket för 500 kr.
Ett fynd, för där ute behöver det ju ändå inte vara så superfint!
https://www.blocket.se/halland/Tvattbank_70553577.htm?ca=20&w=1
Fast våran är finare, med dubbeldörrar och en massa trådbackar (y)
 
Jag har ingen tvättho och jag saknar den när nåt skitigt ska grovtvättas, golvbrunnsgaller, bilmattor, cykloninsatsen i dammsugaren, kondensorn från torktumlare osv. Saker man varken vill ha i köket eller i handfatet, av olika anledningar.
Är det tillräcklig varmt kan man sköta det ute, men inte när det frusit.
 
Efter ett år utan tvättho fick jag installera ett. Även om det går att använda duschvattnet så är det skönt att ha ett. Används främst för handtvätt, skotvätt, rengöring av verktyg och rengöring av tvättstugan. Hade inte dött utan det om jag inte haft plats, men rätt skönt är det.
 
Det finns väl inget som hindrar att man sätter en porslinsho istället?

Jag tycker helt klart man behöver ha något. Bökigt att hålla på med duschen för att blöta en trasa för avtorkning tex.

Själv handtvättar jag ibland, dessutom är det skönt att kunna göra lite grovrengöring som redan nämnts. (dock är ju tvättstugan för fin för det grövsta, skulle aldrig vilja vara utan min riktiga grovho i garaget)
 
Jag skulle inte vilja vara utan tvättho. Sen behöver den ju inte finnas just i tvättstugan. Hade hellre haft den i garaget om det varit möjligt.
Används bl a till rengöring av leriga skor, tvätt av penslar, allehanda annan grovsmuts.
 
Håller med föregående talare. Ingen tvättstuga utan tvättho för grovrengörningar.
 
Tack för allas input. Det får väl bli en ho iallafall då. Vi har funderat på att lägga en rund ho i rostfritt stål, men sen hittade jag HÄLLVIKEN på Ikea som är i vit kvartskomposit. Dock litet svårt att hitta recensioner på den. Nån som har erfarenheter?

Sen tänkte vi kanske vara riktigt dåraktiga och lägga ett sånt där köksskåp som ska stå ovanpå bänken i badrummet/tvättstugan. Typ ett sånt här
Vet mycket väl att de inte är byggda för våtutrymmen, men den kommer inte att stå på golvet eller bli utsatt för direkt duschstänk så det kanske går ändå... I värsta fall får man väl byta om några år. Tycker det skulle bli både snyggt och praktiskt förvaringsutrymme.
 
  • Vitt köksskåp med spegel och lådor tänkt för badrum eller tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt köksskåp med öppna fack och lådor, avsett för placering ovanpå bänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Den stora skillnaden för mig, vad gäller klädvård, när vi flyttade till villa var hur enkelt det blev med en finurligt inredd tvättstuga. Backar för olika typer av tvätt, så att man kan samla på hög och enkelt starta en maskin. En avställningsbänk för att vika den rena tvätten på osv och en tvättho, så att handtvätten inte behöver blockera en ho någon annanstans i huset. Plats för tvättmedel och andra rengöringsprodukter.

En tvättstuga fyller många funktioner som man inte har i en lägenhet där man delar tvättstugan med andra eller har en tvättstapel i badrummet.

Lycka till med planerandet.
 
Jag kan ju visa en bild på själva tvättutrymmet, väggen med bänken är 2.40 m. Skåpen är provisoriskt inlagda. Till vänster på bänken funderar vi alltså på Ikea-skåpet som ni ser ovan på bild. Till höger kommer tvätthon. Det skulle kanske vara mer praktiskt med vägghängda skåp som inte tar bort bänkyta. Men men, vi får se. 3D-rendering av ett tvättutrymme med en lång bänk, tvättmaskiner, och provisoriska skåp på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför inte bygga mer på höjden? 2,40 m är ganska mycket bänkyta, kanske ett högskåp med backar i för att sortera smutstvätt i. Då kan du också ha en dörr att stänga om det det otvättade.
 
Har inte fått in tvätthon i vår nyrenoverade tvättstuga, blivit bort proritrtad för andra renoveringar, men vad jag saknar den.
Sedan kan man inte få för mycket bänkyta, specielt med små barn som gör att det blir mycket tvätt och att jobbet ofta får avbrytas och nya påbörjas.
 
Med småbarn tycker jag en ho är ovärderlig. Vissa kläder vill man inte slänga direkt i maskinen helt enkelt utan att skölja dem först. Och är det illaluktande saker är det skönt att slippa ha det i handfatet. Köket är ju otänkbart.

Sen skulle jag verkligen avråda från köksmöbler i utrymme med dusch och bad. Det är mkt stor risk att du får skador på stommar och/eller fronter pga hög luftfuktighet även om du inte har direkta vattenstänk.
 
Tack för alla tips, nu är möblemanget beställt, det blir så här:
3D-modell av ett framtida möblemang för våtutrymme med högskåp, väggskåp, rund diskho och tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inget köksmöblemang, allt är anpassat för våtutrymme. En högskåp valde vi till sist in, och ett väggskåp. Det som inte stämmer på bilden är att det blir två lådor under tvätthon istället för skåpluckor, samt att hon blir rund och i vit kvartskomposit. Jag tror det blir bra!
 
Har ingen stor ful tvättho i mitt badrum, har aldrig haft och har aldrig saknat den. Däremot satte jag in en utslagsvask på lilla toan när den blev pannrum, så att man kan fylla och tömma skurhinken där.

När tvättstugan är kombinerad med badrummet får man ju kompromissa lite, och då välja om det ska vara mer praktiskt, mer estetiskt elelr något mitt emellan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.